روش های کنترل لکنت زبان

کنترل لکنت زبان+قصه صوتی

لکنت زبان درمان پذیر است و روش های زیادی برای درمان آن وجود دارد. که موثرترین و مهم ترین آن گفتار درمانی است، و توسط متخصص این رشته انجام می شود. آن چه در لکنت زبان اهمیت دارد، این است که پدر و مادر باید بدانند مرجله ی روش های درمانی لکنت زبان طولانی است. والدین نباید نگران این باشند که لکنت زبان باعث عدم موفقیت در زندگی کودکشان می شود.

درمان لکنت زبان:

درمان لکنت زبان اغلب به صورت رفتار درمانی و گفتار درمانی است. رفتار درمانی شامل رفتار خاص و آموزش هایی می شود که از قبل طراحی شده است که این آموزش ها رابطه های شفاهی فرد مبتلا به لکنت زبان را بهبود می بخشد. این آموزش در بسیاری از مواقع بر طرز صحبت کردن فرد نیز کنترل های لازم را دارد. برای مثال فردی که مبتلا به لکنت زبان است، هنگام صحبت کردن عجله می کند و همین باعث افزایش لکنت آن می شود. اما این آموزش به فرد کمک می کند، که در هنگام سخن گفتن آرامش خود را حفط کرده و کمی آهسته سخن بگوید. وقتی که این افراد بیاموزند که چگونه می توانند سرعت گفتار خود را کنترل کنند، به آنان کمک می کند که بتوانند از کلمات و جمله های کوتاه استفاده کرده که همین، گفتار آن ها را بهتر و صاف تر کرده که باعث بهبود لکنت زبان آنان می شود.

کودکان خود را با خاطری آسوده به سایت رادیو قصه برای شنیدن قصه شب و قصه صوتی کودکانه بسپارید.لکنت زبان+قصه شب

یکی دیگر از روش های بهبود و کنترل لکنت زبان و آموزش و نظارت بر تنفس است. این مسئله نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که می تواند لکنت زبان را کاهش بدهد. یکی از نکات بسیار مهم در زمان درمان، استقرار در درمان است. فرد قبلا باید به طور مرتب آموزش های خود را ببیند و آن ها را مورد استفاده قرار دهد و منظم به جلسات گفتار درمانی مراجعه کند، اگر چه سرعت درمان لکنت زبان کمی آهسته است، ولی با کمی صبر و تحمل باعث بهبود فرد می شود.

فردی که دچار لکنت زبان است چه باید بکند؟

۱-سعی کند که ارتباط چشمی خود را با مخاطب حفظ کند.

۲- شخص باید سعی کند که آهسته و آرام صحبت کند و حروف صدادار را بکشد.

۳- از جایگزینی کلمات بپرهیزد، زیرا استفاده نکردن از بعضی کلمات و فرار از آن فقط ترس از تلفظ آن آن ها را بیشتر می کند.

۴- در هنگام بحث کردن اگر دچار اضطراب و استرس شدند آن را طبیعی تلقی کنند و از ان خجالت نکشند چون عمدا دچار لکنت نشده اند.

۵- هنگامی که در صحبت، دچار لکنت می شوند را از خاطر خود دور کرده و مواقعی که در سخن گفتن موفق بودند را به خاطر بسپارند.

درمان لکنت زبان به سن و شرایط فرد مبیلا بستگی دارد و روش های درمان نیز تا حدودی متفاوت است. برای رفع لکنت در بزرگسالان نیز می توان به متخصصین گفتار درمانی مراجعه کرد. اما گفتار درمانی، متناسب برای تمام سنین است.

تمرینات موثر در درمان لکنت زبان:

یکی از تمرینات موثر در رفع و درمان لکنت زبان آواز خواندن است. آواز خواندن به فرد مبتلا کمک می کند، تنفس و ماهیچه های گفتاری خود را بهتر کنترل و مدیریت کند. علاو بر این یکی از موثرترین روش های درمان لکنت شرکت کردن در فعالیت های تئاتری است، این فعالیت به بهبود لکنت زبان کمک می کند و بسیار موثر است.

مطالعات نشان می دهد که اختلال گفتاری بعضی از کودکان که دارای لکنت زبان هستند در حین رشد خود به خود از بین می روند. در هر حال زمان درمان و رفع لکنت زبان در افراد مختلف متفاوت است. روش مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد. با تلاش در هر سطح و شدتی که درگیر اختلال لکنت زبان باشید، درمان ها و انتخاب های گوناگونی برای معالجه ی آن پیش روی شماست.

شما می توانید مارا از طریق رادیو قصه کودک برای شنیدن قصه شب و قصه صوتی کودکانه با صدای خاله سمینا دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *