عواقب تنبیه بدنی کودک + کتک زدن کودک

کودکان چیزهای زیادی از طبیعت و آدم‌های پیرامون خود یاد می‌گیرند اما باز هم پدر و مادر مهم‌ترین الگوهای زندگی آنها هستند! امروزه والدين آنقدر مشغله کاری دارند که فرصت ندارند وقت خود را با فرزندان‌شان بگذرانند.

عواقب تنبیه بدنی در کودکان:

 والدینی که در دوران کودکی فرزند خود را تنبیه بدنی می کنند دوران رویایی کودکی فرزندشان را برهم می زندو آینده او را تخریب می کنند و در نتیجه کودکی که با خشونت با او رفتار می شود، بیشتر از سایر کودکان قربانی خشونت و جرم و جنایت در آینده می شوند .شما باید به عنوان والدین از عواقب تنبیه بدنی کودک در تربیت و آینده کودک خود آگاه باشید .

فرزند شما نیز در آینده کتک کاری می کند:

کودکان در دوران کودکی خود از اطرافیان خود الگو برداری می کنند بنابراین اگر والدین ، در سنین کودکی فرزند خود ، از خشونت و تنبیه بدنی استفاده کنند این نیز  درآینده کودک تاثیر می گذارد و باعث می شود فرزند در آینده  بیشتر از سایرین دچار پرخاشگری و خشونت شود .

مطالعات نشان می دهد که بین تنبیه بدنی و رفتار خشونت آمیز با کودکان ،در پرخاشگری او در بزرگسالی ارتباط مستقیم وجود دارد  .

امروزه به دلیل مشغله کاری زیاد، والدین فرصت تربیت درست کودکان خود را ندارند و سریع به کارهای فرزندشان واکنش نشان داده و عصبانی می شوند و  خشم خود را  با فریاد کشیدن و زد و خورد به کودک نشان می دهند در صورتیکه این کار امری ناپسند و غلط می باشد.

کودک ممکن است آسیب ببیند:

تنبیه بدنی و خشونت علیه کودکان در اکثر مواقع امری خطرناک و غیر قابل جبران می باشد و برای مثال اگر در اثر خشم به کودک سیلی بزنید ، ممکن است به دلیل ضربه زدن به نقاط ظریفی مثل چشم و گوش آسیب جدی به او وارد شود و گاهی تنبیه بدنی در کودک باعث فلج شدن و ناراحتی های اعصاب شده و ممکن است کودک جان خود را از دست بدهد.

کودک ممکن است فکر کند کتک زدن دیگران کار خوبی است:

  تنبیه بدنی کودک این باور غلط را در او به وجود می آورد که برای پیشبرد حرف خود و جلب رضایت دیگران باید آنها را کتک بزند .کودک گمان می کند به کسانی که  کوچک تر از خود هستند می تواند زور بگوید و از قدرت خود در جهت عکس و منفی استفاده کند و در دوران بزرگسالی توانایی نه شنیدن یا مخالفت با نظراتش را ندارد و هر گونه مخالفت از جانب همسالان خود،  او را وادار به خشونت و کتک زدن دیگران می کند تا بتواند کار خود را راه بیاندازد .کودک ممکن است کتک زدن را به عنوان راهی برای حل مشکلات خود بشناسد.

کودک احساسات منفی خود را سرکوب می کند:

نا امیدی ، یاس ، خشونت و تمام احساسات منفی که کودک  در لحظه تنبیه با آنها مواجه است باعث از دست رفتن عزت نفس و اعتماد به نفس می شود و به مرور زمان تمام این احساسات در ذهن او جمع شده و هر گاه ممکن است مانند گدازه های آتشفشان فوران کند.

احساس یاس و ناامیدی برای تمام اعضای خانواده مضر و باید با روش های درست و مناسب  رفتاری ، مقصود خود را به کودک بفهمانید بدون آنکه احساسات کودک جریحه دار شود.

 کودک از شما فاصله می گیرد:

 همه ما از کسانی که به نوعی  سعی در آسیب رساندن ما دارند نفرت داریم . تنبیه بدنی به هر روشی که باشد باعث فاصله گرفتن بین شما و فرزندتان می شود و به نوعی دیوار و حائل ایجاد می کند . تنبیه بدنی تاثیر موقت و سطحی در تربیت فرزند دارد و پدر و مادر باید سعی در ایجاد یک پیوند دائمی با فرزندشان داشته باشند و کنار آموزش نظم و انضباط به او احترام بگذارند .تنبیه بدنی مولد احساس ترس است و برای همیشه بین والدین و فرزندان فاصله می اندازد . والدین اغلب به یاد نمی آورند که خودشان در دوران کودکی تا چه اندازه از تنبیه بدنی نفرت داشته اند ، پس باید از شیوه های مثبت و درست برای نزدیک شدن به کودک و یادآوری اشتباهات مرتکب شده است  استفاده کنند .

نتیجه گیری :

کودکان عاشق تقلید کردن هستند به خصوص در مورد کسانی که آنها را دوست دارند و به آنها احترام می گذارند  آنها بر این باورند تمام کارهایی که بزرگترها انجام می دهند درست است پس در نتیجه آن ها را تکرار می کنند اما پدر و مادر های گرامی باید توجه داشته باشید  شما در حال تربیت پدر و مادرهای آینده هستید و تمام روش های تربیتی شما بر روی فرزندان خود اعمال می کنید آنان نیز بر فرزندان خود  اعمال خواهند کرد پس باید مراقب رفتار و برخورد خود در مقابل کودکان خود باشید .

شما می توانید مارا از طریق رادیو قصه برای شنیدن قصه های صوتی کودکانه دنبال کنید.

آدرس تلگرامی ما:

@childrenradio

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *