فوايد و نقش كتاب خواندن در رشد كودكان (معرفي كتاب)

فوايد كتابخواني+ معرفي كتاب كودك

داستان ها و اشعاري كه براي كودكان مي خوانيم و يا آنها مي شنوند، مي تواند در تخيل، قوت تصور، افكار و روحيه آنها اثر عميقي بگذارد و كودكان را براي معاشرت و ارتباط برقرار كردن با ديگران آماده مي كند.

تقویت مهارت ها و تاثیر کتاب بر کودکان

شناخت حروف و قواعد زبان:  وقتي كه كودكان به زبان مسلط شوند توانايي ذهني آنها بالاتر رفته و بهتر مي توانند درس بخوانند.

درک مطلبدرک متن و منظور نویسنده نیز به بالا رفتن هوش کلامی کمک می کند.

افزایش اطلاعات:  از طريق كتابخواني اطلاعات عمومي كودكان مي تواند بيشتر شود.

مهارت های شنیداری و دیداری استفاده از حافظه دیداری و شنیداری برای خوب خواندن ضروری است. و تقویت آنها باعث پرورش ذهن می شود.

افزايش دايره واژگان: با مطالعه زياد دايره لغات كودكان افزايش مي يابد و اين امر در بالا رفتن هوش كلامي كودكان تاثير زيادي دارد.

رشد اجتماعی کودکان با کتاب‌خوانی:  مطالعه كردن در هر سني به رشد اجتماعي كودكان هم كمك مي كند.حضرت علی (ع) می‌فرمایند: بهترین چیزی که نوجوانان باید یاد بگیرند سلسه کارهایی است که به هنگام بزرگسالی به آن نیازمند خواهند بود. آنچه که در بزرگسالی یک فرد بالغ بدان نیاز دارد، غیر از تامین نیازهای اولیه، ارتباط برقرار کردن با سایر افراد  است. یکی از راه‌های برآورده کردن این نیاز، عادت به مطالعه است؛ حال چه والدین برای کودکان کتاب بخوانند و چه خود کودکان بعد از رفتن به مدرسه مطالعه را مستقل شروع کنند. 

راه حل هاي علاقه مند كردن كودكان به كتابخواني

برای فرزندانتان از نوزادی کتاب بخوانید: نوزاد چند ماهه می تواند به تصاویر نگاه کند و به صدای والدین گوش کند، همچنين به اشیا روی صفحات اشاره کند. می توان با اشاره به تصاویر و نام بردن آنها و تولید صدا متناسب با تصویر توجه کودک را به کتاب جلب کرد. كودك متوجه اهميت زبان مي شود و صحبت كردن در زمان مناسب و با کیفیت بالا نشانی از توانایی ذهن است.
مدام به كتابخواني ادامه دهيد: روزي يكبار در زمان مشخصي به همراه كودك مطالبي را مطالعه كنيد.

زمان استفاده از تلویزیون، تبلت و کامپیوتر را محدود کنید: میزان تماشای تلویزیون و استفاده از دستگاه های دیجیتال بر شبکه های عصبی مغز تاثیر می گذارد و جانشین دیگر فعالیت ها و تبادل کلامی می شود و رشد شناختی کودک را تحت تاثیر قرار می دهند همچنين در قدرت تمركز كودكان تاثير منفي دارد. ولي از دستگاه هاي ديجيتالي هم مي توان مفيد استفاده كرد مثلا مي توانيد داستان هاي صوتي و تصويري در تبلت قرار دهيد تا اوقاتي كه از آن استفاده مي كند به كتابخواني مشغول شود.


 مطالب جذاب انتخاب کنید: هنگامی کودکان کتابخوان های ماهری می شوند که به آن علاقمند شوند. والدین با خواندن کتاب و داستان ها و اشعار معروف برای کودکان می توانند آنها را علاقمند کنند، تناسب مطالب با سن کودک از اهمیت زیادی برخوردار است.

مراجعه به كتابخانه: با مراجعه كردن به كتابخانه كودك مطالعه در محيط هاي عمومي كتابخواني ياد مي گيرد از راهنمايي ها و تخصص كتابدار هم استفاده كند.

استفاده از مجلات و روزنامه: خواندن بخش های کودک مجلات و روزنامه ها یا خرید مجلات تخصصی کودک برای کودکان جذاب است.

شعر بخوانید: اشعار  به دليل موزون بودنشان تاثير زيادي را مي توانند در علاقه مند كردن كودكان به مطالعه داشته باشند.

 به خواندن کودک توجه کنید: گوش دادن به خواندن کودک با صدای بلند و نشان دادن افتخار به تلاش و مهارت های او در تشویق برای خواندن موثر است.

کتابخانه شخصی:  مي توانيد در كتابخانه منزل قفسه اي را براي كتاب هاي كودك اختصاص دهيد و كتاب هايش را به ترتيب موضوع مرتب كنيد؛ مسووليت نگهداري و مراقبت از آنها را بر عهده خودش قرار دهيد.

کتاب مناسب هر سن برای کودکان

کودکان زیر یک سال:

نوزادان از سه ماهگی می‌توانند نگاهشان را از روی تصویر بردارند. به همین دلیل، کتاب خواندن برای‌شان کم کم جالب می‌شود. کودکان در این سن  همه چیز را در دهان می‌گذارند و مي جوند. بنابراین بهتر است در این سن از کتاب‌های پارچه‌ای یا پلاستیکی که به کتاب‌های حمام معروف است استفاده کنید. جویدن و نگاه کردن به عکس‌های کتاب برای او به معنی مطالعه است.

کودکان نوپا:

در این سن کودکان می‌خواهند درباره مسایل روزمره زندگی بیشتر بدانند. او را در آغوش بگیرید و برایش کتاب بخوانید. کتاب‌هایی با حجم کم و تصاویر ساده، اشعار ساده و کودکانه در این سن برایش بسیار مناسب است. 

کودکان ۴ تا ۷ سال

کودکان در این سنین   از اطرافيان الگوبرداری می‌کنند. ماجراهای زندگی واقعی افراد، زندگینامه بزرگان که مخصوص کودکان نوشته شده است، کتاب‌های خوبی در این زمینه هستند. در این سن می‌توانید با طرح سوال از کودک او را در کتاب‌خوانی مشارکت بیشتری دهید. مثلاً از او بپرسید که قسمت بعدی یا پایان داستان را حدس بزند یا اینکه از او بخواهید بعد از اتمام کتاب، خلاصه داستان را برایتان تعریف کند.

نتيجه گيري:

اعتماد به نفس كودكان با مطالعه بسيار بسيار بالا مي رود.كودكان با مطالعه داستان ها مي توانند بين شخصيت هاي خوب و بد داستان مقايسه انجام دهند و كودك متوجه مي شود كه شخصيت ها و خصلت هاي خوب و مثبت پيروز هستند و اين مسئله باعث مي شود ويژگي هاي خوب و نكو در وجود كودك نهادينه شود. كودكان با مطالعه داستان ها و فكر كردن در مورد آن مي توانند خود را جاي شخصيت هاي داستان قرار دهند.

والدين عزيز می توانید ما را از طریق رادیو قصه کودک برای معرفي كتاب كودك و مطالعه كتاب كودك دنبال كنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *