حافظ خوانی و شاهنامه خوانی در شب یلدا

یلدا بهانه اى است، بهانه اى، تا ما از فرمان کانال هاى پر پیچ و خم سیم هاى ارتباطات بگذریم و لحظه هاى قشنگ با هم بودن را به هیجان سریال هاى زندگى شیشه اى، بدل نکنیم.

یلدا، بهانه اى است تا پندها و تجربه هاى ارزشمند پدربزرگ ها و مادربزرگ هایى را که در پس وقت نداشتن ها و بى حوصلگى هاى کوچک ترها مدفون مانده اند، زنده کنیم.

یلدا، مجالى است براى تکرار هر آنچه روزگارى، سرمشق خوبى هایمان بوده اند و امروز بر روى طاقچه عادت هایمان غبار مى گیرند و فراموش مى شوند. مجالى است براى دیدن عزیزانى که تصویر و صدایشان در پس مشغله هاى زندگى رنگ باخته اند. مجالى است براى نشستن لبخند بر لبان کودکان، در آغوش پر مهر بزرگ ترها. یلدا مجالى است؛ مجالى براى من، مجالى براى تو، تا همگى، لحظه هاى شیرین با هم بودن را تجربه کنیم.

حافظ خوانی در شب یلدا:

آیین و جشن شب یلدا یا شب چله، از دیرباز تا به امروز در تمامی سرزمین کهنسال ایران، و در بین همه اقوام، اقشار و خانواده ها بزگزار می شود.

شب یلدا، سنت ها و آیین های خاص خود را داراست. از نطر ما ایرانیان انجام دادن بعضی از این آیین ها، خوش یمن و مبارک است. که یکی از این آیین ها حافظ خوانی، در شب یلداست.

از آنجایی که رسم ها و آیین های شب یلدا قدمت هزار ساله دارد، ولی گرفتن فال حافظ، در سده های اخیر وارد آداب و رسوم شب یلدا شده است.

در شب چله، شب نشینی و خوردن انواع خوراکی ها و میوه هایی از جمله هندوانه و انار و… نیست که آن را لذت بخش و بسیار به یاد ماندنی می کند، بلکه از سنت های کهن این شب حافظ خوانی و شاهنامه خوانی است، که از قدیم الایام در بین اقوام ایرانی رواج داشته و محفل خانواده را در لحظات سرد شروع زمستان گرمی می بخشد.

فال گرفتن در شب نشینی های زمستان و مناسبت هایی همچون چهارشنبه سوری، بعداز ظهر سیزده به در و… هم از باورهای همگانی است. اما حافظ خوانی در شب یلدا یک رنگ و بوی دیگری دارد و بیشتر وصف الحال است، و رایج تر در تمام خانواده های ایرانی است.

ما در شب یلدا، اشعار لسان الغیب را با نیت شادکامی و پیروزی می گشاییم و آرزو های دل خویش را از او طلب می کنیم. و در بخشی دیگر از نقاط ایران، شاهنامه خوانی جز آیین آنان بوده است. قصه گویی بزرگ تر ها هم از موارد دیگری است که به، دلپذیری و به یاد ماندنی کردن این شب کمک می کند.

سنت های کهن ایرانیان همواره دلنشین و جالب بوده، و البته پر از فلسفه و حکمت های خاص. اینکه کتاب حافظ در بلندترین شب سال و آخرین شب پاییز در محفل گرم خانواده ها خود قرار دارد، و افراد حاضر در این محفل ها تفالی به لسان الغیب می زنند، در کنار قدمتش جای تامل و تفکر دارد.

شب یلدای کودکان خود را با قصه های شب از رادیو قصه پر رنگ تر و دلنشین تر کنید.

فردوسی و بزرگداشت شب یلدا:

جشن کهن و دیرینه شب چله، از دیرباز میان اقوام ایرانی رواج بوده و هست، و همه ساله با شکوه و عظمت بیشتری در میان خانواده های ایرانی برپا می شود. فردوسی بزرگ نیز به آیین های ایران زمین وابستگی بسیار داشته، و در پاسداشت این جشن ها و آیین ها می کوشیده است.

فردوسی در پایان داستان اورمزد ساسانی ضمن اشاره به گذرا بودن این جهان، دگربار از خواننده می خواهد، که به این جهان گذرا دل نبندد و سپس اشاره به فرا رسیدن شب خجسته ی چله دارد.  قصه‌های کودکانه شب یلدا نیز سایت‌های مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است.

همه این آداب و رسوم ها، همه و همه بهانه ای بیش نیست تا خانواده ها و اقوام گوناگون دور هم جمع شده، و از حضور خود در جمع دلنشین و گرم خانواده، نهایت استفاده را داشته باشند و با اعضای خانواده ای گرم و صمیمی به استقبال روزهای سرد پیش رو و ننه سرما بروند.

شما می توانید به سایت رادیو قصه کودکانه برای شنیدن، قصه شب و قصه های صوتی کودکانه با صدای خاله سمینا برای گروه های سنی (الف، ب، ج) مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *