جای خواب کودکان

موضوع : جای خواب کودکان

مقدمه: 

خوابیدن کودکان از همان دوران تولد مهم ترین مشغله ذهنی و در عین حال پر دردسرترین مساله آن هاست، که پدر و مادر را از همان ابتدا درگیر می کند. پدر و مادر ها خیلی درگیر این مسئله هستند که آیا اگر جای خواب کودک خود را جا به جا کند، مشکلی پیش می آید و یا ممکن است از نظر روحی آسیب ببیند یا خیلی از دلایل دیگر که برای خودشان دارند. 

از چه سنی جای خواب کودکان باید جدا شود: 

از سن شش ماهگی به بعد کودکان آمادگی آن را دارند که جای خواب آن ها مستقل شود، قبل از آن هم به دلیل اینکه نوزادن و آسیب پذیرند و به تغذیه شیر مادر در طول شب نیاز دارند نباید جای آن ها جدا شود، اما آن هم بهتر است در تخت خودش، در کنار تخت پدر و مادر باشد و اصلا در فضای خواب پدر و مادر نیاید. 

کم کم که کودک بزرگ می شود، باعث می شود که این وابستگی پیش نیاید که نتواند تنها بخوابد یا بترسد که تنها در اتاق خودش تنها باشد، همین موضوع باعث تقویت حس استقلال در کودک می شود و باعث می شود احساس کند فضای شخصی و اتاق مخصوص خودش را دارد و می تواند در اتاق خودش مستقل باشد و این باعث افزایش اعتماد به نفس در کودک هم می شود. 

چگونگی جدا کردن جای خواب کودک: 

بعضی مواقع که این اتفاق نمیفته و بچه به سن ۲ یا ۳ سالگی یا حتی بیشتر رسیده کمی کار سخت می شود، چون بچه وابسته هم شده و دوست ندارد شب تنها بخوابد و اصلا هم حاضر نیست که اتاقش جدا شود بهترین کار این است که اول با مراسمی کودک را آماده این اتفاق کنیم. می توانیم توسط کتاب داستان ها و یا با نمایش هایی که با عروسک هایش انجام می دهیم به کودک توضیح بدهیم که باید در اتاق خودش بخوابد، یعنی از زبان عروسک ها با کودک خود حرف بزنیم.

مثلا ببین ما اتاق خودمونو داریم توام اتاق خودتو داری، اینجا جای خواب ما و این تخت هم جای خواب تو. این داستان ها را از طریق عروسک های کودک می توانید برایش توضیح دهید که البته این وسط قاطعیت پدر و مادر هم خیلی می طلبد. کاری که می توانیم انجام دهیم بعد از این که با داستان و بازی به کودک گفتیم که قرار است سر جای خود و در اتاق خود بخوابد، مرحله بعدی این است که بداند ما حتما کنارش هستیم، یعنی خیالش را راحت کنید که پدر و مادر کنارش حضور دارند، تا خوابش ببرد و در هنگام خوابیدن با کتاب خواندن و قصه گفتن ذهن کودک را از این که قرار است تنها بخوابد دور کنید و حواسش را به قصه بدهید. مثلا کتاب را به انتخاب خود کودک برایش بخوانید و بعد هم کنارش باشید تا خوابش ببرد. 

نحوه برخورد با بی قراری کودک در شب: 

اگر هنگام شب کودک به اتاق پدر و مادر آمد حتما او را به اتاق خودش برگردانید، اگر خواست که در اتاق شما بخوابد با صبوری و آرامش با او صحبت کنید و کودک را به اتاق خودش بازگردانید و منتظر بمانید تا خوابش ببرد حتی در مواردی که چندبار این موضوع تکرار شد هر دفعه او را به اتاق خودش برگردانید. موضوع مهم دیگر این است که کودک هر جایی که خوابید صبح همان جا بیدار شود، این باعث اطمینان کودک است یعنی اینگونه نباشد که در تخت خودتان بخوابد و بعد او را در جای خود بگذارید این موضوع باعث از بین رفتن اعتماد کودک به والدین می شود. 

پس هر چقدر هم سخت، کودک هر جا که خوابید همان جا هم بیدار شود. ممکن است گریه کند و بداخلاق شود، این ها کاملا موضوع طبیعی است بالاخره کودک هر کاری می کند که به خواسته خود برسد، اما پدر و مادر با مهربانی و قاطعیت کمک اش کنند که این مهارت را یاد بگیرد. 

سخن آخر: 

اگر ما متوجه باشیم که همین مستقل خوابیدن بچه ها چقدر در شخصیت اجتماعی کودک و اعتماد به نفس آن ها و حتی مهارت پیدا کردن در موارد دیگر چقدر به کودک کمک می کند، سعی در آموزش صحیح این موضوع می کردیم. 

ضمن این که وقتی بچه ها در زمان مناسب یک مهارت را یاد می گیرند باعث می شود مهارت های دیگر هم بهتر و به موقع فرا گیرند. و حتی در مواقعی زودتر هم یاد بگیرند که همین موضوع می تواند در اعتماد به نفس کودک هم بسیار موثر باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *