حساسیت های فصلی در کودکان + بخش اول

حساسیت های فصلی در کودکان+ قصه شب

رادیو قصه کودک برای کودکان شما انواع داستان ها را به صورت قصه های کودکانه صوتیو قصه صوتی کودکانه و داستان کودکانه صوتی با صدای خاله قصه گو سمینا آماده کرده است.

حساسیت های فصلی در کودکان + بخش دوم

تغییرات آب و هوا و آمدن فصل بهار و تابستان به غیر از این که زیبایی‌های خاص طبیعی و تغییرات عادات زندگی را به همراه دارد، برای برخی افراد معضل بزرگی است.  بعضی از مردم در بهار و تابستان دچار حساسیت های فصلی می‌شوند و در نتیجه حسابی به دردسر می‌افتند.

عطسه، سرفه، آبریزش بینی، سوزش چشم، آبریزش چشم، خارش گلو، خارش چشم، ورم چشم، سرفه‌های آلرژیک و گرفتگی بینی و گلو از علائم مشهوری هستند که در بسیاری از افراد دارای آلرژی تجربه می‌شوند.

حساسیت فصلی:
حساسیت می تواند در ناحیه بینی و چشم باشد. بیشتر کودکان دچار رینیت آلرژیک (حساسیت در بینی) و کونژانکتیویت (حساسیت در چشم) می شوند، ولی کمتر سرفه و خس خس سینه و علایمی شبیه به آسم را در کودکان می بینیم.

اگر حساسیت به بیماری آسم اضافه شود، علایم آسم شدت بیشتری پیدا خواهدکرد. البته حساسیت معمولا در فصل زمستان شدت پیدا می کند ولی در فصل بهار نیز به دلیل گرده افشانی گیاهان ممکن است علایم بیماری در کودک تشدید شود. رینیت آلرژیک در اثر قرار گرفتن کودک در محیط پر از گرده درختان و گل ها ایجاد می شود.

علایم آن خارش، گرفتگی بینی، عطسه، سرفه های مکرر و ترشحات گلو و بینی است. ممکن است به دلیل گرفتگی بینی، کودک خواب خوبی نداشته باشد یا دهانی تنفس کند. تنفس دهانی در کودکان باید درمان شود. ادامه این روند، باعث ایجاد ناهنجاری فکری در کودک خواهد شد. آلرژی اگر در چشم باشد، با علایمی مانند خارش، ترشح چشم و قرمزی همراه است. تجویز دارو، علایم حساسیت را به میزان زیادی کاهش می دهد.

 حساسیت های فصلی در کودکان+ قصه شب

آلرژی و حساسیت فصلی را کنترل کنید:

  • در روزهای خشک و طوفانی در خانه بمانید. بهترین زمان برای بیرون رفتن بعد از باران است که به پاک سازی گرده ها از هوا کمک می کند.
  • بودن در معرض محرک های آلرژی زا را کاهش دهید.
  • زمانی که تعداد گل ها بالا هستند، بیشتر رعایت کنید چراکه علائم و نشانه های آلرژی فصلی می توانند در زمانی که تعداد زیادی از گرده را در هوا پراکنده می کنند، بالا بروند.
  • یکی از عواملی که سبب تشدید حساسیت می شود استرس است که افرادی که دچار حساسیت هستند باید از آن دوری کنند.
  • به بیماران دچار حساسیت فصلی توصیه می شود از خوردن انواع ادویه، غذاهای سرخ کردنی، شکلات و قهوه پرهیز کنند و مصرف آن ها را به حداقل برسانند .
  • تختخواب و ملافه ها را هفته ای یکبار در آب داغ بشوئید تا گرد و غبار آن از بین برود.

بچه های نازنین برای شنیدن قصه های صوتی کودکانهوقصه شببا صدای خاله قصه گو سمینا برای گروه های سنی(الف، ب، ج) به سایت رادیو قصه مراجعه کنید.

اکثر کودکان به علائم حساسیت فصلی کمی عادت دارند، بنابراین ممکن است به دنبال درمان آن نباشند، مگر این که علائم خیلی شدید باشد. اما درمان صحیح باعث راحتی کودک می‌شود. هیچ راهی برای اجتناب از حساسیت فصلی به طور قطعی وجود ندارد. اگر کودک شما به حساسیت فصلی مبتلا است، بهترین کار برای کمک به کودک این است که اجازه ندهید در معرض عامل حساسیت زا قرار گیرد.

 حساسیت های فصلی در کودکان+ قصه شب

کودک باید قبل از قرارگیری در معرض عامل حساسیت زا از داروهای ضد حساسیت که متخصص اطفال تجویز می‌کند استفاده کند. پس از این که کودک از محیط بیرون از خانه به منزل می‌آید، دست‌ها و صورت او را بشویید زیرا گرده‌ها به پوست و مو کودک می‌چسبند. استفاده از عینک آفتابی از چشم‌های کودکان محافظت می‌کند و استعمال وازلین در بینی باعث می‌شود گرده‌ها کمتر به بینی کودک بروند.

استفاده از آنتی هیستامین مانند قرص سیتریزین برای درمان حساسیت فصلی:

اگر برای درمان آلرژی و رهایی از این روزهای آزاردهنده به دکتر مراجعه کنید، اولین مرحله درمان را شروع کرده‌اید. قرص سیتریزین، لوراتادین، آنتی هیستامین دکونژستانت و انواع دیگر قرص آنتی هیستامین که به نام‌های مختلف در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند، از معروف‌ترین نجات‌دهنده‌های شیمیایی حساسیت فصلی هستند. این داروها در زمان موعد یکی از حیاتی‌ترین وسایل شخصی افراد دارای آلرژی هستند که شاید حتی از بسیاری وسایل شخصی دیگر ضروری‌تر باشد.

اسپری بینی:
اسپرهای بینی برای رفع علائم رینیت آلرژیک یا التهاب مخاط بینی و همچنین کنترل آسم مصرف می‌شود.
این اسپری‌ها اثر فوری ندارند و باید به‌طور منظم مصرف شوند. برای التهاب بینی درمان با اسپری بینی باید ۲ تا ۳ هفته پیش از شروع فصل حساسیت شروع شود. کودکان مبتلا به آسم هم باید دائم این اسپری را استفاده کنند تا از حمله‌های آسمی تا حدودی جلوگیری شود.

یکی از عوارض جانبی این دارو تحریکات دهان و گلوست که با شستن کامل دهان با آب بعد از هر بار استنشاق می‌توان این ناراحتی را به حداقل رساند. وقتی مواد آلرژی‌زا مانند پولن گیاهان به داخل بینی برود، بعد از مستقر شدن در بینی موادی مانند مدیاتور آزاد كرده و واکنش‌های آلرژیک ایجاد می‌کند و ماده آلرژی‌زای اصلی که هیستامین است ترشح می‌شود و واکنش‌هایی مانند عطسه و خارش، آبریزش  و گرفتگی بینی حاصل عملکرد هیستامین است، بنابراین کار اصلی که کلرور سدیم انجام می‌دهد این است که نشست این مواد آلرژی‌زا را در بینی کاهش می‌دهد.

رادیو قصه از طریق قصه های صوتی و داستان های کودکانه سعی دارد که شبی آرام برای فرزندان شما به وجود آورد.

حساسیت های فصلی در کودکان + بخش دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *