آموزش مهارت های زندگی به کودکان از طریق قصه گویی

آموزش مهارت های زندگی به کودکان از طریق قصه گویی + قصه شب

والدین عزیز رادیو قصه کودکانه برای کودکان شما انواع داستان ها را به صورت قصه های کودکانه و قصه صوتیو داستان کودکانه با صدای خاله سمینا آماده کرده است.

پدر و مادرهای بسیاری ممکن است دچار این باور اشتباه باشند که دوران کودکی زمان تفریح و بچگی کردن است و هیچ وظیفه ‌و مسئولیتی به عهده‌ی کودکان نیست، اما وقتی بچه‌ها بزرگ می‌شوند و به بلوغ می‌رسند، این حقیقت آشکار می‌شود که غفلت از آموزش‌های اساسی و مهم در دوران کودکی اشتباه بزرگی بوده است، زیرا پیش‌زمینه‌ی آمادگی فرزندان برای ورود به دنیای بیرون از خانواده است.

آموزش مهارت های زندگی:
نزدیک به چهار دهه است که در سطح دنیا آموزش مهارت های زندگی از دوران کودکی مورد توجه قرار گرفته و این دوره آموزشی در دو گروه مهارت های عام شامل خودآگاهی، همدلی، ارتباط موثر، روابط بین فردی موثر، کنترل خشم، مقابله با هیجان های منفی، آموزش حل مساله، تصمیم گیری، تفکر خلاق، تفکر انتقادی و مدیریت زمان از یک سو و مهارت های خاص مانند آموزش مذاکره، آموزش کار گروهی، آموزش پیش و پس از ازادواج، مدیریت بحران، پیشگیری از آسیب های روانی، کاهش سوء مصرف مواد و… است، اما در کشور ما حدود یک دهه است که به این موضوع توجه ویژه ای شده اما نه در سطح کلان کشوری و بیشتر در سطح آموزش به متخصصان امر به صورت کارگاه. 

تعیین اهداف را به آ‌ن‌ها آموزش بدهید:

هر فردی در زندگی خود دارای اهداف متفاوتی است، اما همه‌ی اهداف، واقع‌گرایانه نیستند. به خصوص نوجوانان معمولا اهدافی غیرعملی برای خودشان تعیین می‌کنند: مثلا معروف، ثروتمند یا محبوب شدن، به خصوص با آن‌چه که در رسانه‌های اجتماعی امروز مشاهده می‌کنند. وظیفه‌ی شما این است که به آن‌ها نشان دهید چه‌طور اهداف واقع‌بینانه برای خودشان تعیین کنند و چه‌طور به آن‌ها دست پیدا کنند.

رادیو قصه از طریق قصه های صوتی و داستان های کودکانه سعی دارد که شبی آرام برای فرزندان شما به وجود آورد.

با نوجوان‌تان درباره‌ی این‌که می‌خواهد در بلندمدت و کوتاه مدت به چه چیزی دست پیدا کند، صحبت کنید. مطالعات بسیاری در مورد رابطه‌ی تعیین هدف و حفظ شادی در زندگی فرد صورت پذیرفته‌است. هر بار که با دستیابی به اهداف‌تان پاداش دریافت می‌کنید، دوپامین در بدن‌تان آزاد می‌شود که مسئول ایجاد انگیزه در شما است.

آموزش مهارت های زندگی به کودکان از طریق قصه گویی + قصه شب

آموزش مهارت خودآگاهی به کودکان:

از دیدگاه روانشناسی ، مهارت خودآگاهی یعنی شناخت کامل و دقیقی از خود داشتن و خود را صحیح توصیف کردن، چه شناخت از صفات و ویژگی­های ظاهری و جسمانی مانند قد، وزن، رنگ مو و … و چه شناخت از ویژگی­های درونی و توانایی و استعدادها، علایق و ویژگی های شخصیتی مانند صبوری یا عجول بودن، خونسرد یا عصبی بودن، حساس یا زودرنج بودن.

آموزش مهارت خود آگاهی به کودکان موجب می شود که فرزندان ما در موقعیت­ های مختلف بتواند عکس ­العمل خود را پیش ­بینی نموده و چنانچه ضعفی در فرد وجود داشته باشد به‌موقع به رفع آن بپردازد و بتواند مسئولیت­های متناسب با توانایی خود را عهده دار شده و در رشد و شکوفایی استعدادهای خود گام بردارد.

آموزش مهارت های زندگی از طریق قصه گویی:

قصه ه و داستان ها منشاء بسیاری از نکات تربیتی و آموزشی هستند که والدین به کودکان خود آموزش می دهند، در حالی که در بسیاری از مواقع متوجه تاثیر شگرف و ماندگار آن نیستند. کمتر مادری را می توان یافت که قصه ای برای فرزند خود در قالب داستان های شبانه، شعر و یا لالایی تعریف نکرده باشد.

روایت افسانه ها و داستان ها و به طور کلی قصه گویی تاثیرات بسیاری را در رشد و پرورش ذهنی و شخصیتی کودک دارا می باشد و در دنیای امروز به نوعی جزو ارکان آموزش به شمار می رود.

آموزش مهارت های زندگی به کودکان از طریق قصه گویی + قصه شب

قدرت هم ذات پنداری و تخیل کودکان بسیار بالا بوده و به راحتی قادر هستند که خود را به جای شخصیت های محبوب قصه ها قرار دهند و از سوی دیگر میل به قهرمان پروری و قهرمان بودن آن ها را به انجام الگوهای رفتاری که توسط والدین به صورت جهت دار در قالب شخصیت های قصه مطرح می شود، ترغیب و تشویق خواهد کرد. قصه گویی فضایی را برای کودکان به وجود می آورد که موجب تقویت قوه تخیل او می شود و پرورش تخیل در کودکان آثار مثبت بسیاری را در رشد روحی و ذهنی کودک به جای خواهد گذاشت.

آموزش مهارت های زندگی به کودکان با قصه گفتن به آن ها کمک می کند تا با فشارهای زندگی کنار بیاییند و برای داشتن زندگی هدفمند و انعطاف پذیر و برقراری تعامل سازنده با دیگران با کمترین کشمکش و تعارض، تلاش کنند.

بچه های گل برای شنیدن قصه های صوتی کودکانه و قصه شب با صدای خاله سمینا برای گروه های سنی (الف، ب، ج) به سایت رادیو قصه کودک مراجعه کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *