چگونگی افزایش اعتماد به نفس در کودکان

افزایش اعتماد به نفس در کودکان+ قصه کودکانه

والدین گرامی رادیو قصه کودکانه برای کودکان شما انواع داستان ها را به صورت قصه های کودکانه صوتیو قصه صوتیو داستان کودکانه با صدای خاله سمینا آماده کرده است.

 ايجاد اعتماد به نفس در كودكان ممكن است کمی سخت به نظر برسد. اما احساس ارزش فردي پايه‌هاي آينده‌ي فرزندانتان را پي مي‌ريزد، زماني كه بايد چيزهاي تازه را به تنهايي تجربه كنند. جين نلسون، یکی از روانشناسان مطرح مي‌گويد « اعتماد به نفس نتيجه‌ي احساس تعلق است، باور به اين كه مي‌توانيم، و دانستن اين كه همكاري‌هايمان را ارزش مي‌نهند و قدر مي‌دانند».

نلسون مي‌گويد «همان طور كه هر پدر يا مادري مي‌داند، اعتماد به نفس تجربه‌اي گذرا است. گاهی احساس خوبي درباره خودمان داريم و گاهي نداريم. چيزي كه واقعا مي‌خواهيم به كودكانمان ياد بدهيم مهارت‌هاي زندگي مثل انعطاف پذيري است».

اعتماد به نفس پایین برای کودکان بسیار مضر و مشکل ساز در آینده خواهد بود، می تواند باعث تضعیف کیفیت زندگی آنان شود و  در زمینه تحصیلی به کودکان آسیب برساند و در موفقیت آن ها خلل ایجاد کند. بهتر است در صورت مشاهده هرگونه مشکل در اعتماد به نفس و اراده در فرزندتان به مشاوره با روانشناس بپردازید .

جایی که لازم است کودک را ستایش کنید:

مهم است که به فرزندتان ستایش و بازخورد مثبت بدهید، زیرا بچه ها – به ویژه جوانان – آنچه را که فکر می کنید را، با ارزش و دستاوردهای خود اندازه گیری می کنند؛ اما در ستایش و تشویق خود واقع بینانه باشید ؛ اگر کودکی موفق نشود یا هیچ استعدادی را در مهارت خاصی نشان ندهد، تلاش او را ستایش کنید، اما نتایج غیر واقعی را تحسین نکنید.

به او بگویید که مشکلی نیست که نتواند همه کارها را به طور عالی انجام دهد. به او بگویید که بعضی چیزها تلاش و تمرین و تکرار زیادی می خواهند و گاهی اوقات بهتر است بعد از این که بهترین تلاش خود را انجام دادید، حرکت کنید.

افزایش اعتماد به نفس در کودکان+ قصه کودکانه

اجازه اشتباه را به کودک بدهید:

البته يك جنبه حق انتخاب دادن و خطر پذيري اين است كه كودكتان در معرض اشتباه قرار مي‌گيرد. اين ها درس هاي باارزشي براي اعتماد به نفس كودكتان هستند . بنابراين اگر كودكتان با وقت تلف كردن در اتاق خوابش از سرویس مدرسه جا مانده است، او را تشويق كنيد كه بينديشد دفعه بعد چطور رفتار كند بهتر است.

رادیو قصه کودک از طریق قصه های صوتی و داستان های کودکانه سعی دارد که شبی آرام برای فرزندان شما به وجود آورد.                                                                                                                   

به اين ترتيب اعتماد به نفسش صدمه نمي‌بيند و خواهد فهميد كه گاهي هم مي‌شود اشتباه كرد.  پذيرش و اصطلاح اشتباهات پيغام قدرتمندي به فرزندتان مي‌رساند و پذيرش مشكلات را براي كودکان آسان‌تر مي‌كند.

قدرت والدین:

بسیار مهم است که والدین در تربیت فرزندانشان از قوانین و محدودیت‌های منطقی استفاده کنند، که البته به مرور زمان و با رشد کودک باید تغییر کند. اگر والدین از روش‌های خشنی برای تسلط بر کودک خود استفاده کنند و خواسته‌های کاملا طبیعی آن ها را سرکوب کنند، آن احترام به خود لطمه می‌بیند و در نتیجه دچار کاهش اعتماد به نفس می‌شود.

وقتی احترام به خود کودک لطمه می‌بیند (یا رشد نمی‌کند)،‌ کودک بالقوه به رفتارهای خشن و انحرافی ترغیب خواهدشد. کودکانی که احساس بی‌قدرتی می‌کنند، اغلب نسبت به خود و دیگران رفتارهای تخریبی را پیش می‌گیرند. این عمل آن ها تلاشی غیرقابل قبول برای به‌دست آوردن کنترل محیطشان محسوب می‌شود.

افزایش اعتماد به نفس در کودکان+ قصه کودکانه

هرگز عملکرد کودکان را زیر سوال نبرید:

هیچ چیز بیشتر از انتقاد کردن از کار کودکان، آن ها را دلسرد و ناراحت نمی‌کند. بازخوردهای مفید و پیشنهاد دادن ها به کودک خوب است، اما هرگز به آن ها نگویید در کاری یا چیزی بد عمل کرده‌اند. اگر کودک به این دلیل که نگران است شما را عصبانی یا ناامید کند، از شکست بترسد، هرگز چیزهای جدید را امتحان نمی‌کند.

به گفته یکی از روانشناسان: اغلب اوقات این انتقاد و سرزنش والدین است، که عزت نفس و انگیزه کودکان را کاهش می‌دهد.

کمک و حمایت خود را به کودک تقدیم کنید، اما زیاده‌روی نکنید:

کمک بیش از حد به کودک خیلی زود توانایی او برای کمک به خودش را کاهش می‌دهد. اول بگذارید کودک خودش برای کمک به خودش وارد عمل شود و بعد کمک‌های والدینی را نثار او کنید. این کار اعتماد به نفس کودک را افزایش می‌دهد.

بچه های عزیز برای شنیدن قصه های صوتی کودکانه و قصه شب با صدای خاله سمینا برای گروه های سنی (الف، ب، ج) به سایت رادیو قصه کودک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *