تاثیرات قصه گویی بر افزایش مهارت خلاقیت و داشتن تفکر خلاق

مقدمه

توسعه مهارت خلاقیت، از زمان کودکی امکان پذیر است. مهم ترین دورانی که تفکر خلاقانه در فرد شکل می گیرد، دوران کودکی است و یکی از مهم ترین و موثرترین روش هایی که می تواند خلاقیت را در کودک افزایش دهد، قصه گویی است. در این مقاله سعی داریم فواید قصه گویی را در ایجاد تفکری خلاق بیان کنیم.

افزایش قدرت حل مسئله به کمک قصه گویی

اکثر والدین دوست دارند کودکشان در مدرسه، حضوری فعال و پویا داشته باشد و بتواند در موقعیت های مختلف و در مواجهه با مسائل گوناگون، قدرت حل آن را داشته باشد. یکی از روش هایی که موجب می شود کودک بتواند در مسائل و مشکلات زندگی، قالب تهی نکند و به حل مشکل اقدام کند، قصه گویی است. کودک با شنیدن قصه های مختلف می تواند با ذهن خودش به حلاجی کردن داستان بپردازد و از قصه ها یاد بگیرد. قصه ها یکی از زیباترین روش های حل مسئله برای کودک است. کودک با شخصیت ها، مکان ها و زمان های مختلف آشنا می شود و خودش را به جای هر کدام از شخصیت ها می گذارد و از این طریق می تواند با تمام وجود درک کند، که اگر به جای شخصیت داستان بود، چه عملی را انجام می داد و از این طریق می تواند راه حل های گوناگونی را یاد بگیرد و در موقعیت های واقعی از آن ها استفاده و به حل مسائل بپردازد. والدینی هستند که بسیار از ترسیدن کودکشان به هنگام مواجهه با مشکل گله می کنند و بیان می کنند که کودکشان بسیار به آن ها وابسته است و در هنگان رویارویی با مشکل شانه خالی می کند. باید گفت که به کمک قصه گویی می توانند به حل این مشکل بپردازند.

قصه های صوتی کودکانه برای والدینی که فرصت خواندن قصه را برای فرزند عزیزشان ندارند، می تواند روش مثمرثمری باشد. از بین  قصه های صوتی کودکانه می توان به یکی از موفق ترین مجموعه ها در این زمینه، اشاره کرد: رادیو قصه کودک خاله سمینا. کودک دلبند شما می تواند از این طریق با داستان ها و شخصیت های مختلف، همراه با صداهای جذاب آشنا شود. شایان ذکر است که کودک از طریق شنیدن قصه صوتی می تواند به کمک ذهن خود، داستان را تغییر دهد، خود را به جای شخصیت های داستان بگذارد و از آن پند بگیرد، درواقع همین تغییراتی که کودک می تواند بر داستان اعمال کند، در ایجاد و پرورش خلاقیت او، بسیار مفید خواهد بود. نکته مهم در قصه های صوتی، صدای دلنشین قصه گو است. لحن و نوع خوانش قصه گو می تواند در جذب کودک برای شنیدن ادامه قصه مفید و کمک کننده باشد و از این جهت رادیو قصه کودک و خاله سمینا بسیار موفق پیش رفتند. خاله سمینا با صدای دلنشین خود در جذب کودک بسیار موفق عمل کردند.

سخن آخر

با توجه به مطالب بیان شده، متوجه شدید که قصه گویی به خصوص قصه های صوتی کودکانه، در پرورش مهارت خلاقیت، اعتماد به نفس و داشتن تفکری خلاق، به کودک شما بسیار کمک می کند. این نکته را بدانید که هیچ وقت برای کمک به کودکتان در رشد مهارت خلاقیتش، دیر نیست. اگر تا به حال فرصت این را نداشته اید که برای کودک دلبندتان قصه بخوانید، می توانید از همین امروز قصه های صوتی کودکانه خاله سمینا را در اختیار کودکتان قرار دهید. قصه های صوتی کودکانه خاله سمینا، سرشار از مطالب مفید، پندآموز، مهیج و مهم تر از همه با صدایی شیوا و دلنشین، برای کودک عزیز شما آماده شده است. کودک شما می تواند بعد از شنیدن قصه صوتی، آن را با زبان و لحن کودکانه خود، برای شما نقل کند و خودش را به جای تک تک شخصیت های داستان بگذارد و از این طریق، به تدریج شما شاهد پویایی و خلاقیت بیش تری در فرزندتان خواهید بود و می توانید با فراغ بال، به کودک عزیزتان افتخار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *