نشانه های سرطان در کودک

نشانه های سرطان در کودکان + قصه شب

والدین کودکان باید به طور معمول از نشانه های سرطان در کودکان آگاهی لازم را داشته باشند. آن ها باید متوجه علایمی باشند که مدت زیادی طول می کشند و از روند طولانی و بدتر شدن علایم غافل نشوند، اما این آگاهی نباید افکار والدین را مغشوش کرده و حتی تب ساده کودکان خود را به عنوان یکی از نشانه های سرطان تلقی کنند. سرطان خون نوعی از سرطان است که بیشتر در کودکان بروز می کند و اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود با هزینه کم و روش های سبک درمان می شود.

چند مورد از نشانه هایی که، نشانگر سرطان در کودک است:

۱-حالت تهوع که بیشتر از هفت روز در کودک به طول بیانجامد و در هنگام برخاستن کودک از خواب در صبح بدتر شود. تهوعی که باعث اختلال خواب کودک و بیدار شدن او از خواب شبانه شود و هم چنین تهوعی که همراه با سردرد باشد باید به دقت توسط پزشکان ارزیابی شود.

۲- اگر تب کودکان بیشتر از ۱۴ روز به طول انجامید و هیچ کدام از والدین و پزشکان قادر به بیان دلیلی برای آن نباشند، انجام آزمایش کامل خونی و سایر تست‌ها به منظور ارزیابی حضور یا عدم حضور سرطان در کودکان، امری ضروری محسوب می‌شود.

رادیو قصه برای کودکان شما انواع داستان ها را به صورت قصه های کودکانه صوتی با صدای خاله سمینا آماده کرده است.

۳- سایر نشانه‌های معمول که ممکن است زنگ هشدار و علامت حضور سرطان در کودکان باشد شامل فعالیت بسیار کم، کاهش اشتها، خونریزی آسان، کوفتگی و راش‌های قرمز رنگ پوستی، تغییرات سریع در بینایی، بزرگ تر شدن کبد، طحال و یا کاهش وزن می‌باشند.

نشانه های سرطان در کودکان + قصه شب

ALL لوکمی لنفو بلاستیک حاد:

شایع‌ترین سرطان طب اطفال است و در مواقعی که بیماران در ریسک استاندارد باشند، پاسخ به درمان بالاتر از ۸۷ درصد است. در این بیماری گلبول‌های سفید و سلول‌های خونی رشد غیرطبیعی دارند و به صورت نارس از مغز استخوان رها شده و کیفیت طبیعی سلول‌های خونی طبیعی مغز استخوان را ندارند. در این سرطان سلول‌های دفاعی (لنفوسیت‌ها) رشد و تمایز غیرطبیعی پیدا می‌کنند.

علائم:

تب، کم خونی، خون‌ریزی از لثه و بینی، خون‌ریزی‌های زیر جلدی، درد و گاهی تورم مفاصل، بزرگی کبد، طحال و غدد لنفاوی از علائم شایع این بیماری است. اکثر بیماران با علائم اولیه مشابه سرماخوردگی و عفونت‌های معمول مراجعه می‌کنند و گاهی بیمار تنها علائم بی‌حالی و خستگی زودرس دارد. بنابراین اگر علائم با درمان‌های اولیه بهبود نیافت، لازم است بررسی‌های تکمیلی با نظر متخصص انجام شود.

روش‌های درمانی این بیماران شامل شیمی درمانی و در موارد خاص رادیوتراپی است.

تومور مغزی:

تومورهای مغزی دومین تومور شایع طب اطفال است و در صورتی که در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، امکان کنترل و درمان موثر با درصد بالا وجود دارد. شایع‌ترین آنها مدولوبلاستوم، اپاندیموم، گلیوم و آستروسیتوم است.

علائم:

سردرد (به ویژه سردرد صبحگاهی)، استفراغ، اختلال در تعادل و راه رفتن، اختلالات رفتاری، تشنج (به ویژه تشنج مقاوم به درمان) از علائم شایع این بیماری است. این علائم به عوامل متعددی از جمله محل تومور و سرعت رشد تومور بستگی دارد.

روش‌های درمانی این بیماران جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی است. جراحی جهت نمونه برداری وتشخیص نوع تومور و همچنین برای کاهش حجم تومور انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *