معرفی کتاب + قصه های خوب برای بچه های خوب

معرفی کتاب+ قصه های خوب برای بچه های خوب

قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب مجموعه ۸ جلد كتاب است كه توسط مهدي آذر يزدي نوشته شده است. كه در اين مجموعه داستان هاي كهن و قديمي را براي كودكان به زبان ساده بازنويسي كرده است.

آذر يزدي اولين نويسنده اي بود كه براي كودكان داستان نوشت، و عنوان «پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران» را از آن خود كرد. وي از پيشگامان بازنويسي و بازآفريني متون كهن براي كودكان بوده است.

مهدي آذر يزدي مجموعه  قصه هاي خوب براي بچه هاي خوب را در سال ۱۳۳۶ توسط انتشارات اميركبير منتشر كرد، او در سال ۱۳۴۲ برنده جايزه يونسكو شد و سه سال بعد هم جايزه سلطنتي كتاب سال را گرفت. و تعدادي از كتاب هاي اين مجموعه برگزيده كتاب سال شدند.  

كتاب هاي مجموعه قصه هاي خوب بر اي بچه هاي خوب به شرح زير است:

قصه‌های کلیله و دمنه

قصه‌های مرزبان نامه

قصه‌های سندبادنامه و قابوسنامه

قصه‌های مثنوی

قصه‌های قرآن

قصه‌های شیخ عطار

قصه‌های گلستان و ملستان

قصه‌های چهارده معصوم

اين كتاب ها به زبان هاي ارمني، چيني، روسي و اسپانيايي ترجمه شده اند. مهدي آذر يزدي آثار زياد و ارزشمندي در حوزه ادبيات كودك داشته و به همين دليل سال روز درگذشت وي به نام روز ملي ادبيات كودك ناميده شده است.

معرفی کتاب+ قصه های خوب برای بچه های خوب

شرح حال و روزگار آذر يزدي

مهدي آذر يزدي در ۲۷ اسفند سال ۱۳۰۰ در درروستاي خرمشاه از توابع يزد متولد شد. او از سن هشت سالگي با پدرش در زمين رعيتي بنايي مي كرد ولي از بيست سالگي به بعد در يك كارگاه جوراب بافي كار كرد صاحب جوراب بافي دومين كتابفروشي يزد را تاسيس مي كند و آذر يزدي را از ميان شاگردان كارگاه جوراب بافي به كتاب فروشي منتقل مي كند.

زماني كه آذر يزدي در كتابفروشي كار مي كرد، فرصت خوبي بود تا او با اهالي شعر و ادب آشنا شود و همين بهانه اي شد كه بتواند پس از مدتي به تهران نقل مكان كند.

وي مدتی در کتابفروشی‌های خاور، چاپخانه علمی،‌ ابن سینا، امیرکبیر، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، روزنامه آشفته و روزنامه اطلاعات کار کرد و سال هاي زيادي به شغل تصحیح کتاب مشغول بود.

آذر يزدي در سال ۱۳۳۵ نويسندگي را با مجموعه قصه هاي خوب براي بچه هاي خوب شروع كرد.  همچنين مجموعه  ” قصه های تازه از کتابهای کهن ” را در قالب ۵ كتاب نوشته و منتشر كرده است.

وي ترجمه هايي هم از خود بجا گذاشته است كتاب هايي همچون ” شعر قند و عسل” كه حكايت منظومي است و ” گربه ناقلا ” و همچنين كتاب هاي آموزشي با عنوان هاي خودآموز عكاسي و خود آموز شطرنج .

مهدي آذر يزدي از پرطرفداران نويسندگان  تاريخ و ادبيات كودك و نوجوان در ايران است كه به غير از كتاب هيچ وارث و اولادي ندارد. او هيچ وقت ازدواج نكرده بود و در سال ۱۳۸۸ براي آخرين بار به كرج آمد كه نوشتن را دوباره شروع كند و دو كاري را كه ناتمام گذاشته بود به اتمام برساند و چاپ كند ولي راهي بيمارستان شد، در هيجدهم تير همان سال در سن هشتاد و هشت سالگي در بيمارستان آتيه تهران چشم از جهان گشود و در حسينه اي كه در محل تولدش بود به خاك سپرده شد.

كلمات كليدي: قصه هاي خوب براي بچه هاي خوب, مهدي آذر يزدي, معرفي كتاب, ادبيات كودك و کتاب نوجوان, راديو قصه

فوق توصيف: قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب مجموعه ۸ جلد كتاب است كه توسط مهدي آذر يزدي نوشته شده است.

شما می توانید ما را از طریق رادیو قصه کودک برای شنیدن قصه شب و قصه صوتی کودکانه با صدای خاله سمینا دنبال کنید. برای مشاهده بخش معرفی کتاب کودک روی آن کلیک کنید. 

تحريريه: نوشين صحبتي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *