بالا بردن اعتماد به نفس در کودکان+بخش اول

تمرکز کودکان+قصه صوتی کودکانه

اعتماد به نفس برای کودکان باعث شادی های اجتماعی و سلامت روان او می شود و عاملی است برای خوشبختی و موفقیت هم در دوران کودکی و هم در بزرگسالی .

هدف والدین اطمینان خاطر از این است که فرزندشان غرور و احترام خود را در درون خود و همین طور ایمان به خود و توانایی های خود در مقابله با تنگناهای مسیر زندگی را رشد بدهند .

نلسون می گوید: «همان طور که هر پدر و مادری می داند . اعتماد به نفس تجربه ای گذرا است. گاهی احساس خوبی درباره خودمان داریم و گاهی نداریم چیزی که واقعا می خواهیم به کودکانمان یاد بدهیم، مهارت های زندگی مثل انعطاف پذیری است ».

محدودیت های زندگی را یادش بدهید:

چندین قانون برای کودک خود مشخص کنید. مثلا در هنگام بازی و تفریح نسبت به ایمنی استفاده از وسایل آگاه باشد یا در هنگام بازی با اسکیت حتما کلاه ایمنی سرش بگذارد که همین قوانین کوچک و ابتدایی باعث می شود که به زودی و طبق انتظارات شما زندگی کند و گام بر دارد .

فقط سعی کنید که نسبت به کودک خود با ثبات بوده و نشان دهید به او اعتماد دارید و از او انتظار دارید که کار را درست انجام دهد.

بازتاب مثبتی به اعمال کودکتان داشته باشید:

برداشت کودکان نسبت به خود به ویژه در سنین کودکی و تا قبل از رفتن به مدرسه بستگی به برداشت پدر و مادر از آنها دارد . پدر و مادر باید به کودک خود نشان بدهند، از اینکه در کنار او هستند احساس خرسندی و شادی می کنند و نسبت به خواسته های او بی تفاوت نیستند و همچنین از رفتار و اعمال او احساس رضایت و خشنودی دارند.

با دادن بازتاب های مثبت به کودکتان باعث می شود که او احساس خوبی نسبت به خودش پیدا کند. کودک از والدین انتظار دارد که نسبت به رفتارهای نادرست او واکنش نشان داده و به او گوشزد کنند، که این همان ادب و تربیت است .

به کودکتان اجازه اشتباه کردن بدهید:

به کودک خود حق انتخاب بدهید که البته یکی از جنبه های حق انتخاب و ریسک پذیری این است که کودک در معرض اشتباه قرار می گیرد، که این اثرارت مثبتی در افزایش اعتماد به نفس کودک دارد. مثلا اگر کودکتان با وقت تلفی های خود از سرویس مدرسه جا ماند، به جای برخورد با او، کودک خود را تشویق کنید که نسبت به این عمل خود بیندیشد و برای دفعه بعد چگونه رفتار کند بهتر است.

به این ترتیب اعتماد به نفس او خدشه دار نمی شود و متوجه این می شود که گاهی لازم است که اشتباه کند.

با کودکان خود بازی کنید:

کودک در هنگام بازی درباره خود چیزهای بسیاری می فهمد. بازی کردن با فرزند خود باعث می شود که حس کند، برای شما مهم است که وقت خود را با او گذراندید. پس به جای تماشای بازی فرزندتان با اوهمراه شوید.

فعالیت و یا بازی ای که به انتخاب کودک باشد دوام بیشتری نسبت به فعالیت های انتخاب شده توسط بزرگسالان دارد.

حق انتخاب دادن به کودک خود یک آموزش ، و حس ارزشمند بودن کودک را تقویت می کند.

در حین بازی به کودک خود توجه کنید زیرا او متوجه پراکندگی ذهن شما می شود و اینکه فقط جسمتان با او همراه است، که این تاثیر مخربی در کودک می گذارد و حس می کند که برایتان ارزشی ندارد.

با کودک خود احساس همدردی کنید:

اگر فرزند شما در شرایط ناخوشایندی نسبت به همسالان خود قرار گرفت و خود را با آنان مقایسه کرد، مثلا بگوید: «دوست من در بازی فوتبال از من بهتر است». با او احساس همدردی کنید و بعد بر روی یکی از توانایی های او تاکید کنید. مثلا بگویید: «آره، راست می گویی، دوستت در بازی فوتبال بسیار خوب است، اما در عوض تو هم خیلی خوب و تند می دوی». این به کودک شما کمک می کند که متوجه شود همه ما نقاط قوت و ضعفی داریم و نیاز نیست که بی عیب باشد تا احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد بلکه باید توانایی های خود را تشخیص و بر روی آنها برای رسیدن به موفقیت متمرکز شود.

شما می توانید ما را از طریق رادیو قصه کودکانه برای شنیدن قصه شب و قصه های کودکانه صوتی با صدای خاله سمینا و برای گروه های سنی (الف، ب، ج) دنبال کنید.      

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *