تاثیرات اسباب بازی بر روی کودکان+ بخش دوم

اسباب بازی کودکان+قصه شب صوتی

بعضی اوقات پدر و مادر به خاطر بی حوصلگی و کمبود وقت به دنبال بازی های رایج برای تربیت فرزند خود هستند. گمان می کنند با تهیه اسباب بازی های لوکس و گران و بازی های رایانه ای، فرزند خود را سرگرم کرده و وظیفه خود را انجام داده اند، و کودک خود را سرگرم کرده اند.

ولی غافل از اینکه بهترین بازی برای کودک بازی در کنار پدر و مادر است. یعنی بازی هایی که پدر و مادر در آن شرکت دارند. بعضی از این بازی ها به صورت فکری هستند و می توانند در کنار هم بازی های معمای تصویری را حل کنند، یا می توانند یک نقاشی بزرگ را با هم تکمیل کنند، یا بازی های حرکتی با کودک خود انجام دهند.

پس توصیه می شود پدر و مادر وقتشان را صرف کودک خود کنند.

تاثیر بازی در شخصیت کودک:

۱- وقتی کودک در پی نیازهای غریزی خود رها می شود، ساز و کارهای درونی و بیرونی او فعال شده و به آرامش درونی می رسد و تمرکز کرده، فکرش را به کار می اندازد و خلاقیتش را بروز می دهد.

۲- آرامش کودک باعث به وجود آمدن شخصیت سالم و خوش بین و آینده نگر او می شود.

۳- وقتی کودک تمرکز می کند، قدرت برنامه ریزی را تمرین می کند. کودکانی که تمرکز را بیاموزند، در بزرگی مدیران و افراد موفق و بزرگ می شوند.

۴- هرگا ه کودک با دیگران بازی کند از روابط خانوادگی تا اجتماعی همه را می آزماید. ولی گاهی مادران محافظه کار، به دلیل حساسیت هایی جلوی این تجربه های کودک خود را می گیرند.

(پدر و مادر عزیز، برای داشتن شبی دلنشین برای کودکتان به سایت رادیو قصه کودکانه برای شنیدن قصه صوتی کودکانه و قصه شب مراجعه کنید).

تاثیر اسباب بازی + قصه شب صوتی

تاثیراتی که کودکان از اسباب بازی ها می گیرند؟

بررسی های انجام شده نشان می دهد که شخصیت کودک با اسباب بازی ها و سرگرمی های دوران کودکی شکل می گیرد. دختر خردسالی که هر روز را با انواع عروسک های باربی با لباس های زیبا و پر زرق و برق می گذراند و حتی شب ها با آن به خواب می رود، وقتی انیمیشن این عروسک را در خانه برای آن تهیه می کنند و عروسک باربی در ذهن و روحیه کودک نهادینه می شود و بعدها از خودش می پرسد چرا من مثل این عروسک ها لباس نمی پوشم؟

و همین ذهنیت او تا دوران بلوغ ادامه می یابد و تضاد فرهنگی در اینجا نمود می کند.

این تاثیر پذیری تنها مربوط به دختران نیست. اسباب بازی های خشن و بی روح وپر سر وصدا برای پسران منجر می شود که با رفتارهای ناپسنده اجتماعی مانند: قتل، دزدی، جنایت و… آشنا شوند و بر سازگاری و روابط اجتماعی آن به شدت تاثیر می گذارد.

استفاده از اسباب بازی های جنگی، باعث می شود این تصور در کودک به وجود بیاید که جنگ و دعوا یک تفریح و سرگرمی است. و این نیز تاثیر بسیار منفی و مخربی بر روحیه و شخصیت پسران می گذارد، و باعث می شود در آینده انسان هایی عصبی و پرخاشگری باشند.

والدین گرامی باید توجه داشته باشند که تنها سالم و بی خطر بودن و مرغوب بودن اسباب بازی ملاک مناسبی برای سنجش نیست. و باید نسبت به تاثیرات روانی اسباب بازی دقت کنند.

بزرگترین دغدغه والدین این است که اسباب بازی هایی را برای کودکان خود تهیه کنند که سالم و مرغوب باشد و کودک جذب آن شود، در واقع شکل ظاهری اسباب بای مورد توجه است نه نقش آن در آموزش و رشد شخصیت کودک.

در هر حال آنچه مشخص است این است که وجود بازی و اسباب بازی در پرورش روانی و تقویت روحیه اجتماعی کودک نقش دارد. در صورتی که باارزش های فرهنگی و اصول روانشناسی سازگار نباشد، نتیجه مطلوب از آن به دست نمی آید. یکی از اسباب بازی‌های مطرح می‌توان به کاردستی و ساخت کاردستی اشاره کرد. در این بخش ساخت کاردستی در سایت می توانید با انواع روش های ساخت کاردستی کودک، کاردستی مهدکودک، کاردستی کودک و نوجوان آشنا شوید.

عزیران شما می توانید ما را از طریق رادیو قصه کودکانه برای شنیدن قصه شب و قصه کودکانه صوتی با صدای خاله سمینا دنبال کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *