نكات و راهكارهاي مناسب براي مسافرت با كودك

مسافرت با كودك+ سلامت كودك

مسافرت با كودك+ سلامت كودك

مسافرت يكي از نيازهاي تقريبا مهم هر خانواده اي است و تعطيلات عيد نوروز فرصت خوبي براي سفر كردن به همراه خانواده است. در ايام نوروز و گذر از زمستان به بهار شادي و نشاط خانواده ها دو برابر مي شود.

نكات و راهكارهاي مناسب براي مسافرت با كودك:

کودکان در مصرف آجیل افراط نکنند

آجيل و مغزها ويتامين، مواد معدني و مغذي زيادي دارند ولي زياده روي در مصرف آن موجب معده درد و ورم معده در كودكان مي شود. زياده روي در خوردن تخمه ها موجب يبوست در كودكان مي شوند زيرا دير هضم هستند و گاهي مصرف اين تنقلات و هضم نشدن آن باعث مي شود تجمعي از توده مدفوع در انتهاي روده گير كند. بنابراين والدين بايد كودكان را از مصرف زيادي اين آجيل منع كنند.

از بیماری مسافرت پیشگیری کنید

 بعضي از كودكان هنگامي كه در اتومبيل قرار مي گيرند دچار سرگيجه و تهوع مي شوند به اين علايم بيماري مسافرت (Motion sickness) مي گويند و به راحتي قابل پيشگيري است.

براي پيشگيري از تهوع، استفراغ مسافرتي و سرگيجه يكساعت قبل از شروع سفر قرص (دیمن هیدرینات) را مصرف كنند. اما قبل از سفر در مورد اندازه قرص بايد با پزشك كودك مشورت كنيد.

داروهای ضروری را در سفر به همراه داشته باشید

يكسري از داروها را مي توان بدون نسخه تهيه كرد كه در سفرهاي نوروزي ضروري است. داروهاي ساده مانند استامينوفن، شربت سرفه، شياف تب بر تا  در موارد ضروري از آن اسفاده كنند.همچنين وسايل كمك هاي اوليه نيز از واجبات سفر است تا در موارد اضطراري از آنها استفاده شود.

آفتاب سوختگی كودكان در سفر

ناحیه آفتاب سوخته را باید با آب سرد بشوريد تا کمپرس سرد شود. و از كالامين و ضد درد و پاراستامول استفاده كنيد. اگر ناحيه اي از پوست كه تاول زده پوشيده شود و خشك شود به راحتي آلوده مي شود. استفاده مداوم پمادهاي ضد آفتاب در برابر آفتاب از اين مشكل جلوگيري مي كنند.

اسهال كودكان در سفر

اگر كودك در سفر به اسهال يا استفراغ مواجه شد آب بدن او بسرعت كاهش مي يابد براي جبران آب از دست رفته بايد به كودك مايعات و نمك زيادي بدهيد. سرم هاي قندي و نمكي براي اين كار مناسب هستند.

بهيچ وجه به كودكان در ماشين غذا ندهيد

غذا دادن به كودك باعث حواس پرتي راننده مي شود و خظرات زيادي را براي كودك به همراه دارد. جاده را نمي توان پيش بيني كرد و هر لحظه ممكن است اتومبيل ترمز كند ويا تغيير جهت ناگهاني بدهد و اگر كودك مشغول غذا خوردن باشد مشكلاتي از جمله پرت شدن غذا در گلوش بوجود مي آيد كه حتي منجر به خفگي مي شود.

بستن كمربند ايمني در اتومبيل بسيار ضروري است

خطر ضربه  مغزي در حوادث اتومبیل هنگام بستن کمرند ایمنی از ۱۰۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش می یابد، بنابراين باید بستن کمربند کودک در سفر و حتی هنگام ترددهای درون شهری جدی گرفته شود و اهمیت رعایت این نکته را برای او توضیح دهيد. كودكان كم سن را در آغوش بگيريد و يا در صندلي مخصوص كودك محكم ببنديد.

مسافرت با كودك+ سلامت كودك

گم شدن كودكان

يكي از نگراني والدين كم شدن كودكان است، بنابراين بايد بر روي يك كاغذ اطلاعات شخصي مانند شماره تلفن والدين و نام فرزندتان را يادداشت كنيد و در جيب او قرار دهيد. اين نكته در سفرهاي بين المللي بسيار ضروري و از اهميت بالايي برخوردار است.

خريد كردن طولاني ممنوع

پياده روي هاي طولاني و خريد كردن در مراكز خريد نياز به زمان زيادي دارد و باعث خستگي و عذاب كودك مي شود.

كلمات كليدي: سفر با كودك, ايمني سفر, بيماري مسافرت, سلامت كودك

شما می توانید ما را از طریق رادیو قصه کودک برای شنیدن قصه شب و قصه صوتی کودکانه با صدای خاله سمینا دنبال کنید.

تحريريه : نوشين صحبتي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *