مهارت فکر کردن در کودکان

مهارت فکر کردن در کودکان+ قصه شب

رادیو قصه کودک برای کودکان شما انواع داستان ها را به صورت قصه های کودکانه صوتیو قصه صوتی کودکانه و داستان کودکانه با صدای خاله سمینا آماده کرده است.

اگربه عنوان پدر و مادر و مربی، کودکان خود را ترغیب نکنید فکر کردن را یاد بگیرند، در حقیقت زمان و خوشبختی را از آن ها به سرقت برده اید. 

مهارت فکر کردن و قدرت حل مسئله کمک می‌کند تا کودکان قدرت تشخیص درست از نادرست را فرا گیرند، به شکل منتقدانه در مورد یک مسئله و یا مشکل با دیدی باز نگاه کرده و دنبال راه‌ حل‌های جایگزین برای آن باشند.

راه‌های زیادی برای تشویق کودکان به استفاده و توسعه قدرت حل مسئله وجود دارد.از جمله می‌توان به پازل و معماها و یا فعالیت‌هایی اشاره کرد که نیاز به استدلال و منطق دارند.  فراهم کردن زمینه‌هایی برای فکر کردن خارج از چارچوب و انجام فعالیت‌هایی با راه حل‌های چالش برانگیز همگی در طولانی مدت منفعت‌های فراوانی را برای کودکان به همراه دارد.

برای این که کودکان متفکران خوبی در آینده باشند، باید باور کنند که فکر کردن جالب هست و بخواهند که خوب فکر کنند. والدین و معلمین باید مهارت فکر کردن را در سال های اولیه همراه با تفریح و بازی  به کودکان آموزش دهند.

 مهارت فکر کردن در کودکان+ قصه شب

اهمیت دانش فکر کردن و مراقبت از افکار خود:

یاد گرفتن تنها به سر بردن با افکار خود، یکی دیگر از ستون های بلوغ فکری است. با داشتن این قابلیت کودک شما برای تصمیم گیری یا فهمیدن خواسته های دیگران نیازی به شخص ثالث ندارد و انعطاف پذیری و اندیشیدن در مورد اعمالش  و پیامدهای آن در او تقویت می شود که برای رسیدن به این قابلیت، بسیار مهم و ضروری است از وابستگی ها و حمایت های بیش از اندازه پرهیز کنید. 

رادیو قصه از طریق قصه های صوتی و داستان های کودکانه سعی دارد که شبی آرام برای فرزندان شما به وجود آورد.

به فرزند خود کتاب اهدا کنید حتی اگر هنوز به مرحله خواندن و نوشتن نرسیده. بگذارید کتاب ها را لمس کند و به او یاد دهید تصاویر را با دقت نگاه کند تا دنیای شگفت انگیزی که  می تواند در آن فکر کردن را یاد بگیرد، تسخیر کند.

چند ایده که کودکان را در کسب مهارت درست اندیشیدن کمک می‌کند:

۱-همواره به پرسش‌های کودکانتان با اشتیاق پاسخ دهید.

۲- کودکان را راهنمایی کنید تا خودشان جواب را بیابند. جواب را به آن ها نگویید زیرا دادن جواب به آن ها، فرایند تفکر را متوقف می‌سازد.

۳- فضای یادگیری را برای ایده‌هایی که آن‌ها می‌دهند باز بگذارید. اجازه دهید تا کودکان از تجربه ایده‌های جدید راحت باشند و از خطا کردن، نترسند.

۴- اهمیت زمانی که در کنار هم هستید و از این با هم بودن لذت می‌برید را هیچگاه فراموش نکنید، زیرا این فضایی است که یادگیری دائم را برای کودکانتان فراهم می‌کند.

۵- از کودکانتان بخواهید تا بلند فکر کنند. در این صورت روش فکر کردن و نحوه یادگیری آن ها را بهتر می‌فهمید.

ابزار اساسى کار:

به کودکان، ابزار اساسى کار را بدهید و به آن ها یاد دهید چطور و چه وقت آن ها را به کار ببرند، مثل خواندن نقشه، انجام محاسبات و کاربرد ذره بین.

کودکان را تشویق کنید اهداف را مرتب کنند و یک چارچوب زمانى براى آن ها مشخص کنند و سپس آن ها را یادداشت کنند. به این ترتیب، می‌توانند پیشرفت خود را ببینند. و این گونه تا حدودی شما کودک خود را وادار به فکر کردن کرده اید.

 مهارت فکر کردن در کودکان+ قصه شب

تفکر خلاق:

از مهم ترين گونه انديشه و فکر، نوع خلاق و زاينده آن است. انسان به کمک اين ويژگي ، براي مسائل و مشکلات خود راه حل هاي جالب و تازه اي در طول تاريخ، يافته و به سمت آسان ساختن زندگي حرکت کرده است. کودک يا نوجواني که از مهارت تفکر خلاق برخوردار است ، بهتر از ديگر هم سالان خود از عهده حل مسائل و مشکلات خود بر مي آيد و در نتيجه از اعتماد به نفس بالايي برخوردار است.

هر کودک شخصیت خاص خودش را دارد که باید در هر لحظه به آن احترام گذاشت.  هرگزسعی نکنید کودکتان همان چیزی باشد که شما می خواهید.

اجازه دهید ایده ها و نظرات خودش را داشته باشد و بتواند استدلال کند. او را با دیدگاه های مختلف آشنا کنید. اگر کارتونی دیده یا شاهد رخدادی بوده یا در محیط آموزشی مشغول یادگیری موضوعی است او را تشویق کنید موضوع را نقد کند و به دنبال نظرات دیگر در مورد آن باشد.

بچه های نازنین برای شنیدن قصه های صوتی کودکانهوقصه شببا صدای خاله قصه گو سمینا برای گروه های سنی(الف، ب، ج) به سایترادیو قصه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *