آموزش آداب معاشرت به کودکان + بخش اول

آموزش آداب معاشرت به کودکان + قصه شب

بسیاری از کودکان، از رفتارهای بد و ناپسند خود آگاهی ندارند و باید به آن ها آموزش هایی را در این زمینه دهیم. آموزش آداب معاشرت به کودکان یعنی این که، نه تنها چه کاری را کودک باید انجام ندهند، بلکه باید چه کاری را انجام دهند. آموزش آداب اجتماعی به کودک را هر چه زودتر آغاز کنید، تا به شکل رفتاری خودکار در کودکان پدیدار شود.

آموزش آداب معاشرت به کودکان + بخش دوم

فرزندان ما سرمایه‌های آینده جامعه، کشور، والدین و سرپرستان نسل‌های آینده هستند. باید در تربیت و پرورش آن ها نهایت دقت، حوصله و آگاهی را به کار برد.

هنگام صحبت:
کودکان شما باید یاد بگیرد در زمان صحبت با دیگران داد و ستد های کلامی داشته باشند، نه اینکه فقط خودشان صحبت کنند؛ پس برای این کار لازم است:
۱-با نهایت ادب و احترام به حرف دیگران گوش دهند و میان حرف هایشان نپرند.
۲- فقط منتظر نباشند برای صحبت کردن نوبت به آن ها برسد، بلکه با دقت به حرف های طرف مقابل گوش بدهند.
۳- از طرف مقابل سوال هایی درخصوص حرف هایی که می شنوند، بپرسند تا علاقه خود را به حرف های او نشان بدهند.
۴- سر میز غذا به هیچ وجه از موبایل و تبلت استفاده نکنند و به جای این کار با دیگران ارتباط برقرار کنند. شما هم به عنوان پدر و مادر گوشی تلفن همراهتان را کنار بگذارید و قدری به صحبت های دیگران گوش بدهید.

آموزش آداب معاشرت به کودکان:

پدر و مادر ها باید راهنمای اجتماعی و رفتاری کودکشان باشند و در کنار آن ها وقت بگذارند و اهمیت دهند.

طبق نظر برخی از روانشناسان: والدین، از سنین کم، سلام و خداحافظی کردن را به کودکان آموزش دهند و به صورت عملی، کمک به دیگران، عذر خواهی کردن، احترام به بزرگترها، گذشت و فداکاری را با رفتار مناسب به فرزندانشان در موقعیت مختلف بیاموزند.

آموزش آداب معاشرت به کودکان + قصه شب

والدین باید رفتارهای قابل قبول کودکشان را تشویق و تحسین کنند و در راه تعلیم این آداب صبور باشند، زیرا راه نسبتا زمان بری را پیش روی دارند.

آداب و معاشرت را نمی توان به کسی تحمیل کرد، اما می توان با آموزش دادن به کودک به یک روش زندگی تبدیل کرد.

والدین در هنگام صحبت کردن، خوب حرف بزنند و از لغات عامیانه کمتری استفاده کنند تا الگوی مناسبی برای کودکان خود باشند.

آموزش آداب معاشرت و ارتباط برقرار کردن با دیگران:

یکی از مهم ترین مهارت های اجتماعی که کودک شما می تواند یاد بگیرد، این است که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کرده و به آن ها سلام کند و ارتباط اولیه را با آن ها برقرار کند. اول، باید بر تماس چشمی تاکید داشته باشید. برای اینکه یک کودک این کار را راحت تر انجام دهد، به آن ها بگویید تا ببینند که چشمان طرف مقابل شان چه رنگی دارد. پاسخگویی ساده به پرسش های رایجی مانند «حالت چطور است» و «چیکار می کنی» و این گونه تمرینات می تواند به کودک شما کمک کند، که پاسخ های این سوالات را با اعتماد به نفس بیشتری داده و حصول ارتباط را تسهیل کنند. نظارت شما نیز می تواند برایش اطمینان حاصل کند که آن ها اطلاعات مازادی در مورد خود به طرف مقابلشان نمی دهند.

در آموزش آداب معاشرت  به کودک خود ثابت قدم و صبور باشید:

شیوه های یادگیری آداب معاشرت می توانند زمان بر باشند. به یاد داشته باشید زمانی که کودکان رفتارهای خوب دارند، آن ها را ستایش و تشویق کنید و هنگامی که آن ها این گونه عمل نمی کنند، به سادگی به آن ها تذکر دهید که آن ها باید از کلمه یا رفتار مناسب تری استفاده کنند. عمل آموزش آداب معاشرت را با ذکر مثال و مصداق برای آن ها دنبال کنید. بنابراین مادامی که اصول اولیه را به کودکان القاء نموده و برای بهبود آن ها تلاش می کنید، ادب به یک عادت تبدیل خواهد شد و فرزندانتان در سنین بالاتر با اطمینان بیشتری در جامعه حضور خواهند یافت.

شما می توانید ما را از طریق رادیو قصه برای شنیدن قصه کودکانه صوتی و قصه شب با صدای خاله سمینا دنبال کنید.

آموزش آداب معاشرت به کودکان + بخش دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *