نحوه انجام صحیح تکالیف در کودکان

انجام تکالیف در کودکان + قصه کودکانه

والدین گرامی رادیو قصه کودکانه برای کودکان شما انواع داستان ها را به صورت قصه های کودکانه و قصه صوتیو داستان کودکانه با صدای خاله سمینا آماده کرده است.

وقتی موضوع تحصیل کودکان پیش  می آید، پدر و مادران اغلب افراط یا تفریط را پیشه می کنند یا نسبت به این مسئله بی توجه هستند یا بیش از حد نگران.

والدین می توانند با رعایت اصول و برنامه های فرزند پروری از همان روز اول مهد کودک تا آخرین مقاطع تحصیلی فرزندان خود را در انجام دادن تکالیف و منظم بودن آن ها کمک کنند . واقعیت این است به وجود آمدن این شرایط ایده آل منوط به صبر و حوصله و برنامه ریزی دقیق درسی توام با انعطاف و مهر ورزیدن و محبت کردن والدین به کودکان است . 

فرزند پروری و تکالیف مدرسه:
شکی نیست که شیوه درس خواندن کودکان در منزل ارتباط مستقیمی با سبک فرزند پروری والدین دارد و هر قدر پدر ومادر، والدگری آگاهانه را اجرا کنند، در شیوه درس خواندن بچه ها کمتر با مشکل و سختی مواجه می شوند.
قاطعیت و جدیت والدین در انجام کارها نقش تعیین کننده ای در حرف شنوی بچه ها در انجام کارهایشان از جمله تکالیف درسی  از آن ها دارد.

انجام تکالیف در کودکان + قصه کودکانه

پدر ومادری که قاطع و مصمم هستند، کارهایشان را هم به موقع انجام می دهند، در واقع الگوی عملی در اختیار کودک خود قرار می دهند. کودک باید بداند که اگر قرار است کاری را انجام بدهد، دلیلی ندارد بهانه تراشی کند یا به دنبال راه فرار از آن کار بگردد، زیرا هر کس در منزل وظیفه ای دارد که باید انجام بدهد. واقعیت این است که اگر والدین بتوانند اصول فرزند پروری خود را به درستی اجرا کنند، می توانند امیدوار باشند که نه فقط در انجام تکالیف، بلکه در سایر امور، کودک وظیفه اش را انجام می دهد.

بچه های عزیز برای شنیدن قصه های صوتی کودکانه و قصه شب با صدای خاله سمینا برای گروه های سنی (الف، ب، ج) به سایت رادیو قصه کودک مراجعه کنید.

بنابراین اولین اصل قاطعیت است که در تمامی امور باید رعایت شود. علاوه بر قاطعیت،  والدین باید مهربان باشند و با مهر و محبت از کودک بخواهند وظیفه خود را انجام دهد. از طرفی برنامه درسی تنظیم شده در عین منظم بودن باید قابل انعطاف باشد و با مشورت و مشارکت بچه ها تنظیم شود.

والدین باید دقیقا توقع خود را از کودک عنوان و مشخص کنند که پس از انجام تکالیف چه کار تفریحی می تواند انجام دهد. این والدین باید توانایی های کودک خود را در انجام تکالیف درسی ارزیابی کنند و طبق آن از کودک توقع داشته باشند. گاهی علاقه، تمرکز و توجه کودک به یک درس کمتر است،  بنابراین توجه به علایق و توانایی کودک اهمیت اساسی دارد،  در غیر این صورت و با تهدید و یا اجبار،  کودک واکنش تند نشان می دهد یا از درس خسته و دلزده می شود.

برای جلوگیری از خستگی و دلزدگی کودک بهتر است تکالیف را هر قدر هم کم است،  تقسیم بندی کنیم به عنوان مثال ۲ صفحه مشق را به ۴ قسمت تقسیم کنید و در فواصل مشخص از او بخواهید آن ها را انجام دهد.

خودداری کردن از کمک های نا به جا در انجام تکالیف به کودکان :

بعضی والدین می پندارند که با کمک های نا به جا و بیش از اندازه به کودکشان در انجام تکالیف، به آن ها لطف می کنند. بی خبر از این که آن ها با این کار این احساس را به کودک خود منتقل می کنند که آن ها نمی توانند به تنهایی از عهده ی کارهای خود برآبند و در نتیجه باعث آسیب های فراوانی از جمله عدم مسئولیت پذیری و کمبود عزت نفس در کودکان می شوند . در عین حال این اطمینان را به او بدهبد که در صورت سخت بودن تکالیف اگر کمکی از دستتان برآبد در کنار کودک خواهید بود  و به او کمک لازم را می دهید.

انجام تکالیف در کودکان + قصه کودکانه

درس خواندن را برایش معنادارکنید:

برای آن‌که کودک برای درس خواندن انگیزه کافی را داشته باشد و احساس مسئولیت کند، باید درک کند که برای پدر و مادرش درس نمی‌خواند بلکه این کار را برای خودش و آینده خود انجام می‌دهد تا به هدفی شخصی دست یابد.

همچنین کودک باید قادر باشد بین زندگی کنونی‌‌اش به‌عنوان دانش‌آموز و زندگی آینده‌‌اش به‌عنوان فردی بزرگسال ارتباط لازم را ایجاد کند و از کودکی برنامه یا رؤیای شغل آینده‌‌اش را در ذهن بپروراند. «می‌خواهی یک دامپزشک شوی؟ درس علوم خیلی می تونه کمکت کنه »، «یک خبرنگار بزرگ؟ یادگیری زبان‌های خارجی به تو کمک می‌کند»… البته این بدان معنا نیست که کودک را دربند برنامه‌ای دست نیافتنی و غیرعینی کنید بلکه به او کمک کنید تا به تلاش‌هایی که مدرسه از او می‌خواهد معنا ببخشد.

رادیو قصه از طریق قصه های صوتی و داستان های کودکانه سعی دارد که شبی آرام برای فرزندان شما به وجود آورد.                                                                                                                                            

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *