بی حوصلگی و افسردگی کودکان و روش های درمان آن + بخش اول

بی حوصلگی و افسردگی کودکان و روش های درمان آن + قصه کودک

افسردگی ممکن است برای هر شخصی و در هر سنی اتفاق بیفتد. این بیماری گاهی به صورت موقتی فرد را درگیر خود می‌نماید و گاهی نیز زمان بیشتری طول می‌کشد. شدت افسردگی نیز می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. بی میل شدن فرد نسبت به زندگی، دوری از جمع های دوستانه و خانوادگی، بی‌حوصلگی و فرو رفتن در خود از نشانه‌های اصلی افسردگی هستند.

بی حوصلگی و افسردگی کودکان و روش های درمان آن + بخش دوم

بیشتر کودکان در طول دوره ی زندگی خود، ممکن است افسردگی را تجربه کنند، که این اختلال با افزایش سن، به خصوص در دختران، بیش تر از پسران دیده می شود. افسردگی، زمانی در کودک ایجاد می شود که احساس و تصور بدی از خود داشته باشد و این احساس، زمانی که به اوج خود برسد، تبدیل به یک بیماری می شود.

 بی حوصلگی و افسردگی کودکان و روش های درمان آن + قصه کودک

علایم افسردگی در کودکان:

معمولا علائم افسردگی در کودکان با یک دیگرمتفاوت است و همین امر باعث می‌شود اغلب با طبیعی انگاشتن علائم و تغییرات روحی و روانی، تشخیص و درمان آن به تأخیر بیفتد. گاهی کودک، افسردگی خود را با عصبانیت و رفتارهای ناهنجار نشان می‌دهد و به ویژه در کودکان کم‌سن و سال‌تر، افسردگی در بسیاری از کودکان با ناراحتی شدید، احساس ناامیدی و تغییرات خلق و خویی بروز می‌کند. اما به‌طور کلی، علائم و نشانه‌های افسردگی در کودکان عبارتند از:

  1. تندمزاجی یا عصبانیت در کودک
  2. ناراحتی و ناامیدی مداوم کودک
  3. کناره‌گرفتن از اجتماع و انواع جمع ها
  4. حساسیت بالا نسبت به طرد شدن خانواده و اطرافیان
  5. تغییر در اشتها کودک (کاهش یا افزایش اشتها)
  6. تغییر در میزان خواب کودک (پرخوابی یا کم‌خوابی(
  7. فریاد کشیدن بی مورد کودک
  8. خستگی و تحلیل انرژی
  9. دردهای جسمانی مانند درد معده و سردرد که به درمان پاسخ نمی‌دهند
  10. کاهش عملکرد در محیط‌ مدرسه، خانه و در جمع دوستان و در خلال بازی‌ها
  11. احساس گناه و بی‌ارزش بودن خود
  12. عدم تمرکز و اختلال در فکر کردن
  13. فکر کردن مدام به مرگ یا خودکشی

البته کودکان ممکن است علائم متفاوتی نسبت به هم دیگر نشان دهند، اما در اغلب موارد با کاهش علاقه به مدرسه، حاضر نشدن سر کلاس و تغییر قابل توجه در فعالیت‌های اجتماعی بروز می‌کند.

رادیو قصه برای کودکان شما انواع داستان ها را به صورت قصه های کودکانه صوتی با صدای خاله سمینا آماده کرده است.

 بی حوصلگی و افسردگی کودکان و روش های درمان آن + قصه کودک

چگونه یاد ندادن اعتماد بنفس به کودکان موجب افسردگی می شود:

یاد ندادن اعتماد به نفس به کودکان و احساس خودتمسخری در مواجهه با کارهای مختلف روزمره، بهترین راه این است که خود والدین اعتماد بنفس داشته باشند و در رفتار و گفتار خود، خود را توانا در انجام کارها نشان دهند. همچنین به کودکان برای انجام کارهای موفقیت آمیز هر چند کوچک، جایزه دهند. همچنین کودک را مکلف کنند که کارهای روزمره و مرتب کردن وسایلش را خودش انجام دهد.

درمان کودک از طریق قصه درمانی:
از جمله درمان های روان شناختی افسردگی، روان درمانی روان پويشی است كه طی آن درمانگر با استفاده از روش های مختلف به كودك افسرده كمك مي كند تا افكار، احساسات و تخيلات خود را ابراز كند و رابطه بين احساسات و هيجان های ناخودآگاه و عملكردهايش را دريابد.

يكي از اين روش ها گوش كردن کودک به قصه است. ترغيب كودك افسرده به شرح دادن قصه خودش به هر طريقی كه مي تواند ،بسيار درمان كننده است و مي تواند در تسكين بخشيدن به نشانه های افسردگی مؤثر واقع شود. اين فن، در متون پژوهشی قصه درمانی ناميده مي شود.

در واقع قصه درمانی در سال های اخير به صورت يكي از روش های بازی درمانی كودكان مطرح شده است. البته استفاده از قصه درمانی به عنوان  يك فن درمانی ابعاد گسترده ای دارد و تنها به درمان مشكلات روان شناختی كودكان ختم نمی شود.

در قصه درمانی فرض بر اين است كه تغيير در زبان و ادبيات قصه های زندگی خود به تغيير در معانی زندگی فرد منجر مي شود و تغيير در قصه زندگی فرصت های جديدی برای رفتار و روابط با ديگران ايجاد مي كند.

بی حوصلگی و افسردگی کودکان و روش های درمان آن + بخش دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *