وسواس فکری در کودکان

مقدمه:

گاهی اوقات پیش می آید که کودکان استرس زیادی دارند و یا می گویند که امروز ناراحت اند و دوست دارند گریه کنند، این ترس را دارند که یک نفر از اعضای خانواده را از دست بدهد یا بلایی سرشان بیاید. دائما افکار منفی دارند و فکرهای خوبی در سرشان نیست و در نتیجه از هیچ کاری لذت نمی برد، وسواس می تواند به صورت افکار، احساسات و ترس های شدید و ناخواسته در بچه ها بروز کند که می تواند منجر به اضطراب آن ها بشود. ترس هایی که نمی توانند فکر کردن به آن ها را متوقف کنند. می دانند که افکارشان، افکار منطقی و واقعی نیست، ولی احساس اضطراب درباره ی آن اتفاق را دارند.

انواع وسواس فکری در کودکان:
این ترس ها می توانند درباره ی موضوعات متفاوتی باشد از جمله در مورد مریضی یا از دست دادن پدر و مادر، راجب کارهای اشتباهی که انجام دادند یا حتی فکر های بدی که داشته اند، نگرانی در مورد تمیزی یا کثیفی، قرار گرفتن وسایل در جای خودشان و…
این جور افکاری که دائم به آن فکر می کنند و باعث ترس و اضطراب آن ها می شود، این گونه بچه ها به خاطر این که اضطراب ناشی از افکارشان را کاهش دهند یک سری کار های تکراری را دائما انجام می دهند، فکر می کنند که حتما باید آن ها را انجام شود، به این معنا که تصور می کنند با انجام آن کارها می توانند جلوی اتفاقات بد را بگیرند.

نحوه برخورد با کودک دچار وسواس فکری:

بعضی از بچه ها راجب فکر هایشان صحبت می کنند و برای پدر و مادر تعریف می کنند که به چه چیزی فکر می کنند، اما بعضی بچه ها هم ممکن است اصلا حرفی نزنند و آن افکار را برای خودشان نگه دارند و رفتار های خودشان را به صورت مخفیانه انجام دهند.
وسواس در بچه ها در بسیاری از مواقع از خانواده و از والدین به آن ها منتقل شده است یعنی خود پدر و مادر این اضطراب ترس و نگرانی را دارند. در نتیجه فرزندشان هم همان طور می شود. بعد از یک اتفاق استرس زا و یک دوره سخت هم می تواند برای بچه ها این اتفاق رخ دهد، عواملی که در محیط و زندگی بچه ها است می توانند منجر به این اختلال در کودکان شود.
اگر به این مشکل بچه ها زود رسیدگی شود می تواند درمان پیدا کند، استرس و شرایط محیطی نا آرام می تواند خیلی نشانه های وسواس فکری را زیاد کند، پس سعی کنید استرس بچه ها را کنترل کنید. اگر خودتان پدر یا مادر این مشکل را دارید، حتما اول از خودتان شروع کنید چون تا زمانی که شما دچار وسواس هستید نمی توانید انتطار داشته باشید مشکل کودکتان حل شود. با فرزندتان در مورد این که چه اتفاقی در حال رخ دادن هست صحبت کنید، حتما اگر برنامه ای دارید از قبل کودک را آماده کنید.
روش های جلوگیری از وسواس فکری:
سعی کنید خوب به آن ها گوش کنید و عشقتان را به کودک نشان دهید، به کودک خود خیلی ایراد نگیرید که چرا این فکر را می کند و این که چرا این افکار را دارد، به جای آن می توانید به آن ها بگویید که شما متوجه نگرانی آن ها هستید و درک اش می کنید.
در خصوص وسواس های حاد حتما باید به پزشک مراجعه شود. این را بدانید که خیلی از مواقع اگر بخواهید این افکار را سرکوب کنید که به آن فکر نکنند، اتفاقا برعکس بیشتر فکرشان درگیر موضوع می شود. پس بگذارید راجب آن حرف بزنند.
البته خیلی سوال از کودک نپرسید چون افکار واقعی نیستند و در نتیجه پاسخ های کودک هم نمی تواند واقعی باشد. سعی کنید محیط را برای کودک شاد نگه دارید، ذهن آن ها را درگیر کنید. معمولا وقتی بچه ها درگیر یک فعالیت می شوند باعث می شود کمتر فکر کنند و بترسند. فعالیت های بدنی و ورزش را بیشتر کنید، چون باعث شادی کودک می شود و اضطراب را در کودک کاهش می دهد.
کودک گرسنه نماند چون گرسنگی باعث افت قند و استرس می شود، پس برنامه غذایی منظم داشته باشند. کمبود خواب نداشته باشند، وقتی کودک خسته باشد بیشتر احساس افسردگی می کند و افکار مختلف به سراغش می آید و در ضمن حواستان خیلی به بچه ها باشد چون نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

سخن آخر:

درمان وسواس فکری معمولا زمان بر است، پس حوصله به خرج دهید و کمی صبور باشید چون کودک باید از طرف شما حمایت شود. انتظارات شما از کودک حتما باید در حد توان آن ها باشد نه بیشتر. همیشه همراه و مشوق کودک خود باشید.
این گونه روند درمان کودک سریع تر است و به تدریج این افکار می تواند از بین برود. یعنی اگر کوچک ترین بهبودی در رفتار کودک دیدید آن را تشویق کنید و مورد حمایت خود قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *