لکنت زبان در کودکان

لکنت زبان در کودکان+قصه شب

لکنت زبان یک اختلال بسیار شایع به ویژه در کودکان است. در بسیاری از بچه ها لکنت زبان بدون اعمال درمان خاصی بر روی کودک رفع می شود. اما لکنت زبان در بزرگسالی به سادگی درمان نمی شود. مهم ترین بخش درمان لکنت زبان ایجاداعتماد به نفس و آرامش در فرد مبتلا است. تا به امروز درمان های گوناگونی برای لکنت زبان ارائه شده است که یکی از مهم ترین آن ها گفتار درمانی است که می توان مانع از تبدیل لکنت به یک معضل شود.

لکنت زبان چیست؟

لکنت زبان یک اختلال در گفتار فرد است که موجب می شود نتواند کلمات را به طور پیوسته ادا کند. در هنگام صحبت مکث می کند، این وقفه ها باعث می شود که مخاطب، کلام را به صورت تکرار شونده بشنود. مشکل دیگر اختلال در تکلم وقتی رخ می دهد که جریان گفتار در حین صحبت کردن قطع می شود و فرد نمی تواند برخی از حروف را بگوید و شکل نهایی کلمه خروجی غیر طبیعی می شود.

ممکن است که لکنت زبان خفیف باشد که در این حالت مشکل چندانی رخ نمی دهد اما وقتی شدت این اختلال زیاد باشد، فرد از نظر روحی دچار مشکلات متعددی می شود. نحوه بروز لکنت زبان در افراد مختلف متفاوت است.

علت لکنت زبان در چیست ؟

برای روان و واضح صحبت کردن، گذرگاه های عصبی مختلف در مغز کودکان باید رشد کند و با سرعت و دقت زیادی با هم در تعامل باشند، لکنت زبان نشان دهنده این است که این تعامل به خوبی رخ نداده است.

درمان لکنت زبان با رشد کودک و افزایش سن، سخت تر و زمان بر می شود.

پیگیری این اختلال در دوران کودکی بسیار مهم است. لکنت زبان می تواند امری ژنتیکی باشد. ممکن است بزرگسالان نیز دچار لکنت زبان شوند که دلایلی مثل سکته و آسیب های مغزی که موجب بروز این اختلال می شود.

والدین گرامی برای فراهم ساختن شبی آرام برای فرزند دلبندتان می توانید به سایت رادیو قصه کودک برای شنیدن قصه شب و قصه صوتی کودکانه با صدای خاله قصه گو سمینا مراجعه کنید.

لکنت زبان درکودکان+قصه صوتی

از دلایل دیگر لکنت زبان می توان وارد شدن ضربات به سر و فشارهای احساسی و عصبی اشاره کرد. فردی که مبتلا به لکنت زبان است از نظر هوش و استعداد با دیگر افراد هیچ تفاوتی ندارد، اما باورهای غلط در مورد این افراد است که آنان را از عصبی، خجالتی، حساس و عجول و … می کند.

لکنت زبان هم در دختران و هم در پسران رخ می دهد، اما آسیب های مغزی در پسران بیشتر آنان را در معرض خطر قرار می دهد. ژن هم می تواند نقش موثری در لکنت زبان داشته باشد و حدود دو، سوم افراد مبتلا به این عارضه دارای سابقه خانوادگی هستند.

لکنت زبان معمولا در بین کودکان رواج دارد، و طبق آمارها یک، بیستم بچه ها قبل از ورود به مدرسه این اختلال را تجربه می کنند. دو، سوم بچه ها با پشت سر گذاشتن دوران کودکی، خود به خود درمان می شوند ودراین میان یک، سوم این اختلال را به بزرگسالی می برند.

تنها یک درصد بزرگسالان لکنت زبان دارند و مردان نسبت به زنان بیشتر به این عارضه دچار می شوند. محققان لکنت زبان را، اختلالی شایع می دانند که در تمام جوامع و فرهنگ ها رخ می دهد.

شما می توانید ما را از طریق رادیو قصه کودکانه برای شنیدن قصه صوتی کودکانه و قصه شب با صدای خاله سمینا دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *