درمان مشکلات کودکان با قصه

شروع به صحبت کردن در کودکان+قصه صوتی

قصه سرایی آنقدر با خاطرات دوران کودکی و طفولیت ما عجین شده است که حتما در بزرگسالی هم از آن یاد می کنیم. دکتر الهه میر آخورلی روانشناس تربیتی در رابطه با قصه گویی می گوید:«اولین نکته مهم در این خصوص این است که کودک از سنین ۲ سالگی به بعد قادر به درک داستان ها هستند، لیکن درهر سنی موضوع داستان و مدت زمان تعریف کردن داستان متفاوت است».

انتخاب صحیح قصه برای کودکان:

صحیح نیست که تمامی کتاب های کودک جنبه تخیل داشته باشند.زیرا آنان را از زندگی واقعی و روزمره دور کرده و وارد دنیای دیگری میکند. در داستان های خیال انگیز باید چندین نکته اخلاقی وجود داشته باشد نه اینکه قصه ها فقط بر پایه خیال و وهم باشد.

در قصه ها و داستان ها کودکان با دنیای متفاوتی از طبیعت، انسان­ها، و حیوانات روبه رو هستند.و حتی با توجه به نحوه انتخاب داستان و گفتن آن کودک می­تواند ازهرآنچه که در دنیای واقعی دچار ترس و اضطراب می­شود با قصه سرایی برای خود حل کند.

بهتر است که ما برای کودکان زیر ۲ سال از قصه و داستان­های کوتاه و مختصر استفاده کنیم که زندگی روزمره خود آن است.زیرا آنان می­توانند قصه را گوش کنند ولی مدت زمان داستان خواندن باید کوتاه باشد، زیرا کودک در این سن هنوز به آن درک نرسیده که قصه های طولانی را تحمل و درک کند. هرچه سن کودک بیشتر شود متناسب با آن زمان قصه گویی نیز باید افزایش یابد.

تا حدود سه سالگی باید از خواندن قصه و داستان های تخیلی و رویاگونه برای کودکان اجتناب کنیم.

از سه سالگی به بعد یعنی حدود۴تا۶ سالگی خیال پردازی در کودک آغاز می شود، و باید از داستان های تخیلی و خیال پرداز برای آنان استفاده شود، که با زندگی روزمره کودک متفاوت است و او را وارد دنیای دیگری می کند.

مثل داستان هایی که در آن حیوانات صحبت می کنند که در زندگی روزمره کودک قابل مشاهده نیستند.

عزیزان برای ارتباط بیشتربا ما می توانید به سایت رادیو قصه برای شنیدن قصه شب کودکانه و قصه های صوتی کودکانه با صدای قصه گو خاله سمینا مراجعه کنید.

 

درمان با قصه:

انتخاب داستان باید با احتیاط و مشورت با مشاور انجام شود. برای مثال در بیشتر موارد بهتراست که قبل از قصه درمانی، کودک بازی انجام دهد تا هیجان آن تخلیه شود. بازی درمانی انواع مختلفی داردکه بازی درمانی برای کودکان کاملا باعث تخلیه انژری و هیجان آن­ها می شود. پس بهتراست والدین آموزش های لازم را ببینند تا بتوانند، بیشتر به فرزندان خود کمک کند .

ماباید توجه داشته باشیم که والدین ابتدا باید آموزش لازم برای چگونه تعریف کردن قصه را ببینند تا بتوانند به کودک خود کمک کنند. زیرا برخی از والدین به دلیل کمال گرایی ،هنگام قصه گویی برای کودک خود سعی در خوب نشان دادن و موفق بودن شخصیت مثبت داستان دارند که این اشتباه است بلکه باید بگذارند خود کودک به دلخواه خود با هر کدام از شخصیت هایی که می خواهد ارتباط برقرار کند یعنی والدین نباید هنگام قصه گویی خواسته های خود را به کودکانشان تحمیل کنند.

ترس و وحشت را به کودکان خود منتقل نکنید:

برخی از والدین به خصوص در هنگام شب داستان های ترسناک و وحشت آور برای کودکان خود بازگو می کنند که کاملا اشتباه است. زیرا کودکان بر خلاف بزرگسالان در داستان ها غرق می شوند پس تعریف کردن داستان های ترسناک می تواند بر روحیه آن ها تاثیر نامطلوب به جای بگذارد.

که این ترس در کودک باقی مانده و در بعضی مواقع عواقب غیر قابل جبرانی در پی خواهد داشت.

داستان خواندن برای کودکان، آن ها  را باهوش تر می کند:

کتاب خوانی ما را از هوش و ذکاوت بیشتری برخوردار می کند هنگامی که ما برای کودک خود داستان می خوانیم، او می شنود و قواعد ودستور زبان را فرا می گیرد. به دلیل آنکه از داستان خواندن شما، اطلاعات زیادی کسب کرده اند می توانند در مدرسه فرد موفق تری نسبت به سایر بچه ها باشند. بعلاوه که هر داستان پیامدهای اخلاقی در پی دارد و آن چه که خوب و پسندیده است بیان می کند و بدی و زشتی را منع می کند.

و به طور کلی آن درک اصلی و اولیه از اجتماع، و رفتار مناسب در زندگی را نشان می دهد.

شما می توانید برای شنیدن قصه های صوتی کودکانه و قصه شب صوتی با صدای خاله قصه گو سمینا به سایت رادیو قصه مراجعه کنید.      

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *