آموزش رازداری در کودکان در قالب شعر کودکانه

آموزش رازداری در کودکان در قالب شعر کودکانه + قصه کودکانه صوتی

رادیو قصه کودک برای کودکان شما انواع داستان ها را به صورت قصه های کودکانه صوتیو قصه صوتی کودکانه و داستان کودکانه با صدای خاله قصه گو سمینا آماده کرده است.

والدین با رفتار و کردار خود، بیشتر از کلام می‌توانند به فرزندان‌شان آموزش دهند؛ به طور کلی آموزش رازداری مانند سایر رفتارهایی که به کودک یاد می‌دهیم باید به صورت غیرمستقیم باشد. آموزش مستقیم کلامی و یا امر و نهی اصول اخلاقی، به کودکان نه تنها مؤثر نیست، بلکه ممکن است مخرب باشد و کودک در مقابل آن لجبازی کند.

آموزش رازداری نیز از این امر جدا نیست و برای این کار در وهله اول پدر و مادر باید رازدار باشند و رازداری خودشان را به صورت یک اصل به کودک خود نشان دهند و در خانواده آن را نهادینه کنند.

برخی از کودکان برای جلب توجه دیگران بخصوص والدین شان اقدام به افشای راز می کنند، در حالی که هرگز قصد و هدف شان آبروریزی و یا انتقام از والدینشان نیست، درچنین شرایطی بهتر است برای کسب اعتماد به نفس و جلب توجه از طریق مثبت این کودکان تلاش نمود.

اگر به کودک هنرهای مثبت چون توانایی ورزش، نقاشی، داستان گویی و… را یاد بدهید، هیچ گاه او این انگیزه را پیدا نمی کند که از طریق منفی توجه دیگران را به خود جلب کند. از سوی دیگر توجه به کودک در زمان ها و مکان های مختلف باعث خنثی شدن انگیزه منفی جلب توجه از طریق افشای راز می شود.

اگر در شرایط کاملا عادی نه به هنگام خبرکشی، کودک را مورد توجه خود قرار دهید ، او را تشویق کنید، در آغوش بگیرید، ناز و نوازشش کنید و…  کودکتان روحیه آرام، سالم و طبیعی پیدا می کند که نیازی به جلب توجه نمی بیند.

پيوسته عزت نفس و خودباوري کودکتان را تقويت كنيد. بعضي اوقات فرزندتان را به خاطر آنچه به‌خوبي يادگرفته يا در آن توانمند است تشویق كنيد، اگر كودك احساس امنيت شخصي كند و در عين حال تحت آموزش نيز قرار بگيرد هرگز خطاهاي عمدي را مرتکب نمی شود.

درست سخن گفتن را آموزش دهید:
هرگز از ترس این که کودک ممکن است اطلاعات شخصی و خانوادگی شما را فاش کند، او را در فقر اطلاعاتی در مورد خانواده ی خود قرار ندهید، بلکه به جای آن بهتر است به فرزندتان آموزش دهید که چگونه در مقابل کنجکاوی‌های اطرافیان پاسخگو باشد.

آموزش رازداری در کودکان در قالب شعر کودکانه + قصه کودکانه صوتی

بهتر است به کودک بگویید: وقتی کسی راجع به خانواده از شما سوال می‌کند، باید در جواب به او بگویی من اطلاعات زیادی در این باره ندارم، بهتر است از مامان و بابام بپرسید، یا با بیان کلمه «نمی دانم» و سرگرم شدن به فعالیتی دیگر به گفت‌وگو ادامه ندهی. یادتان باشد اگر کودک شما مرتکب خطایی در این زمینه شد هرگز در توصیه‌های بعدی برای عدم انجام این کار، با جملات منفی مانند «مطمئنم این بار هم مثل همیشه نمی‌توانی جلوی زبانت را بگیری، عادت به خبرچینی‌ داری و…» با او سخن نگویید، بلکه بهتر است با جملات مثبت و بدون عصبانیت او را به گفتن جملاتی تشویق کنید که خواهان شنیدن آن از زبان کودک خود هستید.

اگر دوباره کودک مرتکب خطا شد، در زمانی مناسب و در یک مکان خلوت، با کمال احترام و صمیمیت در مورد احساسات و نگرش خود راجع به این رفتار کودک صحبت کنید؛ مثلا بگویید از کار دیروزش بشدت دلخور و ناراحت هستید و در صورت تکرار مجبور هستید چند ساعتی با او صحبت نکنید.

رادیو قصه کودک از طریق قصه های صوتی و داستان های کودکانه سعی دارد که شبی آرام برای فرزندان شما به وجود آورد.

با کودک بازی رازداری کنید:
در قالب بازی، در فضایی کاملا کودکانه و صمیمی، با آرامش به آموزش و تفهیم این موضوع مهم و جدی به کودکان خود بپردازید. مثلا صحبتی را بین خود و کودک مطرح کنید که فقط دو نفر شما از آن مطلع باشید، سپس از کودک بخواهید در مورد آن به کسی چیزی نگوید، چرا که آن یک راز است یا می‌توانید با کچ‌های رنگی روی زمین خانه‌هایی بکشید که هریک متعلق به خانواده یکی از بستگان است.

روی هر خانه بایستید و صحبت‌هایی از جانب اعضای آن خانواده داشته باشید که به صورت راز با کودک در میان گذاشته می‌شود. سپس وارد خانه دیگری شوید و درباره خانواده خانه قبلی گفت‌وگو کنید. اینجاست که باید حواستان باشد درباره رازهای آن خانواده، در این خانه جدید سخن نگویید. اگر کسی افشای راز کند، بازنده خواهد بود.

 کودک را تحقیر نکنید:
مراقب حفظ آبروی کودک هنگام سخن چینی باشید، هرگز کودک خود را بخاطر این رفتار و گفتار ناپسندش، تهدید، توبیخ، تحقیر و تنبیه فیزیکی نکنید.

تمامی این حرکات باعث می شود کودک کینه تان را به دل بگیرد و بخاطر انتقام هم شده، این رفتارش را شدت دهد. مثلا اگر جلوی دیگران خبر شما را بازگو می کند، خشونت به خرج ندهید، او را خورد و تحقیر نکنید، دست او را نکشید، فحش ندهید، بیرونش نکنید و یا به دروغگویی متهمش نکنید.

آموزش رازداری در کودکان در قالب شعر کودکانه + قصه کودکانه صوتی

شعر کودک «راز»:

باز هم در میان گلدان ها

دارد امروز دانه می کارد

دانه های سیاه ریحان را

مادرم عاشقانه می کارد

تا زمانی که دانه پوشیده است

زیر خاکی که نرم و مرطوب است

گرچه چندی نمی شود پیدا

جای آن امن و راحت و خوب است

با خودم فکر می کنم حالا

قلب آدم شبیه گلدان است

راز هم تا زمان روییدن

مثل این دانه‌ های ریحان است

بچه های نازنین برای شنیدن قصه های صوتی کودکانه و قصه شب با صدای خاله قصه گو سمینا برای گروه های سنی (الف، ب، ج) به سایت رادیو قصه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *