سلامت کودک+ تقویت مغز کودک

سلامت کودک+ تقویت مغز کودک

تقويت مغز كودك

مغز كودك در طي سال هاي اول زندگيش رشد شكفت انگيزي را طي مي كند  و عوامل زيادي به اين رشد كمك مي كند كه شامل روابط كودك، محيط و تجربيات است.  والدين مي توانند با پرورش دادن تفكر و تقويت مغز كودك اطلاعات بيشتري را به آنها بدهند.

راهكارهاي تقويت مغز كودك: 

حواس پنج‌گانه‌ را امتحان کنید

براي بكار انداختن دو يا سه حس از حواس كودك مي توانيم موقعي كه كودك كه مشغول خمير بازي است موسيقي هم گوش كند  و اين عمل نقش مهمي در بهبود عملكرد مغزي كودك دارد، يا با بازي هاي مختلف مثلا مي توانيم با بستن چشمهايش از او بخواهيم اشياء دوروبرشان را با استفاده از حس بويايي شناسايي كنند مثل بو كردن انواع ميوه ها يا دست زدن به سكه .

با هم قدم بزنید

پياده روي باعث مي شود سلول هاي مغزي جديدي رشد كنند و مي توانيم آنها را علاوه بر ورزش به ديدن محيط اطرافشان هم مشغول كنيم و وقتي مسير جديد را براي قدم زدن انتخاب مي كنيد مي توانيد در طول راه  در مورد چيزهايي كه اطرافتان مي بينيد حرف بزنيد، شعر بخوانيد تا نتيجه بهتري بگيريد.

از روش‌های تازه استفاده کنید:

وقتی به بچه‌ها یاد می‌دهید که بر خلاف شیوه‌های معمول‌شان عمل یا   فکر کنند، در واقع در حال تمرین دادن ذهن آن‌ها هستید.

مثلا از کودک بخواهید با دست مخالفش، مسواک بزند. با یا چشم‌های بسته، لباس بپوشد مثلا می‌توانید این تمرین را به‌صورت گروهی، وقتی در میهمان هستید یا میهمان دارید، انجام دهید.

يا مثلا بچه‌ها را دور هم جمع كنيد و  یک کلمه را برای هر کدام از بچه‌ها انتخاب کنید و از آن‌ها بخواهید که در دو، سه جمله کوتاه، کلمه مورد نظر شما را برای بقیه توضیح دهند.

در کنار هم یاد بگیرید

وقتي كه كودك مهارت جديدي را ياد مي گيرد شبكه هاي عصبي جديدي  ايجاد و تقويت مي شوند ، براي اين كار مي توانيد از مهارت آشپزي بصورت گروهي و خانوادگي، تمرين مهارتي مثل موسيقي يا زبان و … استفاده كنيد تا كارايي ذهن كودكتان زياد شود.

 آشنا كردن كودك با موسيقي

موسيقي را جزئي از زندگي كودك قرار دهيد، تا به رشد مغز كودك كمك كنيد. موسیقی موجب ترشح دوپامین در مغز شده و انگیزه‌ی یادگیری را در کودک زياد مي كند. موسیقی باعث بهبود سلامت درك و شناحت او می‌شود. آموزش موسيقي در سنين پايين  و قبل از ۷ سالگي تاثير زيادي بر رشد مغز كودك دارد. موسیقی مطالعه کردن را لذت‌بخش مي كند و به کودک کمک مي کند تا دنیای اطرافش را بهتر بشناسد.  

برايشان كتاب بخوانيد

كتاب خواندن را  براي كودكان تبديل به يك آيين پيش از خواب كنيد و هر روز برايش كتاب بخوانيد، هر چند كه كودكان معني كلمات را درك نمي كنند ولي خوب مي فهمند كه والدين از طريق كتاب و مجلات، اطلاعات و دانش خود را كسب مي كنند. در نتيجه او نيز راغب مي شود مطالعه كند. كتاب خواندن به يادگيري زبان و مهارت هاي آموزشي او كمك مي كند، همچنين در فعاليت هاي مغز تفاوت ايجاد مي كند.

خوراكي هاي  ویژه برای مغز کودک  

تخم‌مرغ:  امگا۳ موجود در تخم مرغ سلامت مغز کمک می‌کندكودكاني كه قبل از هفت سالگی، در وعده صبحانه، تخم‌مرغ می‌خورند، IQ بالاتری دارند.

اسفناج: آهن و اسيد فوليك موجود در برگ هاي سبز اسفناج براي بهبود عملكرد مغز نقش موثري دارد و از بوجود آمدن اختلالات شناختی در كودكان پیشگیری مي كند.

انبه:  ميوه گرمسيري كه به تقويت حافظ كودكان كمك مي كند، باعث تسهیل گردش خون در بدنش می‌شود و خون بيشتري به مغز كودك مي رسد.

تخم کدو: داراي  ویتامین A، E  و روی است و در بالا بردن  قدرت ذهنی کودک ، تاثیرزيادي دارد. همچنين ارزشمندترين بخش اين گياه تخمه كدو است و داراي مقدار زيادي اسید چرب امگا۳ و امگا۶ مي باشد.

 بادمجان:  سبزی مغذی است كه داراي ترکیبی به نام ناسوسنین است و  از غشای سلول‌های مغزی در برابر آسیب، محافظت  می‌کند و در افزایش کارآیی مغز هم نقش دارد.

ماست : سرشار از ویتامین B و پروتئین ها است، که براي رشد بافت های مغزی، بسیار مفید است. همچنين باكتري ها پربيوتيكي كه در ماست وجود دارد ، براي سلامت دستگاه گوارش كودكان  بسيار مفيد است، مخلوط يك فنجان ماست با انواع توت هاي تازه يك غذاي بسيار مغذي براي كودكان است و علاقه كودكان را به اين غذاي سريع زياد مي كند.

 لوبیا :سرشار از پروتئين است و  براي كساني كه گياه خواري مي كنند بسيار مفيد است، مصرف لوبياي قرمز به افزايش حافظه كودكان كمك ميكند.

عسل: منبع آهن است و به افزايش هموگلوبين در خون كمك مي كند، كودكاني كه دچار كم خوني مي شوند بايد عسل بخورند. همچنين خواص ضدعفوني كننده نيز دارد به همين دليل براي كودكاني كه دچار اسهال خوني مي شوند  و عفونت گلو دارند بسيار مفيد است.  مخلوط عسل و شير بسيار بسيار آرامبخش و ضد نفخ است همچنين از پوسيدگي دندان كودك هم جلوگيري مي كند. عسل غلظت خون را بالا مي برد و مقداري از آن توسط كليه ها جذب مي شود كه براي كودكاني كه شب ادراري دارند بسيار بسيار مفيد است. در نهايت خوردن عسل در ساختن كلسيم و منيزيم كه در رشد كودكان تاثير زيادي دارد مانع از نرمي اسنخوان هاي آنها مي شود.

كلمات كليدي:تقويت مغز كودك, حواس پنجگانه, بازي با كودك, مواد غذايي

فوق توصيف: مغز كودك در طي سال هاي اول زندگيش رشد شكفت انگيزي را طي مي كند  و عوامل زيادي به اين رشد كمك مي كند كه شامل روابط كودك، محيط و تجربيات است.  والدين مي توانند با پرورش دادن تفكر و تقويت مغز كودك اطلاعات بيشتري را به آنها بدهند.

شما می تونید ما را از طریق رادیو قصه برای شنیدن قصه شب و قصه صوتی کودکانه با صدای خالهسمینا دنبال کنید.

نویسنده : نوشین صحبتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *