آموزش مهارت کنترل خشم در قالب قصه کودکانه

آموزش کنترل خشم+ داستان صوتی

بچه های عزیز برای شنیدن قصه های صوتی کودکانه  با صدای خاله سمینا برای گروه های سنی (الف، ب، ج) به سایت رادیو قصه کودکانه مراجعه کنید.

یکی از مهمترین چالش های والدین و بزرگسالان چه در تربیت و چه ارتباط با کودکان چگونگی کنترل خشم است. از آن جایی که واکنش های هیجانی خیلی زودتر از بخش های منطقی ذهن فعال می شوند و به تکامل می رسند، کودکان در مواجهه با موقعیت های هیجانی، بیشتر تکانشی عمل می کنند.

مهم ترین نکته در این آموزش این است که خودمان به عنوان پدر و مادر مهارت کنترل و مدیریت خشم را یاد بگیریم و به آن عمل نماییم تا کودکانمان نیز یاد بگیرند.

آموزش کنترل خشم به کودکان:

کنترل خشم، یک مهارت در زندگی است و به کودکان باید چگونگی این کنترل را آموخت، بنابر این به آنان یاد بدهیم چه به لحاظ فکری و چه از جنبه بدنی خشم را از خودشان دور کنند.

برای شروع بهتر است مهارت های حل مساله را به آنان آموزش دهیم به طور مثال به کودکان بیاموزیم که هنگام خشم چه کارهایی را می توانند انجام بدهند و مجاز به انجام چه کارهایی نیستند.

شکستن وسایل، فریاد زدن بر سر دیگری، آسیب رساندن به خودشان و پرت کردن اشیا به در و دیوار از شمار کارهایی است که نباید در هنگام اعصبانیت و خشم انجام دهند و بر عکس دور شدن از موقعیت، کمک خواستن، حرف زدن درباره موضوع ناراحت کننده ، کشیدن یک نقاشی و… از موارد پیشنهادی به کودک در حین خشمگین شدن است.

آموزش کنترل خشم+ داستان صوتی

در ضمن به طور قطع خشم در بدن اکثر بچه های ایجاد یکسری تغییرات و پاسخ های فیزیکی می کند. ازجمله طپش قلب،درد معده، انقباض عضلانی ، لرزش و …لذا کودکان می توانند یاد بگیرند که هم این واکنش های فیزیکی را بشناسند و تشخیص دهند و هم این که چگونه آن ها را آرام بکنند.

کنترل از طریق تنفس شکمی را به او یاد بدهید:
یکی از مؤثرترین راه‌های تسلط بر خود، تنفس درست – به‌خصوص در شرایط پرتنش و خشم – است. از کودک بخواهید در وضعیت راحتی بنشیند و با پشت صاف به پشت صندلی تکیه دهد. سپس به او نشان دهید که آهسته و با پنج شماره هوا را فروببرد، دو شمار صبر کند و سپس با همان شیوه و با پنج شماره هوا را خارج کند.

تکرار این دم و بازدم آرامش زیادی به همراه دارد. اگر فرزندتان به هنگام دم، دستش را روی شکمش بگذارد، بهتر متوجه تمرین می‌شود. می‌توانید به او بگویید که شکمش را به‌اندازۀ یک هندوانۀ کوچولو بیرون بیاورد. این تنفس را درحالی‌که طاق‌باز بر زمین دراز کشیده است، نیز می‌تواند انجام دهد.
نکته این است که آرام نفس کشیدن را به کودکتان یاد دهید و از او بخواهید تا بارها در شرایط آسوده آن را تمرین کند تا بتواند در مواقع پرتنش آن را به یاد آورد و انجام دهد.

رادیو قصه برای کودکان شما انواع داستان ها را به صورت قصه های کودکانه صوتی با صدای خاله سمینا آماده کرده است.

آموزش کنترل خشم+ داستان صوتی

الگوی خوبی از مهارت‌های مدیریت خشم باشید:

بهترین روشی که می‌توانید به کودک مدیریت خشم بیاموزید،این است که به او نشان بدهید درمواقع بروز خشم چگونه برخوردی دارید.
اگر کودک شاهد عصبانیت شما باشد، احتمالا همین کار را هم خواهد کرد.
اما اگر او شاهد کنارآمدن شما با احساسات‌تان به شیوه‌ای مهربانانه‌تر و آرام‌تر باشد، او هم این روش را انتخاب خواهد کرد.

داستان کوتاه در مورد کنترل خشم:

یکی بود یکی نبود ، بچه ی بداخلاقی بود . روزی پدرش کیسه ای پر از میخ و یک چکش به او داد و گفت هر وقت عصبانی شدی یک میخ به دیوار روبرو بکوب . روز اول پسرک مجبور شد ۳۷ میخ به دیوار بکوبد . در روزها و هفته های بعد که پسرک توانست خلق و خوی خود را کنترل کند و کمتر عصبانی شود ، تعداد میخ هایی که به دیوار کوبیده بود رفته رفته کمتر شد . پسرک متوجه شد که آسان تر است که عصبانی شدن خود را کنترل کند تا آنکه میخ ها را در دیوار سخت بکوبد و بالاخره به روزی رسید که پسرک دیگر عادت عصبانی شدن را ترک کرده بو د و موضوع را به پدرش یاد آوری کرد .

پدر به او پیشنهاد کرد که حالا به ازای هر روزی که عصبانی نشود ، یکی از میخ هایی را که در طول مدت گذشته به دیوار کوبیده ، از دیوار بیرون بکشد . روزها گذشت تا بالاخره یک روز پسر به پدرش رو کرد و گفت همه ی میخ ها را از دیوار در آورده است . پدر دست پسرش را گرفت و به آن طرف دیوار که میخها را بر روی آن کوبیده شده و سپس در آورده شده بود ند ، برد . پدر روبه پسر کرد و گفت « دستت درد نکند کار خوبی کردی ولی سوراخ هایی که در دیوار به وجود آورده ای نگاه کن !! این دیوار دیگر هیچوقت دیوار قبلی نخواهد شد . پسرم وقتی تو در حال عصبانیت چیزی را می گویی یا کاری را انجام می دهی مانند میخی است که بر دیوار دل طرف مقابل می کوبی یا چاقویی است که به شخصی بزنی و آن را درآوری ، بعد از این کار ، مهم نیست چند مرتبه به شخص روبرو بگویی « معذرت می خواهم » .

                                                                                         

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *