توانایی حل مسئله در کودکان

توانایی حل مسئله در کودکان+ قصه شب

رادیو قصه کودک برای کودکان شما انواع داستان ها را به صورت قصه های کودکانه صوتیو قصه صوتی کودکانه و داستان کودکانه صوتی با صدای خاله قصه گو سمینا آماده کرده است.

یکی از موضوعات مهمی که توجه روان­شناسان را در سال های اخیر به خود جلب کرده است، اهمیت یادگیری مهارت حل مسئله در کودکی است . مهارتی که ضمن فراهم آوردن فرصت های اکتشافی، پایه ای برای شکل گیری استقلال ، اعتماد به نفس و موفقیت های آتی کودکان در مدرسه و جامعه می شود .

اهمیت نقش خانواده در فرایند تحول کودک امری قطعی است. یکی از مسئولیت های پدر و مادر کمک و آموزش به کودکان در جهت تشخیص و حل مشکلات گوناگونی است که به طور مداوم در زندگی روزمره با آن رو به رو می شود. این گونه آموزش ها می توانند در کاهش رفتارهای نامناسب کودکان و بهبود رفتارهای اجتماعی آن ها موثر واقع شوند.

شناسایی مشکل:

شناسایی مشکلی نیمی از کار است. مطمئن شوید که کودکتان وجود مشکل و مفهوم آن را درک می کند و می تواند مشکل را به وضوح بیان کند. برای مثال اگر کودک شما قادر به بیان این موضوع بود که: «من در مدرسه مورد آزار و اذیت دیگر بچه ها قرار می گیرم» و یا «سال بالایی ها مرا مجبور به انجام دادن تکالیفشان می کنند»، این یک پیروزی بزرگ است. چرا که او قادر به شناسایی مشکل و صحبت درباره آن شده است. به عبارت دیگر او برای حل مشکل آماده است.

 توانایی حل مسئله در کودکان+ قصه صوتی

کودکان باید بیاموزند خودشان چگونه مسائل و مشکلات را حل و فصل کنند. حل مسئله یکی از شش مهارت مهم زندگی است که پدر و مادر باید آن ها را به فرزندان‌شان بیاموزند. از زمانی که کودکتان پیش دبستانی است آموزش مهارت حل مسئله را به کودکان شروع کنید و تا نوجوانی در این زمینه با کودکانتان کار کنید تا دقیقا بیاموزند چگونه مشکلات را حل کنند و تصمیمات سالمی برای خودشان بگیرند.

رادیو قصه از طریق قصه های صوتی و داستان های کودکانه سعی دارد که شبی آرام برای فرزندان شما به وجود آورد.

یادگیری مهارت حل مسئله به کودکان کمک می کند که :

۱-خلاقیتشان افزایش یابد.

 ۲- توانمندی شان در ریاضیات بالا برود.

۳- اعتماد به نفس شان در انجام کارهایی که تا کنون نکرده اند زیاد شود.

۴- در رهبری توانمندتر عمل کنند.

زمان دادن برای حل مسئله:

فرایند یافتن راه حل برای مسئله و آزمون راه حل در عمل، نیاز به زمان دارد. سعی و خطا، یکی از بخش های حیاتی برای یادگیری مهارت حل مسئله است. زمانی را بر اساس یک دوره منظم، مانند بعد از ظهرهای آخر هفته، کنار بگذارید تا به همراه کودکتان در یک فعالیت حل مسئله، مشغول شوید.

 توانایی حل مسئله در کودکان+ قصه صوتی

نکات کاربردی و عملیاتی در رابطه با پرورش مهارت حل مسئله:

بکارگیری بازی: در قالب بازی می توان راه کارهای حل مشکلات و شناسایی علل چالش ها را مورد بررسی قرار داد.

بکارگیری داستان: گقتن داستان و قصه، موقعیت های چالش بر انگیز و حل آن توسط شخصیت های داستان می تواند از لحاظ ذهنی به کودک کمک کند.

عدم سرزنش آن ها: در صورت اشتباه کردن کودکان یا تصمیمات نادرست آن ها از برخوردهای تند و یا سرزنش جلوگیری کنید. این برخوردهای مانع از پرورش مهارت حل مسئله می شوند.

بچه های نازنین برای شنیدن قصه های صوتی کودکانهوقصه شببا صدای خاله قصه گو سمینا برای گروه های سنی(الف، ب، ج) به سایترادیو قصه مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *