تاریخچه شب یلدا

بوی یلدا را می شنوی؟ انتهای خیابان آذر…باز هم قرار عاشقانه پاییز و زمستان…قراری طولانی به بلندای یک شب… شب عشق بازی برگ و برف…پاییز چمدان به دست ایستاده…عزم رفتن دارد…آسمان بغض می کند…میبارد…خدا هم می داند عروس فصل ها چقدر دوست داشتنیست…دقیقه ای بیشتر مهلت ماندن می دهد…آخرین نگاه بارانی اش را به درختان عریان میدوزد…دستی تکان می دهد…قدمی بر میدارد سنگین و سرد…

کاسه ای آب میریزم پشت پای پاییز…و…تمام می شود…

پاییز ای آبستن روزهای عاشقی …رفتنت بخیر…سفرت بی خطر

یلدا به چه معناست:

واژه یلدا به معنای ولادت است. ولادت خورشید، و رومیان آن را به عنوان «تولد مهر شکست ناپذیر» نامیدند. ابوریحان بیرونی از این جشن با عنوان میلاد اکبر، و منظور از آن میلاد خورشید است، نام برده است. در لغت نامه دهخدا هم درباره ی این سنت دیرین ایرانیان چنین آمده است:«یلدا لغت سریانی است به معنی میلاد عربی»و چون شب یلدا را با میلاد حضرت مسیح تطبیق کرده اند، از این رو، به این نام نامیده اند.

شب یلدای خود رو با قصه ها ی کودکانه صوتی  برای کودکان خود زیبا تر و دل نشین تر کنید.

تاریخچه شب یلدا:

شب یلدا یا شب چله، و جشن هایی که در این شب برگزار می شود، از دیرباز جز سنت و آداب و رسوم ایرانیان بوده است. مردمان گذشته های دور که شغل آنان کشاورزی، و بنیان زندگی آنان را تشکیل می داده است، در طول سال ها و با سپری شدن فصل ها وتضاد های فصلی، و طبیعت خوی گرفته بودند.

اما بر اثر گذشت زمان و تجربه ای که به دست آوردند، توانستند کارها و فعالیت های خود را با تغییر فصل، گردش خورشید و بلندی و کوتاهی شب و روز و حرکت ستارگان تنظیم کنند.

آنان به این نتیجه رسیدند که در برخی از ایام و ماه های سال، روزها بلندتر است، پس نهایت استفاده ی خود را در جهت بهره بردن از نور خورشید و روشنایی آن داشتند .و به این اعتقاد رسیدند که، روشنایی و نور خورشید نماد موافق و خوبی بوده، پس در مقابل تاریکی و ظلمت قرار می گیرد و با آن در نبرد است.

اقوام آریایی از جمله ایرانیان و هندی ها دریافتند که کوتاه ترین روزها، روز آخر پاییز و اول زمستان است، و از آن به بعد روزها بلند تر و شب ها کوتاه تر می شود، و از همین رو این روز را شب زایش خورشید نامیدند و آن را آغاز سال قرار دادند.

شب یلدا که یکی از کهن ترین سنت های ایرانیان است، و در این جشن، که بلند ترین  شب سال است و از آن شب به بعد روزها در نیم کره ی شمالی بلند تر، و شب ها کوتاه تر می شوند، که مصادف است با انقلاب زمستان، گرامی داشته می شود.

یلدا از نظر زمانی، به غروب آفتاب ۳۰ آذر که آخرین روز پاییز است تا طلوع آفتاب اول دی ماه که روز اول زمستان است گفته می شود.

شما می توانید ما را از طریق رادیو قصه کودکانه برای شنیدن قصه شب و قصه های کودکانه صوتی با صدای خاله سمینا برای گروه های سنی (الف، ب، ج)دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *