تاثیر قصه های کودکانه صوتی بر تنظیم کیفیت خواب کودک

مقدمه


یکی از مسائلی که مهم دانستن آن، طی شدن درست مراحل رشد ذهنی را به همراه دارد و کم اهمیت شمردن آن باعث ایجاد اختلال می شود، مقوله خواب کودک است. در این مقاله سعی داریم به یکی از روش های حائز اهمیت در زمینه درمان اختلال خواب کودک، یعنی قصه های صوتی کودکانه بپردازیم.

علل بد خوابی و بی خوابی کودک


یکی از مهم ترین دلایلی که کودک، دچار یکی از اختلال های خواب مثل بی خوابی و بد خوابی می شود، عدم برنامه ریزی صحیح و متناسب با سن کودک است. والدین باید بدانند که ساعت خواب فرزندشان با ساعت خواب خودشان متفاوت است و کودک نیاز به مدت استراحت و خواب بیش تری نسبت به آن ها دارد. همین امر موجب می شود که کودک اغلب، روش نادرست در زمان خواب را از والدین خود الگو بگیرد و به تدریج دچار اختلال بد خوابی شود. یکی دیگر از مشکلات شایع در بین کودکان، به خصوص در سنین ۶ و یا کم تر از ۶ سال، بی خوابی است. این مشکل هم نشات گرفته از الگوی نادرست در خواب کودک است. فرض کنید کودک دلبند شما ساعت ۱۲ نیمه شب به رختخواب رفته و به سرعت-به دلیل خستگی زیاد-به خواب برود، از آن طرف نمیتواند ۸ صبح بیدار شود و یک روز پرانرژی را سپری کند، بلکه تا ۱۰ صبح می خوابد و روزی بدون هیجان و انرژی را مقابل خود دارد، به دنبال این موضوع به دلیل بد موقع خوابیدن در شب قبل، کودک شما در اواسط بعد از ظهر، دچار خستگی کاذب می شود و به خواب می رود و در نتیجه این الگوی نادرست باعث می شود هنگام شب کودک احساس بی خوابی داشته باشد و باز هم دیر به خواب برود و همین چرخه ادامه پیدا کند.

ویژگی کودکان دچار بد خوابی و بی خوابی

کودکانی که دچار بد خوابی و یا بی خوابی هستند، یکسری علائم و ویژگیهایی دارند. کودکی که برنامه منظمی برای خوابیدن ندارد، احساس کسالت، خستگی موقتی و دائمی، عدم تمرکز به هنگام بازی و یا درس خواندن و رفتاری پرخاشگرانه دارد. کودک بد خواب وقتی با همسن و سالانش در حال بازی کردن است، عموما زودتر از دیگر دوستانش دچار خستگی و بی حوصلگی می شود و سریع دست از بازی می کشد. سن ۲ تا ۶ سالگی که مهم ترین دوران در پرورش خلاقیت کودک از طریق بازی با همسن و سالانش محسوب می شود، بواسطه عدم برنامه ریزی و نداشتن خواب کافی، به سمت و سویی نادرست و نامفهوم می رود. البته با تنظیم خواب کودک و ایجاد برنامه های سرگرم کننده در طول روز که موجب خستگی و در نتیجه زود به خواب رفتن کودک می شود، می توان کیفیت خواب کودک را بهبود بخشید. شاید این سوال در ذهن شما والدین عزیز شکل بگیرد که چگونه می توان کودک را در طول روز سرگرم کرد و در انتهای شب به سرعت به خواب سپرد و برای او خوابی شیرین و دلچسب را رغم زد؟! پاسخ این سوال در مقوله ی بسیار مهمی تحت عنوان گوش سپردن به قصه های صوتی کودکانه و جذاب می گنجد.
فواید قصه های کودکانه صوتی در رفع بی خوابی

فرض کنید کودک شما به هنگام شب احساس خستگی می کند، در اینجا اگر شما جزو آن دسته از والدینی باشید که برنامه خواب مناسبی برای کودکتان تنظیم نکرده اید؛ در نتیجه به خستگی او اهمیت زیادی نمی دهید و در اینجا کودک جایگزین نامناسبی به نام” تلویزیون ” را انتخاب می کند و فرصت طلایی برای خوابیدن را ازدست می دهد و به انتظار می نشیند تا خوابیدن شما فرا برسد، اما اگر جزو والدینی باشید که برنامه ریزی درستی را برای خواب کودکتان تهیه کرده اید، به محض درک اینکه کودک شما خسته است، او را به خوابیدن تشویق می کنید و اگر کیفیت خواب کودک هم برایتان حائز اهمیت باشد، قصه های کودکانه ی رادیو قصه کودک را که با صدای دلنشین خاله سمینا زیبا تر شده، به کودکتان پیشنهاد می کنید. والدین می توانند با فرا رسیدن خواب کودکشان، برای از بین بردن افکار منفی و حتی برای نابودی ترس در آن ها (برخی از کودکان در فواصل زمانی متفاوت، از فرارسیدن شب و حاکم شدن سیاهی در آسمان، می ترسند) قصه های کودکانه صوتی را برای فرزندشان پخش کنند و در انتها از کودکشان بخواهند احساس خوب خودش را نسبت به آن داستان بیان کند و بعد به خواب برود. در اکثر مواقع با خسته شدن چشمان و ذهن کودک، خواب برایش راحت تر و شیرین تر می شود.
سخن آخر

همانطور که متوجه شدید یکی از روش های موثر در کاهش بد خوابی و یا بی خوابی کودک عزیزتان، گوش سپردن آن ها به قصه های صوتی کودکانه است و اگر به دنبال قصه های صوتی کودکانه ای هستید که در کنار جذابیت، نکات پند آموزی هم داشته باشد، می توانید با خیالی آسوده قصه های صوتی کودکانه خاله سمینا را برای کودک دلبند تان پخش کنید. اگر کودک شما به هنگام شب دچار بی خوابی می شود، با در اختیار قرار دادن این قصه های صوتی کودکانه شیرین و جذاب، خوابی دلنشین را برای کودکتان به ارمغان می آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *