چگونگی محافظت از بدن در کودکان

حافظت از بدن در کودکان + قصه کودکانه

رادیو قصه برای کودکان شما انواع داستان ها را به صورت قصه های کودکانه صوتیو قصه کودکانه و داستان کودکانه با صدای خاله سمینا آماده کرده است.

شاید خبرهای ناگواری در خصوص تعرض های جنسی و از بین رفتن حریم خصوصی کودکان در ایران و حتی جهان به گوش شما رسیده باشد و باعث شود ترس از ناامنیِ فضای زندگی و تحصیل و رشد کودکان‌تان در وجودتان ریشه‌دارتر شود. ترسی که ناخودآگاه به کودکان شما نیز منتقل شده و آن ها را نسبت به دنیای پیرامون‌شان بدبین و هراسان می‌کند.

والدین باید با استفاده از زبانی کودکانه، فرزندان خود را درخصوص چگونگی مراقبت از بدن خود و نشان دادن واکنش در برابر سوء استفاده‌ها آگاه کنند.

والدین باید قبل از این که کودک وارد مرحله آگاهی جنسی شود، آموزش‌های لازم حفاظت بدنی را به کودک ارائه دهند. کودک باید بداند بدنش تنها به خودش تعلق دارد و کسی حق ندارد به او تعرض کند؛ کودک باید بتواند از خود حمایت کند و واکنش نشان دادن در برابر سواستفاده‌ها و در شرایط مختلف را آموزش ببیند.

 احساس امنیت:
باید به کودک خود بیاموزید که هر انسانی حق و حقوقی دارد؛ از جمله حق نفس کشیدن، حق زنده ماندن و بسیاری حقوق دیگر. کودک باید بداند که حق امن ماندن و امنیت داشتن جزو حقوق طبیعی اوست و دیگران وظیفه دارند این حق او را به رسمیت بشناسند و رعایت کنند.

محافظت از بدن خود:
کودکان باید بدانند که صاحب تمام بدن خود هستند و کسی حق ندارد بدون رضایت او و والدین‌اش، بدن وی را لمس کند.

حافظت از بدن در کودکان + قصه کودکانه
کمک گرفتن از دیگران در برابر باج گیرها:
افرادی که از بچه‌ها باج‌گیری می‌کنند از لحاظ روانی افرادی ترسو هستند که در برابر جمع هراسان می‌شوند و پا به فرار می‌گذارند. باید به کودک خود آموزش دهید که در چنین مواردی از دوستان نزدیک خود کمک بگیرد و حتما مسئله را با مسوولان مدرسه یا با پدر و مادر خود در میان بگذارد. 
البته حتما به کودکان خود  بگویید در مواردی که باج‌گیرها برای او تهدید جانی داشتند مقاومت نکند. گاهی کودکان از ترس این که به خاطر از دست دادن وسایل‌شان توسط والدین خود تنبیه شوند، به هیچ عنوان تسلیم نمی‌شوند و این بسیار خطرناک است.

چگونگی مراقبت از بدن را با زبانی کودکانه به فرزندان خود بیاموزید:

در بسیاری مواقع کودکان از والدین خود می‌ترسند و می‌اندیشند که پدر یا مادر به جای حمایت از وی برعلیه او هستند. در این میان لازم است به صورت یک حامی رفتار کنیم و با کمک گرفتن از متخصصان روانشناسی به کودک آسیب دیده کمک کنیم.

گاهی با وجود محدودیت‌های شدید خانواده، احتمال وقوع این موارد افزایش می‌یابد، چراکه با این کار کنجکاوی کودکان بیشتر برانگیخته می‌شود؛ به جای محدود کردن بهتر است با در نظر گرفتن سن بچه‌ها آگاهی لازم ارائه شود و با استفاده از زبانی کودکانه آن ها را نسبت به چگونگی محافظت از خود مطلع کنیم.

رادیو قصه کودک از طریق قصه های صوتی و داستان های کودکانه سعی دارد که شبی آرام برای فرزندان شما به وجود آورد.

حافظت از بدن در کودکان + قصه کودکانه

روش درست حفظ حریم خصوصی کودکان:

باید بدانیم که هیچ روشی مانند «آگاهی بخشی» و «آموزش» از کودکان ما در برابر خطرات محافظت نمی‌کند. ما می‌بایست با کودکان‌مان در مورد بدن‌شان، در مورد عملکرد هر قسمت، در مورد خصوصی بودن برخی قسمت‌های بدن، در مورد نام واقعی هر قسمت و… صحبت کنیم و این کار می‌بایست از زمانی که کودک زبان به سخن می‌گشاید به مرور زمان انجام شود.

والدین نقش و وظیفه حیاتی و موثری در آگاهی بخشی در حوزه حریم خصوصی کودکان دارند و این آگاهی تا قبل از ورود به مدرسه، تنها و تنها بر عهده والدین کودک است! باید بدانیم که آگاهی دادن در مورد قسمت‌های مختلف جسم و حریم خصوصی، تنها راه عاقلانه جلوگیری از آسیب‌های جنسی به کودکان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *