آموزش مهارت حل مسئله در کودکان

آموزش مهارت حل مسئله در کودکان + قصه شب

والدین گرامی رادیو قصه کودکانه برای کودکان شما انواع داستان ها را به صورت قصه های کودکانه و قصه صوتیو داستان کودکانه با صدای خاله سمینا آماده کرده است.

کودکان هرروزه با مشکلات و مسائل گوناگونی مواجه می شوند. گستره مشکلات آن ها از مشکلات تحصیلی گرفته تا مسائل هم سن و سالان، مشکلات در زمینه های ورزشی، انجام تکالیف و وظایف یا حتی تصمیم گیری درخصوص این که چه چیزی بپوشند را شامل می شود، در حل همه این موارد فرایند حل مسئله اصولی و صحیح می تواند خیلی مفید واقع شود.

زمانی که بچه ها مهارت های حل مسئله را می آموزند،عزت نفس زیادی در توانایی شان برای اتخاذ تصمیمات صحیح و خوب برای خودشان را کسب می کنند.
زمانی که کودکان مهارت های حل مسئله را نداشته باشند، ممکن است از انجام و تلاش و تجربه هرکاری یا حتی حل وفصل مسائل امتناع و اجتناب کنند. برای مثلا، اگر بچه ای را هم سن و سالانش مورد تمسخر قرار دهند و او نداند که چطور باید عکس العمل از خود نشان دهد، ممکن است آن را هرگز ابراز و عنوان نکند، درعوض ممکن است به مرور از مدرسه زده شود، نمراتش افت کنند، یا حتی ممکن است از دل درد و سردرد شکایت کند.

سایر بچه هایی که فاقد مهارت حل مسئله هستند ممکن است هرگز متوجه حق انتخاب هایی که در حل مشکلات دارند نشوند. این بچه ها ممکن است بدون فکر کردن به انتخابات و تصمیمات شان شتاب زده و نسنجیده عکس العمل نشان دهند. برای مثال، بچه ای که دوستش اسباب بازی های او را گرفته است ممکن است تنها راهی که برای پس گرفتن اسباب بازی به نظرش برسد این باشد که به او حمله کند و با زدن او اسباب بازی اش را پس بگیرد.

 آموزش مهارت حل مسئله در کودکان + قصه شب

رادیو قصه از طریق قصه های صوتی و داستان های کودکانه سعی دارد که شبی آرام برای فرزندان شما به وجود آورد.

او به هیچ وجه نمی داند که می تواند چه انتخاب های دیگری داشته باشد. کمک به بچه ها در فراگیری و آموزش نحوی تشخیص انتخاب ها و فرصت هایی که در اختیار دارند به آن ها کمک می کند تا از این که قادرند تصمیمات سالم و درست برای خودشان بگیرند اطمینان حاصل کنند.

چگونه مهارت حل مسئله را به کودکان آموزش دهیم:

آموزش مهارت حل مسئله از طریق روش یادگیری مبتنی بر کشف باید صورت بگیرد؛ یعنی کودک بر اساس فرایند پرسشگری وجستجو آن را یاد بگیرد. آموزش مهارت حل مسئله شامل کمک به کودک در این است که یاد بگیرد چگونه پاسخ معماها، پرسش ها، و مساله هایی که در زندگی روزانه اش با آن ها مواجه می شود را پیدا کند. این یادگیری هم در تمرین های فردی و هم در تمرین های گروهی، تحقق پیدا می کنند.

آشنایی با روش حل مسئله:

حل مسئله دارای یک فرایند منطقی است که باید آن را به کودکان یاد دهید:

۱- تشخیص مسئله

۲- یافتن گزینه های مختلف

۳- تست گزینه ها

۴ – ارزیابی آنچه که رخ می دهد

فهمیدن فرایند تفکر حل مسئله، باعث می شود که کودکان مهارت حل مسئله شان را قوی کنند. می توانید با توضیح این فرایند در زمانی که با خودتان مشغول حل یک مسئله هستید، این استراتژی را برای کودکتان مدل کنید. برای این که به توجه کودکتان در فهم این فرایند جهت دهید، خوب است که پرسش هایی را از او بپرسید. بهترین پرسش ها در این زمینه، پرسش های باز هستند.

 آموزش مهارت حل مسئله در کودکان + قصه شب

فواید بازی حل مسئله برای کودکان :

هدف از بازی حل مسئله برای کودکان این است که بچه ها بتوانند به شکل های گوناگون در مورد یک مشکل و اتفاق فکر کنند و در حین حل آن لذت ببرند.

در این صورت بچه ها خلاقیت خود را توسعه خواهند داد، زیرا آن ها به دنبال راه حل هستند و از طریق کشف یک راه حل پرورش خلاقیت در کودکان نیز شکل می گیرد. بازی ها و فعالیت های حل مسئله یک راه عالی برای سرگرم نگه داشتن کودکان است.

آماده کردن بازی حل مسئله برای کودکان  و فعالیت هایی که کودک بتواند از تفکر خود استفاده کند ،بخش مهمی از رشد و توسعه مهارت های مختلف کودک شما را تشکیل می دهد. بازی های گروهی حل مسئله، کار تیمی را بهبود می بخشد.

بچه های عزیز برای شنیدن قصه های صوتی کودکانه و قصه شب با صدای خاله سمینا برای گروه های سنی (الف، ب، ج) به سایت رادیو قصه کودک مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *