کودکان دنباله رو

مقدمه:
در این متن می خواهیم درباره ی کودکانی صحبت کنیم که در جمع تابع نظر دیگران هستند. این بچه ها معمولا وقتی ازشان نظری پرسیده و یا سوالی می شود به بقسه نگاه می کنند و منتظرند ببینند بقیه چه می گویند که همان جواب را بگویند. در فعالیت های گروهی هم معمولا تابع بچه های سرگروهشان هستند، بچه هایی که حالت رهبری گروه را دارند.
رادیو قصه کودک سعی دارد با قصه های صوتی و داستان های کودکانه با صدای خاله سمینا، عزت نفس را در کودکان شما افزایش دهد.

برخورد صحیح با این گونه کودکان:
وقتی ما با هم چین بچه هایی روبه رو هستیم اغلب می بینیم که در خانواده هایی رشد پیدا کردند که خیلی فرصت ابرازنظر و تصمیم گیری را نداشتند. یکی از مهم ترین چیزهایی که این گونه کودکان باید یاد بگیرند، این است که ارزشمند هستند و نظراتشان برای دیگران بسیار مهم و محترم است.
وقتی که شما به عنوان یک مربی با هم چنین کودکانی در ارتباط هستید، پیشنهاد ما این است که وقتی به صورت گروهی با بچه ها گفت و گو می کنید قبل از همه، این گونه کودکان را مخاطب قرار دهید و از آن ها بخواهید که نظرشان را بدهند.
وقتی که در حال انجام فعالیت های فردی هستید سعی کنید در فضایی متفاوت از گروهی که بخصوص پیرو آن هستند قرار بگیرند. تشویق به اندازه ی کافی حتما داشته باشید. کارهای حتی کوچک شان دیده شود و مورد تایید و تشویق قرار گیرد.
از همه مهم تر این که در فعالیت های گروهی حتما از این بچه ها نظرسنجی شود حتی گاهی اوقات نظر آن ها را به عنوان نظر قالب در کلاس اجرا کنید و از بچه ها دیگر هم بخواهید آن فعالیت را بنابر نظر آن ها انجام دهند.

چگونه عزت نفس در این کودکان را بالا ببریم:
در خانه هم شما اگر پدر و مادر هم چین بچه ای هستید حتما در موقعیت های مختلف از آن ها نظر سنجی کنید. مثلا به نظرت این هفته بریم پارک یا سینما، صبحانه کره مربا دوست داری یا پنیر. در موقعیت های مختلف در مورد مهمونی رفتن، لباس پوشیدن و تفریحات خانوادگی حتما نظرش را بپرسید و تا آن جایی که برایتان مقدور است سعی کنید نظراتش را با نظر قالب و مناسب در نظر بگیرید تا این کودکان تشویق شوند بیشتر نظر بدهند.
در واقع موضع اصلی که ما باید در مورد این بچه ها فعالیت کنیم این است که عزت نفسشان را بالا ببریم و آن ها را به این باور برسانیم که شما فکر، نظر و پیشنهاداتتان برای ما ارزشمند و خوب است. حتی اگر نظر اشتباه بدهد می تواند در موردش با کودک صحبت کنید.
هیچ وقت نباید در مورد این بچه ها مسخره کردنی رخ دهد. نباید نسبت به نظراتشان مخالفت خیلی جدی و زننده ای صورت گیرد یا بخواهید خیلی جدی با سرکوبی نظر کودک را رد کنید. مثل، این چه فکری است چرا این حرف را زدی، این درست نیست و تو متوجه نیستی، چون باعث می شود کودک سرکوب شود و دفعه های بعدی بیشتر نظراتشان را مخفی کنند و دیگر اظهار نظر نکنند.

سخن آخر:
یکی از کتاب های خوبی هم که در این زمینه می تواند به شما کمک کند به خصوص در کلاس درس کتاب ۱۰۱ بازی برای افزایش اعتماد به نفس است. این کتاب شامل بازی های گروهی متنوعی است که شما می توانید در کلاس و خانه با بچه ها انجام دهید و به طور عمومی عزت نفس را در بچه ها افزایش دهید.
شما می توانید با خیال آسوده با قصه های صوتی کودکانه در رادیو قصه کودک، اعتماد به نفس کودک تان را با بهترین روش ها افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *