عید نوروز + بخش اول

عید نوروز+قصه صوتی

نوروز از قدیمی ترین جشن های باقی مانده از دوران ایران باستان می باشد و مصادف با اول فروردین ماه است. این جشن در ایران و افغانستان به عنوان آغاز سال نو محصوب می شود . اما در سایر کشورها تنها تعطیلی رسمی است. با آمدن بهار همه جا حال و هوای خوب و تازه ای می گیرد این را می شود از شیشه های تمیز شده و قالی های تازه شسته شده و پهن شده به روی پشت بام فهمید. با آمدن بهار همه جا پر می شود از عطر شکوفه های درختان شما نیز خود را برایش آماده کنید سفره ای پهن کنید ودورش بنشینید و منتظر آمدن بهار شوید تا زنگ خانه شما را به صدا در آورد.

عید نوروز + بخش دوم

نوروز در سلسله و زمان های مختلف:

۱-  در زمان سلسله هخامنشیان: در سنگ نوشته های به جا مانده از دوران هخامنشیان، به طور مستقیم اشاره ای به برگزاری نوروز نشده است. بررسی این سنگ نوشته ها مشخص می شود که هخامنشیان با جشن های نوروزی آشنا بوده اند.

در دوره همخامنش،جشن نوروز در بازه زمانی میان۲۱تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می شده.

برخی فکر می کنند که کوروش بزرگ در سال ۵۳۸(قبل از میلاد)نوروز را جشن ملی اعلام کرده است و در این روز برنامه هایی برای ترفیع بعضی از سربازان، پاکسازی مکان های همگانی و خانه های شخصی وعفو محکومان اجرا می نمود. در زمان داریوش مراسم نوروز در تخت جمشید برگزار میشد  و همچنان گفته شده که داریوش سکه ای ضرب کرده که در قسمتی از آن عده ای از سربازان در حال تیر اندازی بوده اند، پژوهشگران براین باورند که این تیر اندازی به خاطر جشن نوروز بوده است.

۲- درزمان اشکانیان و ساسانیان: در زمان اشکانیان نوروز به خاطر اینکه حداقل ۶ روز طول می کشید به دو نوروز بزرگ و کوچک تقسیم میشود. نوروز بزرگ یا نوروز عامه به مدت ۵ روز، از یکم تا پنجم فروردین گرامی داشته می شد و روز ششم فروردین(خرداد روز) جشن نوروز بزرگ بود.

عید نوروز+قصه صوتی

مردم در این پنج روز به نزد شاه می آمدند و درخواست های خودشان را از ایشان می کردند  و شخص شاه نیز برای حل مشکلات آن ها دستور صادر می کرد. اما در روز ششم تنها نزدیکان شاه به حضور وی می آمدند.

۳-پس از اسلام: از بین تمام جنبش هایی که پس از اسلام به دلیل مخالفت اسلام گرایان  بی توجهی فرمانروایان به فراموشی سپرده شده بود. نوروز توانست جایگاه خود را به عنوان جشن ملی در ایران حفظ کند. چون با حافظه ی فرهنگی ایرانیان پیوند عمیقی داشت.

۴- نوروز در دوران معاصر: پس از انقلاب۱۳۵۷ایران، گروهی ازروحانیان شیعه به بدگویی از نوروز و مخالفت با آیین آن پرداختند. اما زمانی که مخالفت شدید مردم را نسبت به این رسم و آیین دیدند سکوت پیشه کردند.

والدین گرامی شبی به یاد ماندنی را با سایت رادیو قصه کودکانه برای شنیدن قصه شب و قصه کودکانه صوتی برای فرزندان عزیزتان به وجودآورید.

آداب و رسوم نوروز:

انگلبرت کمیفر که در دوره شاه سلیمان صفوی به ایران سفر کرده، در بخشی از سفرنامه خود درباره نوروز می نویسد: نوروز از آداب و رسوم ایرانیان قدیم به جا مانده است و هنوز هم بزرگترین جشن ایرانیان به شمار می رود. همه در این روز لباس های زیبا و نو می پوشند و به دید و بازدید می روند. مراسم چهارشنبه سوری قبل از عید نوروز یکی از آیین های نوروزی امروز می باشد. مراسم چهارشنبه سوری که در برخی از شهر ها آن را چهارشنبه آخر سال می نامند. این مراسم به این صورت است که همه اهل خانه از روی آتش می پرند و با گفتن زردی من از تو سرخی تو از من بیماری و ناراحتی های سال کهنه را به آتش می دهند و در عوض سرخی و نشاط آتش را برای خود می خواهند. تا سال نو خود را با آسودگی و شادی آغاز کنند.

شما می توانید ما را از طریق رادیو قصه کودکانه برای شنیدن قصه صوتی کودکانه و قصه شب با صدای خاله قصه گو سمینا دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *