سیب جان سلام (معرفي كتاب)

سيب جان سلام+ معرفي كتاب

سيب جان سلام+ ناصر كشاورز

توی این دلم

چند تا غم است

فکر می کنم

سیب، آدم است

فکرهای من

نیستند عجیب

غصّه می خورم

من برای سیب

سیب را همه

پوست می کنند

نصف می کنند

گاز می زنند

زود می شود

سیبشان تمام

یک نفر نگفت

سیب جان سلام!

شعر سيب جان سلام توسط ناصر كشاورز براي كودكان سروده است و در سال ۱۳۸۴ نشر پريمان و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان اين كتاب را منتشر كرد.

ناصر كشاورز در ۲۰ ارديبهشت ۱۳۴۱ در تهران زاده شد. زماني كه ۵ سالش بود به همراه خانواده اش  به سمت دامغان رفت و مقطع ابتدايي تا سال آخر دبيرستان را در دامغان گذراند، در سن ۲۶ سالگي در دانشگاه رشته صنايع پذيرفته شد و بعد از يك ترم درس خواندن انصراف داد و تمام وقت در زمينه ادبيات كودك فعاليت كرد. 

كشاورز با مجله كيهان بچه ها همكاري مي كرد، آن زمان به سرودن شعر كودك پرداخت. در آن زمان اغلب شاعران كودك و نوجوان در جلسات شعري او شركت مي كردند، و در سال ۱۳۶۲ اولين شعرش در همان مجله چاپ شد. در سال ۱۳۶۵ هم اولين كتابش را با نام «من و مرغابی‌ها» منتشر كرد.

او نه تنها از فعالان شعر كودك است، بلكه جوايز زيادي در هم در اين حوزه دريافت كرده كه مهمترين آن، نشان ماه طلايي از جشنواره ادبيات كودك و نوجوان به عنوان يكي از شعراي برگزيده ي ۲۰ سال اخير است. نشان مداد پرنده با ارزش ترین نشان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جایزه های متعددی ازجشنواره های گوناگون، جایزه ی مجله ی سلام بچه ها و جوایزی از جشنواره مطبوعات و جشنواره ی مطبوعات کودک و نوجوان بخشی از شاهكارها و کارنامه ی او را شکل می دهند.

جديدترين آثار ناصر كشاورز «راز تاک» با موضوع زندگي امام رضا (ع) كه براي كودكان و نوجوانان سروده است. اين شاعر تصميم دارد داستان هاي قرآني را براي كودكان و نوجوانان به شعر تبديل كند.

ناصر كشاورز علاوه بر شاعري، در زمينه موسيقي نيز فعاليت دارد؛ سازهاي گيتار و عود مي نوازد و صداي دلنشيني هم دارد. او بيش از ۱۶۰ عنوان كتاب در زمينه ادبيات كودك منتشر كرده است.

برخی از آثار او عبارت‌اند از:

مجموعه‌ی سه کتاب با نام‌های « رفتم بالا انار بود » ، « رفتم بالا سیب بود » و « رفتم بالا مورچه بود » براي كودكان كه با نگاهي كودكانه و بازيگوش موضوعات مناسب را براي آنها سروده است. در اين شعرها خيال كودك را به فضايي فانتزي مي برد و با نگاهي نو دنياي اطراف را به او نشان مي دهد.

« گرگ و میش » یک شعر بلند در چهار فصل است كه به فرازهایی از زندگی امام زمان (عج) و ظهور آن حضرت برای نوجوانان می‌پردازد. این شعر در چهار فصل با برشی در طول زمان صبح ، ظهر ، غروب و شب ، به روایت زندگی امام زمان (عج) از کودکی تا ظهور آن حضرت می‌پردازد.

مجموعه « کلیله و دمنه » را هم به شعر در آورده است.

شعر « عروسی » در فارسی پایه اول و  شعر « ستاره » در فارسی بخوانیم پایه دوم و « پدربزرگ » و « آسمان زمین آب » در فارسی سوم از آثار كشاورز انتخاب شده است.

مجموعه‌ی ۴ جلدی «دويدم و دويدم»، «كلاغ زرد»، «مسئولیت»، «آزادی»، «گنجشك و پروانه»، «سيب جان سلام»

«مرا يك دايناسور درسته قورت داده»

مجموعه‌ی ۱۲ جلدی «مى‌نی‌نی و مامانش»

مجموعه‌ی «تلخ و شيرين»، «رنگ‌هاى گمشده»، «از اين طرف لطفاً فقط هيس» و «بوى نرگس»

مجموعه‌ی ۱۲ جلدی «شعرهاى نی‌نی كوچولو»

كلمات كليدي: سيب جان سلام, شعر كودك, نشر پريمان, كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان, ناصر كشاورز

شما می توانید ما را از طریق رادیو قصه کودک برای شنیدن قصه شب و قصه صوتی کودکانه با صدای خاله سمینا دنبال کنید.

تحريريه: نوشين صحبتي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *