تاثیر دعوای والدین بر روی فرزندان

بخوانید:

خیلی از زوجین تصور می کنند که دعوا هر از گاه باعـث می شود اختـلافات از بین رفته و رابطه به خوبی پیش رود. اما به چه قیمتی؟ به قیمت بچه ها؟ این دعواها و جار و جنجال ها بر رشد ما چه تاثیری دارد؟ 

تاثیر دعوای والدین بر روی فرزندان:

معمولا پدر و مادر ها میدانند که  دعوا و جنجال جلوی فرزندانشان کار درستی نیست اما معمولا این اتفاق رخ می دهد چون مسائل مالی ، استرس و فشارهای کاری و … همیشه بین زن و شوهرها وجود دارد .

معمولا کودکان متوجه ناسازگاری و اختلافات بین پدر و مادر ها می شوند و حتی شاهد زد و خورد آنها می باشند و سعی می کنند با ایجاد سرو صدا،اعتراض خودشان را به پدر و مادر  بفهماند و هر چند سن کودک کمتر باشد شروع به گریه و واکنش ترس بیشتر دیده می شود و حتی اگر دعوا بین والدین یک چیز عادی باشد بچه ها همیشه منتظر بحث و جدال آنها خواهند بود .

تاثیرات طولانی مدت:

اکثرا بچه ها سعی می کنند بین دعوای  والدین دخالت کنند و اگر بچه ها مداوم شاهد دعوای والدین باشند از الگوها رفتاری والدین استفاده می کنند و در بازی  با دوستانشان همه اتفاقات پیش آمده را اجرا می کنند و این می تواند اثرات مخربی داشته باشد که در طول زمان اعتماد به نفس بچه پایین می آید و در آینده خطر ساز می باشد و برای همین والدین باید سعی کنند که عصبانیت خود را به تاخیر بیاندازند  اول باید والدین خودشان درست رفتار کنن تا کودکان آنها الگو برداری کنند و بتوانند خوب رفتار کنند و همیشه سعی کنید با سکوت عصبانیت خود را کنترل کنید و با فرزندانتان صحبت کنید که همدیگر را دوست دارید واگر سعی وتلاش کنید مهر و علاقه و محبتتان نسبت به یکدیگر بیشتر می شود، وقتی دعوایی پیش بیاید تاثیر منفی آن بر روی  فرزند کمتر خواهد بود ولی اگر بین دعوای والدین داد و فریاد و عصبانیت شدید باشد و باعث قهر کردن پدر و مادر بشود کودک در معرض آسیب جدی در آینده قرار می گیرد.

والدین باید سعی کنند جایی غیر از محیط خانه برای مشاجره خود پیدا کنند که کودکان حضور نداشته باشند ،چون دعوای زیاد والدین باعث بر هم خوردن خواب ، اضطراب  ، نگرانی ، افسردگی و رفتارهای ناهنجار کودکان خواهد شد، پس تا جایی که می توانند خشم خود را کنترل کنند.

همچنین اگر پدر و مادر ها به فکر آینده فرزندان خود باشند باید در بیشتر اوقات مراعات آنها را بکنند و به خاطر فرزندانشان باهم خوب باشند تا کودکان خوب بودن را از آنها در کانون گرم خانواده یاد بگیرند و در تلاش باشند که کمتر در حضور بچه ها دعوا و زد و خورد داشته باشند و بعد از دعوا و مشاجره با کودکان صحبت و آنها را نسبت به رفتارشان قانع کنند.

شما می توانید مارا از طریق رادیو قصه برای شنیدن قصه های صوتی کودکانه دنبال کنید.

آدرس تلگرامی ما:

@childrenradio 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *