آموزش آداب معاشرت به کودکان + بخش دوم

آموزش آداب معاشرت به کودکان + قصه صوتی

فرزندان ما سرمایه‌های آینده جامعه، کشور، والدین و سرپرستان نسل‌های آینده هستند. باید در تربیت و پرورش آن ها نهایت دقت، حوصله و آگاهی را به کار برد.

آموزش آداب معاشرت به کودکان + بخش اول

والدین موظف هستند به فرزندان خود آداب معاشرت با دیگران را بیاموزند و مواردی را که در ارتباط با دیگران باید رعایت کنند، یاد دهند.

به فرزندان خود یاد دهید در زمان گفت‌‌و‌گو با دیگران و بزرگترها از مسخره کردن اشتباهات آن ها، خندیدن بی‌جا، گفته‌‌های غیراخلاقی، بی ادبی و…بپرهیزند.

همچنین هنگام گفت‌‌و‌گو با بزرگترها و دوستان از روی کنجکاوی در جزئیات زندگی خصوصی آن ها، خوش‌ شانسی یا بداقبالی آن ها، داشته‌ها و نداشته‌های مالی آن ها پرهیز کرده و حد و حدود خود را بدانند.

مؤدب بودن عادت خوبی و قابل قبولی است. به گفته ی یکی از روانشناسان:«رفتار مؤدبانه یک روش زندگی است. این طرز رفتار صرفا مخصوص زمان حضور در مراسم‌ها یا رستوران‌های شیک نیست. مهم است که آموزش آداب هر چه زودتر در کودک آغاز شود تا به شکل رفتاری خودکار در کودک درآید. خواه کودک در خانه باشد یا بیرون از آن.»

سلام و خداحافظی را به کودک خود بیاموزید:

حتما نباید کودکتان زبان باز کرده باشد تا به او سلام و خداحافظی را یاد دهید. شما می توانید به کودک بیاموزید که قبل از صحبت کردن با دست سلام و خداحافظی کند. این اولین قدم در آموزش معاشرت با دیگران است. کار جالب دیگری که می توانید انجام دهید این است که هر صبح را با گفتن «صبح به خیر» آغاز کنید.

آموزش آداب معاشرت به کودکان + قصه صوتی

رفتارهای درست را از همان ابتدا به کودکتان آموزش دهید:

تقریبا بعد از سه سالگی است که روابط اجتماعی کودکان آغاز می شود. لذا آموزش رفتارهای مناسب و مثبت نیز باید از همین دوران آغاز گردد. برای مثال والدین می توانند برای آموزش رفتار مثبت به کودکان خود از روش مدل سازی استفاده کنند. یکی از مهم ترین این الگوها خود والدین هستند. به این معنا که والدین باید به رفتارهای خود در هنگام خشم و عصبانیت و ناراحتی و یا به طور کلی در ارتباطات خود با اطرافیان، توجه کنند. کودکان به طور پیوسته شاهد و ناظر رفتار والدین خود بوده و رفتار آن ها را الگو قرار می دهند. این یکی از بهترین روش ها برای آموزش دادن رفتار مثبت و مناسب اجتماعی به کودکان است.

کودکان را تشویق کنید که در برخورد با افرادی که می شناسند ادب را رعایت کنند:

یک نکته قابل تامل برای آموزش دادن به کودکان این است که بسیاری از این آداب معاشرت در طی بازی کردن و یا کتاب خواندن به کودکان آموزش داده شود. زمانی که کودکان در حال بازی با سایر کودکان هم سال خود هستند سعی کنید اصول و رفتارهای مهم را به آن ها گوشزد کنید. در ضمن کتاب های آموزشی خوبی برای تربیت و آموزش کودکان در بازار وجود دارد. تهیه و خواندن این کتاب ها برای آموزش آداب اجتماعی به کودکان بسیار مهم و تاثیر گذار است.

ثبات در آموزش مهم است:

یادگیری مناسب آداب معاشرت، نیازمند تمرین بسیار و صرف وقت زیادی است. مطمئن شوید شما و همسرتان یا پرستار بچه در خصوص تشویق یا تنبیه کودکتان، سیاستی مشترک دارید. اگر شوهر شما به کودک اجازه دهد هنگام غذا خوردن غذایش را پرت کند در حالی‌که شما اجازه این کار را ندهید، کودک دچار سردرگمی خواهد شد.

شما می توانید ما را از طریق رادیو قصه برای شنیدن قصه کودکانه صوتی و قصه شب با صدای خاله سمینا دنبال کنید.

آموزش چند نکته به کودکان برای بهتر شدن آداب معاشرت آنان:

۱-هنگامی چیزی را می خواهد بگوید: “لطفا”.

۲- هنگامی چیزی به او می‌دهند، بگوید: “متشکرم.”

۳- اگر لازم است که توجه کسی را فورا جلب کند، گفتن عبارت “ببخشید” مودبانه‌ترین راه برای وارد شدن به مکالمه است.

۴- اگر دری بسته بود، پیش از که وارد شود، ابتدا به در ضربه بزد، و منتظر بماند تا ببین پاسخی داده می‌شود یا نه.

۵- در مورد خصوصیات جسمی دیگران اظهار نظر نکند، مگر این که بخواهد از آن ها تعریف کند که باعث می‌شود آن ها خوششان بیاید.

۶- اگر کوچکترین تردیدی درباره انجام کاری دارد، اول از پدر و مادر اجازه بگیرد تا بعد پشیمان نشود.

آموزش آداب معاشرت به کودکان + بخش اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *