چگونگی محافظت از بدن در کودکان

چگونگی محافظت از بدن در کودکان + قصه صوتی

رادیو قصه برای کودکان شما انواع داستان ها را به صورت قصه های کودکانه صوتیو قصه صوتی کودکانه و داستان کودکانه با صدای خاله سمینا آماده کرده است.

بهترین راه برای والدین کودک این است که خطراتی را که در کمین آن هاست، با زبانی قابل فهم برای کودک خود توضیح دهند و بلافاصله روش‌های پیشگیری از این خطرات را هم به آن ها آموزش دهند .

آموختن روش‌های محافظت از خود، شاید مهم‌ترین کاری باشد که پدر و مادر برای کودکانشان انجام می‌دهند؛ حتی مهم‌تر از فراهم کردن خورد و خوراک و پوشاک مناسب .

البته همین‌ مهم‌ترین وظیفه، خودش سخت‌ترین هم هست؛ چون اگر قرار باشد همه خطرات پیرامون کودک را به او توضیح بدهید و او را آگاه کنید، این کار آثار روانی نامطلوبی به جا می‌گذارد.

آموزش جنسی را این‌طور شروع کنید:

برای این که درباره اعضای خصوصی کودک صحبت کنید، ابتدا باید مفهوم را برای کودکانتان ساده و روان کنید. مثلا می‌توانید این‌طور توضیح دهید: «همه ما وسایلی داریم که فقط برای خودمان است و هیچ فرد دیگری نمی‌تواند از آن استفاده کند. مثل مسواک. این وسایل خصوصی هستند. اعضای خصوصی بدن، هم‌چنین وضعیتی دارند.

رادیو قصه از طریق قصه های صوتی و داستان های کودکانه سعی دارد که شبی آرام برای فرزندان شما به وجود آورد.

یعنی همه آدم‌ها در بدنشان اعضای خصوصی دارند ولی هر کس فقط می‌تواند به اعضای خصوصی بدن خودش دسترسی داشته باشد. به کودک خود بگویید مثلا وقتی به استخر می‌روی، جاهایی از بدنت که با مایو پوشانده می‌شود عضو خصوصی تو است. علاوه بر این به او بگویید گردن و لب‌ها هم اعضای خصوصی هستند.

 چگونگی محافظت از بدن در کودکان + قصه شب
باید دقیقا به کودک بگویید که هیچ‌کس اجازه ندارد اعضای خصوصی تو را ببیند و لمس کند چون این اندام‌ها فقط مربوط به تو هستند و تو هم نباید جای خصوصی کسی را ببینی. به کودکتان یاد بدهید اگر کسی از او خواست که اندام‌های جنسی‌اش را ببیند و یا تو اندام‌های خصوصی اش را نگاه کنی، باید قاطعانه نه بگوید و بدون این که بترسد، بلند داد بزند. 

هشدار به والدین در خصوص آموزش حفظ حریم خصوصی کودکان:

شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از کودکان بی‌گناهی که مورد تعرض جنسی و آزار واذیت قرار گرفته‌اند، آگاهی چندانی نسبت به بخش‌های مختلف بدن خود و حفظ مرزهای آن ها نداشته‌اند. همچنین این کودکان بدون اجبار و تنها از سر ناآگاهی یا کنجکاوی قربانی تعرض شده‌اند.

از طرفی به دلیل این که هیچ‌گاه در مورد برخی از بخش‌های بدن خود با کسی صحبت نکرده و همواره هنگام صحبت درباره آن ها با پاسخ‌هایی چون «بده» «زشته»، «عیبه» و یا اتهام به بی‌ادبی مواجه شده‌اند، در صورت بروز این اتفاق ناگوار نیز سعی در پنهان کردن آن داشته‌اند.

 چگونگی محافظت از بدن در کودکان + قصه شب

به کودکان یاد بدهید هنگام حمام، پدر و مادر و زمان درمان، پزشک یا پرستار اجازه دارند به بدن او دست بزنند، به شرط این که قبلا حتما از کودک اجازه بگیرند. در غیراین صورت، هیچ‌کس مجاز به چنین کاری نیست و کودک باید به هر کسی در این‌باره «نه» بگوید و اگر کسی چنین درخواستی کرد، حتما به فرد مورد اعتمادش این موضوع را اطلاع دهد.

به کودک خود توانایی نه گفتن را بیاموزید:

بسیاری از کودکان با «نه» گفتن مشکل دارند. به کودکان خود یاد دهید که هیچ اشکالی ندارد هرگاه در موقعیت نامناسبی قرار گرفتند یا از آن‌ها کار نامناسبی خواسته شد نه بگویند. به آن‌ها آموزش دهید در چنین موقعیت‌هایی چه کاری انجام دهند برای مثال اگر کسی خواست اندام خصوصی او را ببیند یا لمس کند بگویند باید به دستشویی بروند و  بهانه ای بیاورد و از موقعیت فرار کنند.

بچه های نازنین برای شنیدن قصه های صوتی کودکانهوقصه شببا صدای خاله قصه گو سمینا برای گروه های سنی(الف، ب، ج) به سایترادیو قصه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *