قصه گویی و افزایش اعتماد بنفس

موضوع: قصه گویی و افزایش اعتماد بنفس


مقدمه


اعتماد به نفس یکی از مهم ترین احساسات درونی کودک محسوب می شود. نکته ی حائز اهمیت در مورد اعتماد به نفس، راهکارهایی برای افزایش آن در کودک است. در این مقاله سعی شده تا مهم ترین راهکارهای افزایش اعتماد به نفس بررسی شود.


تاثیر فعالیت های اجتماعی بر اعتماد به نفس کودک در دنیای امروز برخی از کودکان از فعالیت های اجتماعی دور شده اند و تمایل بیش تری به فعالیت های انفرادی نشان می دهند. والدین باید در این زمینه تلاش کنند و کودک را در موقعیت بازی و صحبت با همسالانش قرار دهند.

خوشبختانه در دوره ی مهد کودک این شرایط فراهم می شود که کودکان بیش تر وقت خود را با دوستان و همسن و سالان خود بگذراند. البته مربی هم در این مقطع باید نقش راهنما و الگو را به درستی ایفا کند.

با انجام فعالیت هایی مانند بازی های گروهی، مسابقه و حتی پانتومیم، کودک می تواند کم کم از دنیای سکوت و تنهایی خود خارج شده و به دنیای بیرون قدم بگذارد.

در این بین شما متوجه خواهید شد که کودکتان از وقت گذراندن و بازی با دوستانش لذت برده و مهم تر از همه به اعتماد به نفس بالایی دست یافته است.

فعالیت های اجتماعی علاوه بر تقویت اعتماد به نفس، می تواند احساس مستقل بودن را در فرزند شما تثبیت کند و او را کم کم برای ورود به مدرسه و دور شدن از شما، آماده کند.


تاثیر قصه گویی بر افزایش اعتماد به نفس قصه خوانی برای کودک به خصوص قصه های صوتی کودکانه می تواند یکی از راهکارهایی برای تقویت اعتماد به نفس او باشد‌.

زمانی که کودک شما به یک قصه صوتی کودکانه گوش می دهد، هم زمان در ذهن خود در حال تجزیه و تحلیل شخصیت های داستان است و این مهم، زمانی فراهم می شود که بعد از پایان قصه، از کودک خود بپرسید نظرش در مورد پایان داستان چیست و یا از او بخواهید پایانی جدید و بر اساس سلیقه ی خودش برای آن داستان، انتخاب کند.

این شیوه باعث می شود قدرت بیان و در نتیجه اعتماد به نفس کودک تا حد زیادی تقویت شود. یکی از مهم ترین الگو های کودک بعد از برنامه های تلویزیونی، قصه ها هستند.

شما می توانید برای تقویت اعتماد به نفس کودک خود، قصه صوتی متناسب با این موضوع را انتخاب و برای کودکتان پخش کنید و در نهایت از او بخواهید نتیجه ای که از داستان گرفته را برای شما بیان کند و بگوید اگر خودش به جای شخصیت اصلی داستان بود چه عملی را در پیش می گرفت.

با این روش کودک می تواند، کارهای درستی که باعث افزایش اعتماد به نفسش می شود را ناخودآگاه انجام دهد.

معجزه ی خلق داستان و افزایش اعتماد به نفس یکی از موثر ترین روش ها در افزایش اعتماد به نفس، داستان گفتن از زبان و فکر خود کودک است.

وقتی این بستر برای کودک فراهم شود که بتواند با نظر خود، موضوع و شخصیت های داستان را انتخاب کند، به این ترتیب قدرت خلاقیت و اعتماد به نفس به مرحله بالفعل بودن خود می رسد.

زیرا با فراهم شدن این شرایط، کودک این قدرت را در خود می بیند که می تواند همانند قصه گو، ایده پردازی کند و این اولین گام در ارتقای اعتماد به نفس است یعنی “باور داشتن توانایی های خود”.

کم کم کودک شروع به خیال پردازی در ذهن خودش می کند، شخصیت های مورد علاقه اش را به عنوان کاراکتر های اصلی داستان انتخاب می کند و برای آن ها اسمی در نظر می گیرد و به تدریج می تواند داستان خود را برای شما بازگو و اعتماد به نفسش تقویت شود.


یکی از نکات مهم در این خصوص که می تواند تسریع بخش ماجرا باشد، تبدیل داستان خود کودک به قصه صوتی است.

خوشبختانه مجموعه رادیو قصه کودک و خاله سمینا این شرایط را فراهم کردند و کودک دلبند شما می تواند داستان مورد علاقه ی خود را از زبان و صدای دلنشین خاله سمینا بشنود.


سخن آخر همانطور که در این مقاله بررسی کردیم، اعتماد به نفس، نقش بسیار مهمی در زندگی کودک شما دارد و مهم ترین راهکار آن گوش سپردن به قصه های صوتی کودکانه است.

زیرا داستان های صوتی کودکانه که دربردارنده شخصیت هاو موقعیت های مختلف هستند، به خوبی می توانند شرایط را برای کودک شما طوری فراهم کنند که خودش بتواند داستان را متناسب با سلیقه اش تغییر دهد و برای دوستانش بازگو کند.

به همین منظور شما می توانید برای کودک خود این قصه های جذاب را پخش و در نهایت در مورد آن با فرزندتان گفت و گو کنید و همچنین از پست قصه گویی و افزایش اعتماد بنفس استفاده کنید و اعتماد به نفس او را ارتقا ببخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *