آموزش مهارت مشورت با کودک در قالب داستان کودکانه

مشورت کردن با کودکان + قصه شب

بچه های عزیز برای شنیدن قصه های صوتی کودکانه  با صدای خاله سمینا برای گروه های سنی (الف، ب، ج) به سایت رادیو قصه کودکانه مراجعه کنید.

تعریف کردن اصل یک قصه برای کودکان، از نسخه تماشای کارتون آن آموزشی تراست. وقتی یک قصه برای بچه ها ازطریق فیلم یا کارتون تعریف می شود، کودکان تقریباً هیچ امکانی برای به کار گرفتن تخیل خود ندارند. کارتون قوه ی تخیل بچه ها را به کار نمی اندازد، زیرا رنگ ، اندازه، شکل و صدا از قبل برایشان تعریف شده ، اما وقتی گفته شود ” آن ها در قلعه های بزرگ زندگی می کردند ” هر کودکی تجربه ای متفاوت و خاصی از این جمله خواهد داشت و در خیال خود قلعه ای متفاوت و خاص از این جمله خواهد ساخت.

والدین و مربیان باید آموزش مهارت های زندگی همانند مشورت کردن را به کودکان با قصه گفتن در برنامه های دوره ای روزانه و هفتگی کودکان بگنجانند و خودشان هم توانایی روایت جذاب یک قصه برای کودکان و یا خواندن کتاب کودک را بیاموزند.

فواید مشورت کردن برای کودکان:

احساس وجود و موثر بودن، یکی از ویژگی مهم در دوران کودکی و نوجوانی است. یکی از تمایلات مهم دوران کودکی و نوجوانی میل به مورد مشورت قرار گرفتن از جانب بزرگ تر ها بوده، که یکی از فواید آن افزایش اعتماد به نفس در فرزندان شما خواهد شد.

مشورت کردن با کودکان + قصه شب

 

در مرحله اول دارا بودن تربیت مشورتی والدین بسیار مهم بوده، که به عقیده و نظر فرزند خود احترام گذاشته هر چند که نظر خوبی هم ارائه نداده باشد، که وظیفه والدین در این میان تحسین و تشویق وی بوده تا این تمایلات در او سرکوب نشود.
هرگاه جوا ن و نوجوان مشورتی از والدین خود خواسته که پدر و مادر قادر به انجام آن نبوده، باید به یک مشاور یا فردی که مورد اطمینان هردوی آنان بوده ارجاع داده شود. 

البته باید فرزند را در تصمیم گیری های نهایی همراه کرد، زیرا باعث می شود تا او حس کند که پشتوانه گرمی برایتان بوده است و از طرفی موجب شده تا تصمیم عاقلانه و منطقی تری گرفته شود.

برای آموزش مشورت کردن کودکان به آن ها توضیح دهید :

اکثر اوقات برای یک مشکل بیشتر از یک راه حل وجود دارد . فکر کردن به راه حل های دیگر همیشه کار راحت و آسانی نیست و اینجاست که گذاشتن فکر ها را روی هم می تواند مفید واقع شود .

روی هم گذاشتن فکرها و مشورت کردن به این معنی است که هرچیزی که به ذهن تان می رسد را بدون این که نگران واکنش دیگران باشید عنوان کنید .

این کار برای بعضی افراد روش خوبی برای دست یابی به یک راه حل مناسب است . روی هم گذاشتن فکر ها به طور معمول خیلی طول نمی کشد – تقریبا حدود پنج دقیقه – و واقعا می تواند کار سرگرم کننده ای باشد .

این کار به این منظور طراحی شده که شما از الگوهای عادی تفکر خود رها شوید و شیوه های جدیدی را برای نگاه کردن به مسائل پیدا کنید.

مشورت کردن با کودکان + قصه شب

رادیو قصه برای کودکان شما انواع داستان ها را به صورت قصه های کودکانه صوتی با صدای خاله سمینا آماده کرده است.

شعری کودکانه در رابطه با مشورت کردن:

چه خوبه تو زندگی همیشه مشورت کنیم
ریشهٔ درختِ فکرِمون رو تقویت کنیم

ببینیم بزرگترا ایده وُ فکرِشون چیه ؟
غیرِ بابا وُ مامان بگو رفیقِ تو کیه ؟

اونا خِیرِتو میخوان همیشه در کنارِتن
نظراتِشون خوبه چون تا اَبد به یادِتن

اگه مشورت کُنی نِمیخوری گُلم زمین
گولِ ظاهر و نَخور باطنِشون رو هم ببین

پاره کردن اونا خیلی بیشتر از تو پیراهن
خیلی بهتر آشنا با دَرِّه ها وُ بی راهن

سوال و مشورت و کمک گرفتن از همه
باعثِ رهایی از شکست و صد هزار غم ِ

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *