تاثیر مصرف صبحانه در کودکان

تاثیر مصرف صبحانه در کودکان+ قصه صوتی

رادیو قصه کودک برای کودکان شما انواع داستان ها را به صورت قصه های کودکانه صوتیو قصه صوتی کودکانه و داستان کودکانه با صدای خاله سمینا آماده کرده است.

افزایش نسبی قند خون به دنبال صرف صبحانه موجب بهبود عملکرد مغز و تامین انرژی لازم برای فعالیت روزانه در کودکانتان می‌شود. نخوردن صبحانه اثرات منفی بر یادگیری دانش آموزان برجای گذاشته و در نتیجه بر اثر مختل شدن فعالیت طبیعی مغز، یادگیری و تمرکز حواس به شدت کاهش می یابد.

با حذف صبحانه وعده‌های غذایی مواد مغذی که در این وعده دریافت می‌شود در وعده‌های دیگر به هیچ عنوان جایگزین نخواهد شد و فرد را دچار کمبود کالری، ویتامین‌ها و املاح می‌کند.

کارشناس صنایع غذایی به والدین توصیه می کنند: صبحانه را به عنوان یک وعده غذایی مهم تلقی کنند و همگی به دور یک سفره به صرف صبحانه بپردازند تا تشویقی برای کودکان باشد.

حتی‌الامکان بهتر است شام در ساعات ابتدای شب صرف شود و کودکان زودتر بخوابند تا صبح برای صرف صبحانه اشتهای لازم را پیدا کنند.

رادیو قصه از طریق قصه های صوتی و داستان های کودکانه سعی دارد که شبی آرام برای فرزندان شما به وجود آورد.

 تاثیر مصرف صبحانه در کودکان+ قصه صوتی

افزایش حجم عضلات كه نتیجه دریافت كافی غذاست، مهارت و توانایی انجام فعالیت‌های جسمی را در كودك بالا می‌برد. رشد روانی و حالات روحی بر نگرش، عادات، رفتارها و الگوهای غذایی كودكان بسیار موثر است. در این راستا مصرف غذا در وعده‌های مشخص برای تامین درست مواد مغذی و ریز مغذی‌های لازم برای رشد و نمو كودك حائز اهمیت است.

راهکارهای علاقه مند ساختن کودکان به صرف صبحانه:

گروهی از کودکان خوردن غذاهای گرم مانند انواع ساندویچ، عدسی و … را به تناول انواع صبحانه های معمول ترجیح می دهند. توجه به این خواسته و نیاز کودکان و تهیه ی انواع غذاها برای صبحانه ، خود راهکاری مناسب برای ایجاد تمایل به مصرف صبحانه در کودک است.

رعایت مواردی مانند چیدن سفره های زیبا بر اساس تمایلات کودک، استفاده از رنگ های شاد مانند رنگ نارنجی، عدم مصرف شام پر حجم و دیر وقت، صرف صبحانه توسط خود پدر و مادر، فراهم کردن محیطی به دور از نگرانی و ترس و انتقال حس دوست داشتن به فرزندان، باعث تحریک اشتهای کودکان و افزایش تمایل آن ها به مصرف این وعده غذایی مهم می شود.
از نکات مهم دیگر توجه به زمان مصرف صبحانه است. بهترین زمان برای صرف صبحانه در کودکان سنین مدرسه قبل از ورود به کلاس و در کودکان پیش دبستانی بین ساعت ٧-٩ صبح است.

برای تامین انرژی مورد نیاز :

انواع نان ، غلات آماده صبحانه مانند برشتوك ، همچنین مربا ، كره ، عسل ، خامه ، حلیم و برای تامین پروتئین مصرف پنیر ، تخم مرغ و شیر توصیه می شود .

نیاز به املاح و ویتامین ها را می توان با مصرف انواع میوه به صورت تازه یا خشك مانند برگه ها یا آب میوه های تازه تهیه شده در منزل تامین كرد .

پنیر هم می تواند سهمی از پروتئین مورد نیاز بدن کودکان را در وعده صبحانه تامین کند. در کنار آن مصرف دانه هایی مثل مغز گردو قادر خواهد بود تا بخش دیگری از مایحتاج بدنی بچه ها نظیر اسیدهای چرب ضروری و سهمی از انرژی آن ها را تامین کند و سطح ثابتی از قند خون برای آن ها در پی داشته باشد.

 تاثیر مصرف صبحانه در کودکان+ قصه صوتی

تخم مرغ نیز به عنوان منبع غنی از پروتئین و چربی جزو خوراکی هایی است که توصیه می شود در جیره غذایی همه افراد بخصوص کودکان گنجانده شود. کودکان نسبت به بزرگسالان نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارند به همین دلیل توصیه می شود سه تا چهار بار درهفته روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف کنند.

مناسب ترین روش برای استفاده از مواد غذایی ذكر شده و اطمینان از تامین نیازهای كودك در این وعده ، استفاده از برنامه های چرخشی در طول هفته است . وجود یك منبع پروتئینی به طور روزانه در وعده های صبحانه برای رشد و نمو بهتر كودك ضروری است .

كودكانی كه عادت به خوردن صبحانه ندارند دچار اختلالاتی نظیر سرگیجه، تهوع و در بعضی مواقع استفراغ می شوند .

کاهش مشکلات رفتاری:

کودکانی که با خوردن صبحانه روانه مدرسه می شوند، مشکلات رفتاری کمتری دارند. آن گروه از کودکانی که صبحانه نمی خورند بیش فعالی بیشتری داشته و با سایر دانش آموزان به راحتی کنار نمی آیند. وقتی کودک گرسنه می شود، انرژی بدن کاهش یافته و انگیزه تمرکز روی دروس و در کل، یادگیری بشدت افت می کند. به دنبال افت انرژی، بدن نیروی کافی برای فکر کردن و یادگیری ندارد و کودک به سرعت احساس خستگی می کند.

بچه های نازنین برای شنیدن قصه های صوتی کودکانهوقصه شببا صدای خاله قصه گو سمینا برای گروه های سنی(الف، ب، ج) به سایترادیو قصه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *