آموزش مهارت تصمیم گیری به کودکان

آموزش مهارت تصمیم گیری+ قصه کودکانه

بچه های عزیز برای شنیدن قصه های صوتی کودکانه و قصه شب با صدای خاله سمینا برای گروه های سنی (الف، ب، ج) به سایت رادیو قصه کودکانه مراجعه کنید.

تصمیم گیری یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین مهارت‌های انسانی است و کودک شما برای تبدیل شدن به فردی سالم و بالغ، نیازمند رشد و توسعه‌ی این مهارت ویژه است. تصمیم‌ گیری از آن رو اهمیت زیادی دارد که مسیر درست و صحیح زندگی را به فرزند شما نشان می‌دهد.

اما دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، درصورت آموزش مهارت تصمیم‌ گیری صحیح به فرزندان‌تان، می‌توانید آسوده باشید که آن ها در زندگی‌شان از مزایای با ارزشِ این مهارت بهره‌ خواهند برد. تصمیم‌ گیری درست و به‌موقع حس رضایت و خشنودی را در زندگی فرد به ارمغان می‌آورد و این رضایت جز با انتخابی صحیح به‌ وجود نخواهد آمد. هرچند هنگامی که فرزند شما تصمیمات خوبی اتخاذ نکند دچار ناراحتی و مشکل خواهد شد، اما همین تجربیات و آموختن از آن ها، مسیر درستی را برای تصمیم‌گیری‌های درست آینده، برای او فراهم می‌کند.

به بچه ها بیاموزید چگونه مسائل و مشکلات را ارزیابی کنند: 

با کودکان در مورد نحوه تشخیص و شناسایی مشکل صحبت کنید. گاهی اوقات فقط بیان و ابراز یک مشکل خودش می تواند تفاوت شگرفی را ایجاد کند. برای مثال، بچه ای که می تواند به مادرش بگوید، «بچه ها هنگام زنگ تفریح مرا اذیت می کنند»، ممکن است تا حدودی احساس راحتی و سبکی کند.

زمانی که بچه ها مشکل و مسئله را تشخیص می دهند، به آن ها بیاموزید تا فکر کنند و چندین راه حل ممکن را برای مشکل قبل از اینک ه وارد عمل شوند مدنظر بگیرند. سعی کنند دست کم چهار راه ممکن برای حل مشکل پیدا کنند. سپس درخصوص دلایل موافق و مخالف هر شیوه بحث کنید. خیلی مهم است که بچه ها بیاموزند تا پیامدها و عواقب مثبت و منفی احتمالی رفتارشان را تشخیص دهند.

تصمیم گیری کودکان+ قصه صوتی

زمانی که کودکی انتخاب های مختلف و پیامدهای احتمالی هریک را شناخت، در آن زمان است که می تواند بهترین راه حل را انتخاب کند. به بچه ها بیاموزید که اگر روشی را انتخاب کردند که مشکل را حل نکرد، همیشه می توانند راه دیگری را هم امتحان کنند. فرزندتان را تشویق کنید تا مشکل را حل نکرده است دست از تلاش و کوشش برندارد. 

با راهنمایی‌های آموزنده، حق انتخاب‌های سازنده و شرایط منطقی، می‌توانید قدرت تصمیم‌گیری را در فرزندانتان افزایش دهید. ابتدا با انتخاب‌هایی ساده نظیر غذای مورد علاقه، لباس مورد نظر، رنگ توپ و… کودک شما کم کم با مقوله‌ی تصمیم‌گیری آشنا می‌شود.

اختیارات تصمیم گیری:

 اجازه دهید که کودکان خود تصمیم گیری کنند. برای همه ما آسان تر است که خود به جای فرزاندانمان تصمیم بگیریم. اما تجربه از طریق تصمیم گیری های خوب و بد بدست می آید و این فرآیند کودکان خام و بی تجربه را به بزرگسالانی مسؤول و مستقل تبدیل می نماید. « تصمیم گیری» موجب احساس تملک بر عمل و مسؤولیت نتایج آن در کودکان می شود. موقعیت هایی برای انجام  تصمیم گیری توسط کودکان فراهم کنید و به آن ها فرصتی بدهید تا خود تصمیم گیری کنند و تصمیمات خوب آنان را تقویت و پاداش دهید.

از نتایج تصمیمات و انتخابهای گذشته استفاده کنید:

وقتی کودک شما دست به انتخاب نامناسبی می زند، مثلاً جازدن ، گفتن حرفی نامناسب یا بازی کردن به جای اتمام تکالیف مدرسه، از فرصت استفاده کنید و در مورد علل این که چرا این تصمیم گیری غلط است بحث و گفتگو کنید و از نتایج بحث برای انجام انتخاب های بهتر و مؤثرتر در آینده بهره گیری کنید.

از کودک بخواهید که انتخاب های دیگر را به طور فرضی تصور و نتایج آن را مورد نقد و بررسی قرار دهد. به عنوان مثال اگر کودک بخاطر دارد که به جای آن که اتاقش را دیروز مرتب کند، به بازی پرداخته و نتیجه این عمل محرومیت او از تماشای کارتون مورد علاقه اش بوده با او بحث کنید که در تصمیم گیری فعلی چه نکات مشابه و چه نتایج احتمالی نصیب او خواهد شد.

رادیو قصه برای کودکان شما انواع داستان ها را به صورت قصه های کودکانه صوتی با صدای خاله سمینا آماده کرده است.

تصمیم گیری کودکان+ قصه صوتی

داستان در رابطه با تصمیم گیری:

گروهی از بچه ها در نزدیکی دو ریل راه آهن، مشغول به بازی کردن بودند. یکی از این دو ریل قابل استفاده بود ولی آن دیگری غیرقابل استفاده. تنها یکی از بچه ها روی ریل خراب شروع به بازی کرد و پس از مدتی روی همان ریل غیرقابل استفاده خوابش برد. سه بچه دیگر هم پس از کمی بازی روی ریل سالم، همان جا خوابيدند.
قطار در حال آمدن بود و سوزنبان تنها می بایست تصمیم صحیحی بگیرد …
سوزنبان می تواند مسیر قطار را تغییر داده و آن را به سمت ریل غیرقابل استفاده هدایت کند و از این طریق جان سه فرزند را نجات دهد و نتها يك کودک قربانی این تصمیم گردد و یا می تواند مسیر قطار را تغییر نداده و اجازه دهد که قطار به راه خود ادامه دهد.
سوال: اگر شما به جای سوزنبان بودید در این زمان کوتاه و حساس چه نوع تصمیمی می گرفتید؟
بیشتر مردم ممکن است منحرف کردن مسیر قطار را برای نجات سه کودک انتخاب کنند و يك کودک را قربانی ماجرا بدانند که البته از نظر اخلاقی و عاطفی شاید تصمیم صحیح به نظر برسد اما از دیدگاه مدیریتی چطور …؟
در این تصمیم، آن کودک عاقل به خاطر دوستان نادان خود (سه کودک دیگر) که تصمیم گرفته بودند در آن مسیر اشتباه و خطرناک (ریل سالم) بازی کنند، قربانی می شود.
این نوع تصمیم‌گیری معضلی است كه هر روز در اطراف ما، در اداره، در جامعه و در… اتفاق می افتد، دانایان قربانی نادانان قدرتمند و احمقان زورمند و تصمیم گیرنده می‌شوند.
اگرچه هر چهارکودک مکان نامناسبی را برای بازی انتخاب کرده بودند ولی آن کودک تنها قربانی تصمیم اشتباه آن سه کودک دیگر که آگاهانه تصمیم به آن کار اشتباه گرفته بودند شد. اما با این تصمیم عجولانه نه تنها آن کودک بی گناه و عاقل جانش را از دست داد بلکه زندگی همه مسافران را نیز به خطر انداخت زیرا ریل از کار افتاده منجر به واژگون شدن قطار گردید و همه مسافران نیز قربانی این تصمیم شدند و نتیجه این تصمیم چیزی جز زنده ماندن سه کودک احمق نبود.
زندگی کاری همه مدیران پر است از تصمیم گیری های دشوار که با عدم اتخاذ تصمیمات صحیح به سبک مدیریتی، به پایان زندگی مدیریتی خود خواهید رسید.
به یاد داشته باشید آنچه که درست است همیشه محبوب نیست… و آنچه که محبوب است همیشه حق نیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *