دوره های مربی گری مهد بهزیستی

کاردستی و کودک+قصه شب

شاید شما فردی هستید که علاقه زیادی به کار کردن در مهد کودک دارید ولی ندانید برای این کار چه مهارت هایی لازم است یا این که یک مربی خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد یا این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا فقط دوست داشتن کودکان شرط لازم برای مربی شدن است؟

یک مربی مهد کودک باید چه مهارت هایی داشته باشد:

از آن جایی که کودکان در مهدکودک وقت زیادی را با مربی خود صرف می کنند پس یک مربی باید مهارت های زیادی داشته باشد،تا بتواند همراه با بازی آموزش را به کودک انتقال دهد. پس خود نیز باید آموزش های لازم را دیده باشد. او باید خلاق و باهوش باشد و همچون یک مادر با تجربه باشد،او باید مهارت هایی مانند: قصه گویی، کاردستی، پرورش خلاقیت کودک، روانشناسی کودک و …رابداند، یک مربی پس از گذراندن این مهارت ها کارت مربیگری خود را دریافت می کند.

چگونه مدرک مربیگری مهد بگیریم:

ابتدا باید بدانید که برای گرفتن مدرک مربیگری مهد محدودیت سنی وجود ندارد ولی داشتن مدرک دیپلم الزامی و اجباری است، و هم چنین مدارکی که برای مربیگری لازم است عبارتند از: شناسنامه، کارت ملی، عکس و مدرک دیپلم میباشد و همانطور که گفته شد حداقل مدرک لازم جهت اخذ کارت مربیگری می باشد. و سازمان هایی که این مدرک را اعطا می کنند مراکز علوم بهزیستی و جهاد دانشگاهی می باشند. پس از ثبت نام کلاس های مربیگری و گذراندن آن ها و گرفتن نمره قبولی در امتحانات که به صورت تئوری یا عملی برگزار میشود. مدرک مورد نظر به مربی مهد کودک اعطا می شود.

دروسی که یک مربی مهد کودک باید بگذراند:

۱- روانشناسی رشد کودک

۲-بازی و اسباب بازی

۳-آموزش مفاهیم اجتماعی و دینی

۴-بیماری های شایع کودکان

۵-شیوه های قصه گویی به کودکان

۶- آشنایی با اختلالات عاطفی و رفتاری کودکان

۷- آشنایی با کمک های اولیه

ویژگی های یک مربی خوب:

۱- عشق به کار: اولین ویژگی که یک مربی مهد کودک باید داشته باشد عشق به کار است مربی مهد کودک باید قبل از هر چیزی به کار خودش عشق ورزد.

والدین محترم، شبی به یاد ماندنی را با سایت رادیو قصه کودکانه برای شنیدن قصه شب و قصه کودکانه صوتی برای فرزندان عزیزتان به وجود آورید.

دوره مربیگری+قصه صوتی

وآن را از روی اجبار انجام ندهد بلکه با جان ودل به بچه ها محبت کند و آموزش های لازم را به آن ها بدهد .مربی مهد باید انگیزه کافی داشته باشد.

۲-صبر: داشتن صبر در کار کردن در مهد یا محیطی که بچه ها در آن آمزش میبینند خیلی مهم است چون بچه های کوچک غیرقابل پیش بینی هستندو مرتبا حواس آن ها از درس پرت می شود. برخی از روزها بعضی از بچه ها خسته، گرسنه یا ناخوش هستند مربی باید برنامه درسی آن هارا با شرایطشان وفق دهد واز رو به رو شدن با مسائلی که اصلا انتظار آن ها را ندارد مضطرب نشود، ازآن جایی که سرعت یادگیری بچه های مهد کودک با هم یکسان نیس و ممکن است که معلم را از تدریس و آموزش عاجز کند پس داشتن صبر و شکیبایی بسیار حائز اهمیت است.

۳-خلاقیت: مدرسان مهد کودک باید سعی کنند که با ایده های خلاقانه خود محیط مهد کودک را گرم و صمیمی کنند و  در عین حال بچه ها را برای شرکت فعالانه در یادگیری تشویق کنند. هر چقدر خلاقیت یک مربی بیشتر باشد بچه ها بیشتر درگیر یادگیری می شوند و مشکلات رفتاری هم خود به خود رفع می شود.

۴-انعطاف پذیری: همان طور که قبلا گفتیم بچه های مهد کودک غیر قابل پیش بینی هستند. توانایی نظارت کردن و تنظیم برنامه آن ها مطابق با شرایط آن روز کلاس اهمیت بسیاری دارد ممکن است که روزی به علت بارش باران امکان برگزاری کلاس در محیط باز طبق برنامه نباشد یا این که بچه ها بی حوصله باشند و هیچ اشتیاقی به یادگیری در آن ها نباشد و چون بچه های کوچک از هم تاثیر می پذیرند این بی حوصلگی کم کم به کل بچه های مهد کودک سرایت می کند که در این صورت شما ناچار هستید کلاس را به صورت دیگری برگذار کنید.

۵-احترام: طرز برخورد مربی با دانش آموزان و خانواده های آن ها باید به گونه ای باشد که آن ها احساس کنند جز مهمی از جامعه محصوب می شوند. احترام گذاشتن برای بچه ها و والدین آن ها یکی از ویژگی های مهمی است که هر مربی باید داشته باشد به خصوص مربی مهد چون مهد اولین سیستم آموزشی است که با کودکان و والدین آن ها کار میکند.

۶- انرژی بالا: بچه ها انرژی زیادی دارند و با هیجان بالا برای یادگیری چیز های جدید به مهد کودک می آیند و اگر مربی آن ها نیز متقابلا انرژی بالایی داشته باشد، دانش آموزان نیز واکنش مثبت نشان می دهند. بسیاری از مربیان در پایان روز احساس خستگی می کنند ولی با این وجود پا به پای کودکان بازی می کنند و به بچه ها نشان می دهند که مدرسه جای خسته کننده ای نیست. بلکه بسیار خوب و لذت بخش است و در آن جا به آن ها خوش می گذرد.

شما می توانید ما را از طریق رادیو قصه کودکانه برای شنیدن قصه صوتی کودکانه و قصه شب با صدای خاله قصه گو سمینا دنبال کنید.

 

یک دیدگاه برای “دوره های مربی گری مهد بهزیستی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *