گوش فیل جادویی

گوش فیل جادویی+قصه شب

گوش فيل جادويي داستان كوتاهي است در مورد فيلي كه در هندوستان زندگي مي كند كه مثل بقيه فيل ها گوش هاي بزرگي دارد ولي متفاوت با آنها، صداهاي خيلي دور را براحتي مي شنيد و به گوش فيل جادويي معروف شده بود.

آقا فيله اگر صدايي را در هرجايي از دنيا مي شنيد متوجه مي شد. يك روز صداي گريه كودكي را شنيد كه از او كمك مي خواست و فيل به دنبال صدا مي رفت ولي خبري از كودك نبود؛ ولي صدا يكسره به گوش فيل مي رسيد. فيل ازين كه نتوانست كودك را پيدا كند ناراحت و نااميد شد و مدام گريه مي كرد و  با خودش مي گفت پير شده ام، ناگهان از شدت گريه كردن كودك از داخل خرطوم فيل بيرون پريد، كودك از فيل تشكر كرد كه با گريه هايت كمكم كردي كه از داخل خرطومت بيرون بيايم.

كودكان عزيز بايد در نظر داشته باشند كه صداها و اتفاقات نزديك هم به اندازه  اتفاقات دور مهم هستند، همچنين آدم بايد هميشه حواسش جمع باشد.

اين داستان را شكوه قاسم نيا نوشته است. ايشان در سال ۱۳۳۴ در تهران متولد شده اند، و يكي از معروفترين نويسندگان در حوزه ادبيات كودك و نوجوان مي باشند. شكوه قاسم نيا حدود ۴۰۰ ترانه و داستان بر اي كودكان سروده هاي است. وي از سال ۱۳۵۸ كار ترانه سرايي  براي كودكان و از سال ۱۳۵۹ نويسندگي را با نوشتن در مجله دوست داشتني كيهان بچه ها آغاز كرد؛ و تا كنون ۱۵۰ عنوان كتاب كودك نوشته است.

قاسم نيا برای تألیف اشعار کتاب «کلاغه به خنده افتاد» و داستان بلند «هلی فسقلی در سرزمین غول‌ها» و در یازدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دو دیپلم افتخار دربخش شعر و داستان گرفت. همچنين داستان «هلی فسقلی در سرزمین غول‌ها» جايزه كتاب سال کودک و نوجوان را در بخش داستان كودك به خود اختصاص داد. از ديگر آثار معروف اين نويسنده خوش ذوق قصه هاي جذاب هزارو یک شب مي باشد. همچنين اولين رمانش با نام کاش یکی قصه‌اش را می‌گفت در سال ۱۳۹۶ منتشر شده و دو جايزه دريافت كرده است.

والدین عزیز باری فراهم ساختن شبی آرام برای کودک خود به سایت رادیو قصه برای شنیدن قصه شب و قصه صوتی کودکانه مراجعه کنید.

شكوه قاسم نيا و زندگي خانوادگي:

تك دختر خانواده است كه بعد از ۵ پسر متولد شده بود. همسرش احمد غلامي( داستان نویس و روزنامه نگار و عضو دوم شورای سردبیری کیهان بچه ها) و حاصل اين ازدواج دو دختر مي باشد.امرار معاش زندگيشان از راه قلمزني و فروش كلمات است و بسيار بسيار لذت بخش برايشان.

تحصيلات وي اينگونه بود:  در ۶ سالگی به “کودکستان ایران” رفته و سال بعد به “دبستان ایران” و سال ها بعد به “دبیرستان ایران” و این سه، به وسیله سه در آهنی رو به سه حیاط بزرگ، از هم جدا می شد.به گفته خودش: اين درهاي آهني خردسالی و کودکی و نوجوانی من را به هم وصل مي كردند.وي به دليل اينكه در مدرسه اش رشته ادبيات نبود ناچاراً رشته رياضي را مي خواند و با كلي سختي ديپلمش را مي گيرد و در دانشگاه رشته علوم سياسي دانشگاه شهيد بهشتي قبول مي شود. ترم هاي آخر تحصيلاتش  در سال ۱۳۵۸ انقلاب مي شود و قبل از تعطيل شدن دانشگاه ها و انقلاب فرهنگي درسش تمام مي شود.

شکوه قاسم نیا، بعد از اتمام درسش در يكي از طبقات منزلشان براي تعدادي از بچه هاي سه تا پنج سال يك مهدكودكي با نام “عمه جون” راه اندازي مي كند و برای آن‏ها شعر و قصه مي سرود و رسماً با دنياي كودكان آشنا شد. وي بعد از ۶ ماه كه از تشكيل مهد كودكش مي گذشت ،براي ارتقاي بچه ها در اولين سمينار “ادبیات کودک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان”  شركت     مي كند، كه در اين سمينار با شاعراني مانند “مصطفی رحماندوست” و “نیکخواه آزاد” آشنا مي شود. و زماني كه به مجله “کیهان بچه ها” راه مي يابد سردبير صفحه شعر مي شود.

قاسم نيا با اضافه كردن صفحات “ضمیمه شاپرک” مجبور مي شود مهد كودك را تعطيل كند و محتواي اين صفحات براي گروه سني خردسال بود كه تمام آن مطالب را خودش مي نوشت. در سال ۱۳۶۵ اولين كتاب داستانش با عنوان “روباه مرغ ندیده” و در سال ۱۳۶۶ اولين كتاب شعرش “مثل یک گل کوچک” منتشر شد.

وي موسس انتشارات “نهاد هنر و ادبیات”، بود و در سال ۱۳۶۹ با راه اندازي كردن مجله “گلک”  ويژه خردسالان سردبيري آن را نيز برعهده گرفت.اما بعد از مدتي بنا به دلايلي  از انتشارات و مجله گلك فاصله گرفت. در سال ۱۳۷۰ هم از كيهان بچه ها جدا شد و پس از آن پس از آن فعالیت های مختلفي در زمینه شعر، قصه و ترانه های کودکانه انجام داد که حاصل آن انتشار چندین کتاب و سرودن ترانه های بسیار برای کودکان بود و جوايز زيادي دريافت كرد.

او با تولد اولین فرزندش، فعالیت های اجتماعی بیرون از خانه را کاهش داد ولي کارهای سفارشی و غیر سفارشی بسیاری را در منزل انجام داد تا این که سفارش روی کتاب‏های درسی فارسی اول دبستان را پذیرفت و آثاری از وی در کتاب های درسی گنجانده شد.۶۰% از آثار قاسم نيا كتاب هاي داستان است، همچنين از سروده هايش كه ترانه هايي در برنامه تلويزيوني“محله بهداشت”، “علی کوچولو”، “گنجشکک اشی مشی”، “عمو پورنگ” و شش فیلم سینمایی کودکان  است، مي توان اشاره کرد. سبك قاسم نيا بيشتر عامدانه و عامه پسند است.

كلمات كليدي: فيل, جادو, شكوه قاسم نيا, ادبيات كودكان, داستان كوتاه

فوق توصيف: گوش فيل جادويي داستان كوتاهي است در مورد فيلي كه در هندوستان زندگي مي كند و بخاطر  بزرگ بودن گوش هايش شنوايي زيادي دارد…

شما می تونید ما را از طریق رادیو قصه برای شنیدن قصه شب و قصه صوتی کودکانه با صدای خاله سمینا دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *