بازی روال زندگی کودک

مقدمه:
قصه صوتی کودکانه و داستان های صوتی خاله سمینا به شما کمک می کند تا نحوه صحیح بازی با کودک خود را یاد گرفته و انجام دهید. تلاش رادیو قصه کودکانه کمک به پرورش فکری و رفتاری کودکانمان است.
بازی مال بچه هاست، البته بزرگترها هم بازی می کنند پس شاید درست تر باشد که بگوییم بازی روال زندگی کودکان است. تا حالا مخصوصا قبل تر از این روز های کرونایی که با خیال آسوده بیرون می رفتیم چندبار برای شما اتفاق افتاده که فرزندتان را برای بازگشت به خانه صدا کردید و با مقاومت روبه رو شده اید، مانند: « مامان یکم دیگه بازی کنم، زوده هنوز تازه اومدیم و…». کودکتان دارد سه سالگی را می گذراند پس این رفتار کاملا طبیعی است.

چگونه کودک سه ساله را هنگام بازی راضی نگه داریم:
در این دوره سنی حداقل زمان بازی که یک کودک سه ساله را راضی نگه دارد، ۲ ساعت است. پس اگر حوصله شما زودتر سر می رود کمی بیشتر حوصله کنید و برنامه ریزی خود را تغییر دهید.
بچه ها باید در این سن بچگی کنند و بچگی در کودکان یعنی بازی کردن، این را به عنوان یک اصل در ذهن خود نگه دارید و بقیه نکات را لطفا با این ذهنیت مطالعه کنید. بچه ها تحرک و فعالیت فیزیکی بالایی دارند، یک فعالیت که اینجور کودکان را سرگرم می کند بستن پیچ و مهره است.
امتحان کنید حتی با پیچ و مهره های بزرگ و واقعی. انجام این کار ها به چشم شما ی بزرگسال فقط یک کاری دیده می شود که بچه سرگرم شود و چند دقیقه بنشیند، اما برای کودک سه ساله این یک بازی است که می تواند با آن بازی به شما و خودش نشان دهد که چه کارهایی می تواند انجام دهد.
پس اگر وسط این بازی شما را صدا کرد و از شما خواست تا هنرنمایی اش را ببینید از پشت در آشپزخانه یا با نگاه چسبیده به گوشی یا اخبار تلوزیون به کودک خود نگویید آفرین عزیزم بازی کن.
عمل و کار کودک را با جمله محبت آمیز دقیق تحسین کنید، آفرین عزیزم که پیچ و مهره ها رو درست بستی ببینم می تونی این مهره ها رو هم ببندی روی این پیچ و این حرفا ها را از نزدیک و در حالی دارید به کودک نگاه می کنید بگویید.

نحوه صحبت با یک کودک سه ساله:
حتما برایتان پیش آمده که با فرزندتان حرف میزنید اما تقریبا مطمئنید که متوجه حرف هایتان نیست، نه این که معنی حرف ها را نمی فهمد، حواس و تمرکزش با شما نیست. این مورد هم یکی دیگر از خصوصیات این سن است. براس صحبت کردن با یک کودک سه ساله لازمه اول توجه اش را به خودتان جلب کنید وقتی به شما نگاه کرد، بعد با او صحبت کنید. خود صحبت کردن با بچه ها هم یک موضوع مهم است.

تمرین:
بیایید با هم یک تمرین انجام دهیم برای این که بفهمیم در طول روز چند بار با فرزندتان حرف میزنید و چقدر دستور می دهید. یک کاغذ سفید بردارید و از فردا صبح هر بار که جمله دستوری به کودک می دهید در کاغذ خود یادداشت کنید، این کار را تا شب ادامه دهید شب بعد از این که کودک خوابید، به سراغ کاغذ بروید و ببینید چندتا جمله دستوری به کودک گفتید بعد آن تعداد را با این نکته مقایسه کنید.
کودکان در این دوره سنی در خوش بینانه ترین حالت سه دستور یا قانون را می توانند در طول روز بخاطر بسپارند، حالا خودتان حساب کنید چند دستور بی نتیجه صادر کردید.

اما راه حل چیست؟ این که همه چیز را به صورت دستوری به کودک خود نگویید و یا جملات کلی و خارج از درک این سن نزنید. معلوم است که شما به عنوان پدر و مادر این جملات را به آرامی به کودک می گویید، اما خب باز هم برای ظرفیت یک کودک سه ساله زیاد و سنگین است. سعی کنید خواسته های خود را از قالب دستوری در بیاورید و به سمت بازی ببرید، زمان گفتن های شما هم نکته مهمی است. تفسیر من و شما از زمان و وقت به عنوان بزرگسال و در نقش پدر و مادر خیلی با تصور بچه ها متفاوت است.

سخن آخر:
اگر شما زمان مناسب برای جمع کردن اسباب بازی ها را نیم ساعت قبل از برگشتن پدر از سرکار می دانید، فرزندتان فقط زمانی متوجه اسباب بازی ها می شود که کارتونی را که دارد می بیند تمام شده باشد. پس اگر می خواهید فرزندتان متوجه خواسته شما و ضرورت انجام آن شود راهش این نیست که کارتون کودک را قطع کنید، این کار فقط باعث این می شود که در دوربین مداربسته فرزندتان این موضوع ضبط شود که برای خواسته خود می توانیم روی علاقه مندی دیگران پا بگذاریم. خب معلوم است که این در آینده رفتاری کودک اصلا خوب نیست. پس یک نفس عمیق بکشید و برای به نتیجه رسیدن خواسته هایتان از فرزند خود صبور باشید.
قصه صوتی کودکانه بهترین روش برای سرگرم کردن کودکانتان است. پس برای این منظور می توانید از سایت خاله سمینا و قصه های صوتی او کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *