قصه گویی و کاهش لجبازی

قصه گویی و کاهش لجبازی

به نام خالق زیبایی ها

موضوع: قصه گویی و کاهش لجبازی

مقدمه


لجبازی یکی از رفتارهای شایع در بین کودکان (به خصوص سنین قبل از ورود به دبستان)، شناخته شده است که والدین بسیاری، نسبت به این موضوع حساس هستند و به دنبال راه چاره می گردند.

در این مقاله سعی داریم تا به شما والدین عزیز راهکارهایی را جهت کنترل و کاهش لجبازی، پیشنهاد کنیم. علت یابی لجبازی در کودک لجبازی رفتاری است که در سنین مختلف و با دلایل مختلف، رخ می دهد.

یکی از علت های لجبازی کردن کودک می تواند نیاز به دیده شدن باشد. کودک احساس کمبود محبت میکند وقتی از بهش کم توجهی میشه.

دست به هر کاری می زند تا به عنوان مخاطب والدینش قرار بگیرد، متاسفانه یکی از همین کارها، لجبازی کردن است. لجبازی کودک میتواند از حسادت نیز باشد.

تصور کنید کودکی که هنوز نمی تواند به درستی اتاق خود را مرتب کند. در این موقع مادر شروع به مقایسه ی فرزندش با یکی از دوستانش می کند، به او می گوید دوستتت را دیدی که چقدر مرتب و منظم است و همیشه خودش اتاق شخصی اش را مرتب می کند.

و هیچ وقت هم از مادرش کمک نمی گیرد! کودک در این شرایط به دوست خود حسادت می کند. اولین راهی که به ذهنش می رسد “لجبازی کردن” با شما است.

از اینکه مادر دوستش را تشویق میکند، حسادت می کند. نحوه برخورد والدین در برابر لجبازی کودک پدر و مادر در مقابل لجبازی فرزندشان، به هیچ عنوان نباید مقابله به مثل کنند.

این روش بسیار نادرست است که اگر کودک جیغ زد و گفت: نمی خواهم غذا بخوررم، شما هم در جواب بگویید: پس امروز از بازی و فعالیت خبری نیست! پس این نکته مهم را بدانید که لجبازی در برابر لجبازی ممنوع!

در ابتدا سعی کنید علت رفتار ناپسند کودک را جویا شوید. و در ادامه به او متذکر شوید که عملش بسیار ناپسند است و نباید به آن ادامه دهد. اگر کودک احساس آرامش کند، بدون شک علت را به شما می گوید.

و شما می توانید در برطرف کردن آن، یاریگر فرزندتان باشید، پس به همین منظور باید تلاش کنید که کودکتان نسبت به شما و محیط خانه احساس آرامش و امنیت داشته باشد و در مواقع دشواری روی کمک شما حساب کند.

برای کودکتان قصه بخوانید امروزه قصه خوانی و گوش سپردن به قصه های مختلف، به یکی از روش های درمانی مفید، برای برخی از مشکلات رفتاری کودکان، شناخته شده است.

در واقع می توان یکی از موثرترین روش های کاهش لجبازی کودک را، گوش سپردن به قصه های مختلف و کاربردی دانست. قصه های صوتی کودکانه با صدای دلنشین خاله سمینا، میتواند پیشنهاد خوبی برای کودک عزیز شما باشد.

در ابتدا می توانید یکی از قصه های مورد علاقه کودکتان را برایش پخش کنید، اگر شخصیت اصلی قصه، رفتار نادرستی دارد، از کودکتان بخواهید نظرش را در مورد رفتار های ناپسند آن کاراکتر بگوید.

و همینطور رفتار های شایسته او را هم برای شما شرح دهد، کم کم او را سوق دهید به سمت رفتار نادرست خودش و به او بگویید زمانی که لجبازی می کند، شما از دستش ناراحت می شوید؛

به این ترتیب کودک به نتیجه ی کار خود فکر می کند و این گام موثری در کاهش لجبازی است. قصه های خوب، الگو های خوب کودک شما از قصه ها و شخصیت های آن، به شدت الگو گیری می کند.

پس تصمیم شما در انتخاب یک قصه خوب و مفید، نقش موثری در الگو پذیری فرزندتان دارد. وقتی کودک شما لجبازی می کند و شما به او شنیدن یک قصه صوتی را پیشنهاد می دهید.

او آماده پذیرش است، پذیرش شخصیت هایی که به آن ها احساس نزدیکی می کند، پس قصه ای را برای او پخش کنید که الگوی مفیدی برای فرزند شما باشد.

کودک شما بعد از شنیدن قصه، رفتار کاراکتر ها را در ذهنش مورد بررسی قرار می دهد و آن رفتارهایی که به نظرش جالب هست را به طور ناخودآگاه انجام می دهد.

به این ترتیب اگر داستانی را شنیده باشد که کودک لجباز، کاراکتر اصلی آن باشد و آن کودک در نهایت با انجام بازی و قصه، لجبازی را کنار گذاشته و پی به اشتباهش برده باشد.

به تدریج این رفتارها در کودک شما نهادینه می شود و به کاهش لجبازی در کودک، کمک شایانی می شود. سخن آخر همانطور که در مقاله قصه گویی و کاهش لجبازی بررسی شد.

لجبازی کودک را می توان با در اختیار قرار دادن قصه های صوتی کودکانه متناسب با این موضوع، کاهش داد و در این مسیر می توانید از قصه های صوتی کودکانه خاله سمینا استفاده مفید و شایسته ای داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *