تآثیر قصه گویی بر کاهش اضطراب کودکان

به نام آن که زیبایی را آفرید

مقدمه
اضطراب، داشتن احساس ناخوشایند همراه با ترس نسبت به مسائل گوناگون است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این حالت زمانی برای یک کودک پیش می آید که نسبت به موقعیت خود احساس خوبی نداشته باشد و یا خود را در معرض خطر ببیند. در این مقاله سعی داریم تا شرایطی که کودک دچار اضطراب می شود را بررسی و راه حل هایی برای کاهش آن، به شما والدین عزیز پیشنهاد کنیم.

اضطراب ناشی از ورود به مدرسه
اضطراب حالتی هست که مختص به سن، جنس و یا قشر خاصی نیست، بلکه همه افراد، از کوچک گرفته تا پیر و جوان، دچار این احساس ناخوشایند می شوند اما هنر آن است که بتوان اضطراب را کنترل و حتی کاهش داد. این مسئله یکی از دغدغه هایی است که والدینی که کودکان دبستانی( به خصوص پایه اول) دارند، بسیار مهم است. اولین قدم فهمیدن دلیل اضطراب کودکتان است. باید متوجه شوید که چرا کودک شما در بعضی مواقع دچار حس اضطراب و ترس می شود. یکی از این دلایل می تواند، اضطراب ناشی از ورود به محیط اجتماعی، درس و مدرسه باشد. اگر دقت کنید متوجه این موضوع می شوید که برخی از کودکان برای رفتن به محیط مدرسه، بهانه تراشی می کنند و نوعی بی علاقگی از خود نشان می دهند؛ در واقع دلیل این مورد، داشتن حس اضطراب در کودک شما است، او از ورود به محیط جدید نگران است و همین مسئله در انگیزه های او اثر منفی دارد.

اضطراب مقایسه شدن
شاید کودک شما بارها دچار این نوع اضطراب شده باشد بدون اینکه شما متوجه شوید. زمانی را تصور کنید که کودک شما در جمع دوستانش مشغول خوردن خوراکی است که ناگهان محتویات آن خوراکی روی پیراهنی که به تازگی برای او خریداری کرده اید می ریزد و لباس کودک شما کثیف می شود، در این لحظه شما به عنوان یکی از والدین، چه واکنشی از خود نشان می دهید؟! قریب به اتفاق والدین عزیز از این اتفاق ناراحت می شوند و گاهی اینطور کودک خود را مقایسه می کنند که: مگر ندیدی دوستت بدون اینکه خودش را کثیف کند، خوراکی اش را تمام کرد و… در حین سپری شدن این مکالمه، کودک دلبند شما دچار حس ترس و اضطراب ناشی از مقایسه شدن می شود و همین امر باعث می شود تا در زمان های دیگر و در موقعیتی مشابه، دچار این حس و حال شود. والدین عزیز باید کودک را با اعمال خودش مقایسه کنند نه با اعمال دیگران!

ورزش و غذای مفید راهی برای کاهش اضطراب
یکی از راهکارهایی که می توانید برای کاهش اضطراب کودک خود انجام دهید، این است که با او ورزش کنید. حداقل روزی ۱۵ دقیقه ورزش با فرزندتان را در برنامه خود قرار دهید و حس آرامش و امنیت را در او تقویت کنید. تغذیه ی کودکان همیشه جزو مسائل مهم محسوب می شود بویژه اگر کودک شما دچار اضطراب مقطعی می شود، حتما باید وعده صبحانه را داشته باشد و بیش تر غذاهای حاوی ویتامین را مصرف کند. همچنین استفاده از قهوه و خوراکی های کافئین دار که می تواند باعث تقویت اضطراب در کودک شما شود، توصیه نمی شود.

کودکتان را وارد دنیای قصه ها کنید
قصه ها مانند دارو هستند اما نه از نوع شیمیایی و گیاهی بلکه از نوع آرامش بخش و خیال انگیز و سرشار از حس تازه متولد شدن و تازه زیستن که نه تنها ضرری به جسم نمی رساند بلکه روح، بوسیله آن تغذیه می شود. قصه ها درمان هر دردی را برای کودک شما مهیا می سازند و آن ها را وارد دنیایی می کنند که لبریز از پند و نکته و احساس شیرین و زیبایی است. کودکتان را وارد دنیای قصه ها کنید، برای آن ها قصه زیاد بخوانید. در بین انواع قصه ها، قصه های صوتی کودکانه، تاثیر شگرفی بر کاهش ترس ها و اضطراب های مختلف کودک شما دارند. قصه های صوتی کودکانه، می تواند یکی از بهترین پیشنهاد هایی باشد برای کودکانی که در آستانه ورود به مدرسه هستند و اضطراب دارند. خیلی از والدین به دلیل مشغله هایی که دارند، از کمبود وقت گله مند هستند و شاید بگویند زمانی برای ورزش کردن و یا گذراندن وقت با کودک خود را ندارند، اما والدین عزیز این را باید بدانند که همان ساعاتی که با کودکشان هستند، از مهم ترین و خاطره ساز ترین لحظات کودک، به حساب می آیند، پس می توانید در همان مواقعی که کنار کودک دلبندتان هستید، قصه های صوتی کودکانه خاله سمینا را برایش پخش کنید و کودک را به دنیای شرین داستان ها بسپارید.

سخن آخر
همانطور که بیان شد، اضطراب احساسی است که نمی توان آن را در کودک انکار کرد اما می توان با روش های گوناگون آن را کاهش داد و کنترل کرد. مجموعه قصه های صوتی کودکانه خاله سمینا یکی از همین روش هایی است که شما می توانید کودکتان را به دنیای سرشار از آرامش، امنیت و خاطره بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *