آموزش بهداشت و نظافت در کودکان در قالب قصه کودکانه

آموزش بهداشت و نظافت در کودکان + داستان کودکانه

رادیو قصه کودک برای کودکان شما انواع داستان ها را به صورت قصه های کودکانه صوتیو قصه صوتی کودکانه و داستان کودکانه با صدای خاله سمینا آماده کرده است.

آموزش بهداشت فردی به کودک و ترغیب و تشویق او به منظور رسیدگی بیشتر به سلامت و تغذیه‌ی خود، ممکن است برای والدین بسیار چالش بر‌انگیز باشد. اگر کودکی با سن ۸ یا ۹ سال دارید و ناگهان با جوش‌هایی روی صورت و بدن یا بوی بد عرق او مواجه شده‌اید، تعجب نکنید. سن بلوغ در چند دهه‌ی اخیر حدود ۶ ماه تا دو سال در پسر‌ان و دختر‌ان پایین تر آمده است.

از آن جایی که اولین نشانه‌های بلوغ در سن ۹ تا ۱۰ سالگی معمولا شروع می‌شود، کودکان ۷ تا ۸ سال بر لبه‌ی مرز شروع بلوغ قرار دارند. حتی با وجود بروز نشانه‌های بلوغ در کودک ۷ یا ۸ ساله‌ی شما  این سن، زمان خوبی برای آموزش بهداشت فردی به کودک است.

بهداشت دست و پا:   

بهداشت دست : ترک خوردن و زبر شدن دست ها نه تنها از زیبایی آن ها می کاهد، بلکه محیط مناسبی هم برای رشد میکروب ها فراهم می آورد. قبل از تهیه غذا، خوردن غذا، پهن کردن سفره، تماس با مواد غذایی و ظروف آشپزخانه، پاک کردن چشم ها، باید دست ها به خوبی شسته و تمیز باشند.

آموزش بهداشت و نظافت در کودکان + داستان کودکانه
بعد از توالت رفتن، بینی گرفتن ، سرفه و عطسه کردن، دست زدن به حیوانات ، باغبانی و زراعت، ملاقات با بیمار وبغل گرفتن نوزادان حتماً باید دست ها را با آب و صابون شست.
بهداشت پا : در پاهای انسان ، غده های عرق زای زیادی وجود دارد. این غده ها در پاها ایجاد رطوبت و عرق می کند. وجود توأم با رطوبت در پاها، باعث بروز قارچ های خاصی در آن ها می شود.

رادیو قصه از طریق قصه های صوتی و داستان های کودکانه سعی دارد که شبی آرام برای فرزندان شما به وجود آورد.

این قارچ ها در لای انگشتان پا به خوبی رشد می کنند. برای جلوگیری از بروز این قارچ ها، باید پاها روزانه چندین بار شسته، لای انگشتان پا را خشک و جوراب های خود را به طور مرتب عوض کرده و آن ها را به خوبی شست.
پوشیدن کفش های تنگ موجب فشار در پا و اصطکاک شدید پوست پا، با کفش و ایجاد پینه در انگشتان یا کف پا می شود.

بهداشت استراحت ، خواب، ورزش :

خواب راحت در محل مناسب و رختخواب تمیز به تندرستی افراد کمک بسزایی می کند.از خوابیدن در جاهای مرطوب باید خودداری کرد.

بهترین راه برای رفع خستگی و تجدید قوا، خوابیدن و استراحت کردن است. از خستگی زیاد باید پرهیز کرد. در مورد فعالیت ورزشی، باید یادآوری کرد که تربیت جسم یکی از برنامه های اصلی آموزش است. شخص با ورزش و انجام فعالیت های بدنی نه تنها صاحب اندام قوی و وضع جسمی بهتر و سالم تر خواهد شد، بلکه از نظر روانی نیز به پرورش فکری خود کمک مؤثری می کند.

بوفه ها و محل های توزیع مواد غذایی مدارس:

تغذیه در سنین مدرسه نقش بسیار اساسی در یادگیری و کارایی دانش آموزان دارد . تغذیه صحیح و درست یکی از مهمترین عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و افزایش قدرت یادگیری در آنان است.

متاسفانه رفتارهای ناشایست خوراکی در بین دانش آموزان به وفور به چشم می خورد. حذف وعده های غذایی خصوصا صبحانه، مصرف خوراکی های آماده و تنقلات که طعم های جذاب دارند بسیار آسیب زاست.

کودکان در مدرسه در کنار هم از اشتهای خوبی برخوردار هستند و بوفه مدرسه برای آنها از جذابیت خاصی برخوردار است، بنابراین کیفیت خوراکی های بوفه می تواند بهداشت غذایی دانش آموزان را کنترل نماید. استفاده از مواد خوراکی با بسته بندی و استاندارد، توجه به تاریخ مصرف و فروش موادی با ارزش غذایی در بوفه های مدارس باید رعایت شود.

رعایت اصول بهداشتی در مدارس با مدیریت، برنامه ریزی و آموزش و توجه به نوع تغذیه و رفتارهای بهداشتی دانش آموزان انجام پذیر است و عدم توجه به آن نه تنها به دانش آموزان بلکه به جامعه آسیب وارد می کند.

بچه های عزیز برای شنیدن قصه های صوتی کودکانه و قصه شب با صدای خاله قصه گو سمینا برای گروه های سنی (الف، ب، ج) به سایت رادیو قصه مراجعه کنید.

آموزش بهداشت و نظافت در کودکان + داستان کودکانه

داستان کودکانه مسواک زدن  :

سینا و دنیا دو تا خواهر برادر مهربون و دوست داشتنی اند که با پدر و مادرشون تو یه خونه کوچیک و زیبا زندگی می کنن. این خواهر و بردار همیشه باهم بازی می کنن و کنار هم هستن اما یه تفاوت بزرگ باهم دارن. سینا علاقه ایی به مسواک زدن نداره و همیشه فکر میکنه که دندوناش تمیزه و لازم نیست که مسواک بزنه اما دنیا هر دفعه که غذا یا شیرینی می خوره سریع میره و دندونهاشو با مسواک تمیز می کنه. یک روز که تازه از مهدکودک برگشته بودن سینا دندون درد شد و با مامان و بابا رفت دکتر و آقای دکتر خوب و مهربون بهش توضیح داد که چند تا از دندوهاشو کرم خورده و خراب شده و سینا متوجه اونها نبوده و فکر می کرده دندوهاش تمیز و سالمن. سینا وقتی به خونه برگشت سریع رفت و مسواک زد تازه اون موقع بود که فهمید چقد بده که آلودگی غذاها لابلای دندوهاش بمونه و به مامان و بابا قول داد همیضشه مسواک بزنه و به فکر سلامتی خودش و دندوناش باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *