موسیقی و کودک + تاثیر موسیقی بر کودک

موسیقی و کودک

هر پدر و مادري آرزوي داشتن كودكي با هوش دارند. عده اي معتقدند هوش كودك جنبه ارثي دارد و به ژن كودك بستگي دارد. بعضي ها با صرف هزينه هاي گزاف و انواع كلاس هاي آموزشي مي خواهند كودك خود را نابغه كنند، اما بهترين راه براي نابغه شدن كودكتان فقط موسيقي مي باشد. طبق تحقيقاتي كه بر روي ۷۵ هزار دانش آموز طي ۱۰ سال انجام شده است ،كودكاني كه موسيقي مي نواختند نسبت به كساني كه چنين مهارتي ندارند، توانايي آنها در درك رياضيات و خواندن مطالب بيشتر است. مخصوصا كودكاني كه ساز پيانو مي نوازند. از بهره هوشي بالاتري برخوردار هستند.   

تاثیر موسیقی بر عقل، احساس و عشق كودك

موسیقی همزمان سه بخش مهم از وجود کودک را به تکاپو می اندازد و آن عقل، احساس و جسم اوست. تحقیقات نشان می دهد گوش دادن مستمر به موسیقی کودکان را باهوش تر می کند. يعني اگر از همان كودكي آموزش موسيقي ببينند ذهن آنها رشد بيشتري مي كند.

موسیقی قبل از ۷ سالگی

طبق تحقيقات کودکانی که قبل از سن ۷ سالگی به تمرین موسیقی می پردازند، دارای هوش بهتری هستند. افرادي كه به يادگيري موسيقي مي پردازند درگير چالش جالبي مي شوند كه مدام در زندگيشان ادامه دارد. موسيقي نياز به تمرين فراواني دارد و اين تمرين كودك را همزمان با بزرگ شدنش دنبال مي كند و او قدرت مقابله با چالش هاي زندگيش را دارد. 

 بالا بردن اعتماد به نفس

 موسيقي تاثير زيادي در بالا بردن اعتماد به نفس كودكان دارد. وقتي كودك بتواند يك ساز را بنوازد و در كنار نواختن شعري را هم زمزمه كند احساس غرور خاصي مي كند و در نتيجه به توانايي هاي خود ايمان پيدا مي كند.، اين اتفاق باعث بالا بردن اعتماد به نفسش مي شود. همچنين حس جسارت و شجاعت را در كودك پرورش مي دهد چون او مي تواند در مقابل اطرافيان و دوستان هنرنمايي كند در نتيجه اين كودكان هرگز دچار كمرويي و خجالت از محيط نمي شوند.

 موسیقی سرعت یادگیری را بالا مي برد

همه افراد می توانند مفاهیم مختلفی را بیاموزند. اما اشخاصي كه نابغه مي شوند سرعت يادگيريشان بالا است. موسيقي سرعت يادگيري را بالا مي برد. موسیقی قدرت حل مسئله کودکان را بالا می برد، چون در هنگام نواختن و تمرين كردن قوه تفكر خود را به كار مي اندازد و با تمركز بيشتر به تمرين ادامه مي دهد. در نتيجه كودك مي آموزد كه در هر كاري از عقل و منطق خود كمك بگيرد.

تاثير موسيقي بر رياضيات

كودكان وقتي شروع به نواختن ساز مي كنند از منطق و استدلالي استفاده مي كنند كه در هنگام حل رياضيات آن را به كار مي برند. در بعضي از دانشگاه هاي جهان موسيقي به عنوان يك واحد درسي اجباري  آموزش داده مي شود.تا تاثير مثبت آن در يادگيري دروس ديگر حس كنند.

پردازش سریع اطلاعات

موسیقی می تواند کودکان را به هیجان و تکاپو بییندازد زیرا کودک در خلال آموزش باید کاملا حواسش را متمرکز کند و فرصتی برای پرت شدن حواسش ندارد. پس او یاد می گیرد که هماهنگ با دیگر کودکان ساز خود را بنوازد. این دسته از کودکان در هنگام بزرگسالی قادر به درک سریع تر مطالب هستند و سرعت عمل بیشتری نسبت به دیگران دارند.

تقویت روابط اجتماعی

کودکانی که به صورت گروهی به تمرین موسیقی می پردازند مهارت های اجتماعی بالایی دارند.  کودکان در كنارتمرين در گروه  یاد می گیرند که با یکدیگر همکاری و مشارکت داشته باشند و مهم تر از همه با يكديگر هماهنگ باشند. تا كار عالي را ارائه دهند، ياد مي گيرند قطعه اي كه با مشاركت يكديگر نواخته مي شود بسيار زيباتر از قطعه اي است كه انفرادي نواخته مي شود. موسيقي باعث مي شود مهارت دوست يابي در كودك شكل بگيرد و ارتباطات اجتماعي او بيشتر شود.

خداحافظي با تلویزیون

موسيقي و نواختن يك ساز آن قدر كودك را مشغول مي كند كه او كمتر فرصت پيدا مي كند تلويزيون تماشا كند. همچنين آرامش را در كودكان بوجود مي آورد و باعث مي شود كمتر دچار استرس و اضطراب شود كه كمك بزرگي به دوران تحصيل او مي كند. كودك شما در شب هاي پر استرس امتحان و مسابقات مختلف آرامتر با شرايط كنار مي آيد و روحيه آرام تري خواهد داشت.

نوزاد و موسیقی

نوزادان قبل از اینکه کلمات را  درک كنند،  ملودی یک آواز را بطور كامل درک می کنند. آنها تلاش می کنند که آواها را تقلید کنند. استفاده از یک موزیک آرام در هنگام خواب نوزادان می تواند باعث آرامش آنها شود. وقتي كه براي نوزادان آواز لالايي مي خوانيد بهتر است آواز كوتاه و ساده و كمي بلند بخوانيد. هنگام حمام و يا پوشاندن لباس به نوزاد در حد يك و دو جمله شعر كوتاه در مورد حمام و لباس پوشاندن برايش بخوانید تا موسيقي در تمام جنبه هاي زندگيش دخيل باشد.

قبل از پیش دبستانی

كودك در سن ۳ و  ۴سالگی دوست دارد همراه با موسیقی رقص و تحرک داشته باشد. مي توانيد در يك آواز با عوض كردن جاي كلمات تركيب خنده داري ايجاد كنيد و باعث خنده و شادي كودك مي شود.

 مهارت “یادگیری زبان” در کودکان با موسیقی

طبق تحقيقات انجام شده اگر كودكي به مدت چند ماه يك ساز موسيقي را بنوازد فرايند يادگيري زبان در او بالا مي رود.  كودكاني كه پيانو مي نوازند قابليت بالاتري در تشخیص، درک زیر و بمی آواها و تمايز دادن صداهاي گوناگون دارد. براي تاييد اين تحقيقات براي هر كودك، تحلیل “نوار مغزی” انجام دادند و در توانایی کودکان را جهت پردازش صداها بهبود مشاهده کردند. از طريق موسيقي  مي توانيم دايره لغات را در كودكان تقويت كنيم. وقتي كودك يك آهنگ را مي خواند حدود ده لغت به حافظه اش اضافه مي شود.

 

كلمات كليدي: موسيقي, حافظه, تمركز, كودك, اعتماد به نفس

فوق توصيف: موسيقي باعث باهوش شدن كودكان مي شود.

شما می توانید ما را از طرق رادیو قصه کودکانه برای شنیدن قصه صوتی کودکانه و قصه شب با صدای خاله قصه گو سمینا دنبال کنید.

نویسنده : نوشین صحبتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *