روش صحیح غذا دادن به کودکان + بخش اول

روش های صحیح غذا دادن به کودک + قصه شب

بد غذایی کودکان مشکل بسیاری از مادران است. در درمان بد غذایی کودکان روش مناسب این است که اول ریشه مشکل را پیدا کنید. معمولا کمتر کودک سالمی پیدا می شود که در طول روز میلی به خوردن انواع غذاها نداشته باشد.

روش صحیح غذا دادن به کودکان + بخش دوم

غذا دادن به کودکان اصول و قاعده خاص خود را داراست. و از اهمیت بسیار زیادی برخورد دار است، بخصوص مادران جوان باید آن ها را فرا گیرند، تا سلامت کودک عزیزشان به خطر نیفتد.

چند نکته رفتاری مهم در تغذیه کودک:

والدین باید در هنگام غذا دادن به کودک خود مواردی را رعایت کنند که باعث افزایش اشتها و ترغیب کودک به خوردن غذا شود. چند نکته شامل:

۱- كودكان باید در زمان خوردن غذا در موقعیت راحتی قرار گیرد و غذا نزدیك و در دسترس او باشد تا بتواند به راحتی بدون این كه تحت فشار قرار گیرد، غذای خود را بخورد. این كار موجب می شود تا حدی ریخت و پاش كودك كمتر شود.

۲- قاشق کودک نباید زیاد گود باشد و لیوان نیز باید به اندازه ای باشد كه كودك به راحتی بتواند آن را بگیرد.

۳- بشقاب و لوازم غذا خوردن کودکان باید از جنس های نشكن باشد. در صورت شكستن ظرف غذا ممكن است كودك احساس ناامیدی كند و یا والدین عصبانی شوند.

شما می توانید ما را از طریق رادیو قصه برای شنیدن قصه کودکانه صوتی و قصه شب با صدای خاله سمینا دنبال کنید.

۴- رنگ مواد غذایی می تواند در اشتهای كودك و علاقه ی او به غذا خوردن بسیار تاثیر گذارباشد. خوردن غذاهایی با رنگ های سبز، نارنجی و زرد برای کودکان جالب و دوست داشتنی است. برای این كار می توان از سبزیجات برگ سبز، هویج و… استفاده كرد.

۵- باید بی علاقگی كودك را نسبت به یك ماده ی غذایی پذیرفت و یك ماده ی خوراكی دیگر را که دوست دارد جایگزین كرد.

روش های صحیح غذا دادن به کودک + قصه شب

۶- غذا خوردن در یك ساعت معین می تواند سبب تحریك اشتهای كودك شما شود.

۷- كودكان در محیط آرام بهتر غذا می خورد. مشاجره، بلند كردن صدای رادیو و تلویزیون، و همچنین رفت و آمد زیاد حواس كودكان را به اطراف خود پرت می كند و تمایل  او به غذا خوردن كم می شود.

۸- هنگامی كه رفتار كودك شما غلط است، باید عكس العمل ثابتی را نسبت به آن نشان داد، مثلاً اگر بشقاب یا قاشق یا غذا خود را پرت كرد، نباید گاهی اوقات خندید و گاهی تنبیه كرد، بلكه باید رفتاری را در مقابل این حرکت پیش گرفت كه كودك احساس كند، كارخوبی انجام نداده است.

برای معرفی غذاهای جدید به کودک صبور باشید:

یکی از روش‌های تشويق و ترغیب کودکان به خوردن غذاهای جدید کنجکاو کردن آن‌ها نسبت به خوراکی‌ها و غذاهای مختلف است. شاید دفعه اول خیلی از آن غذای خاص خوشش نیاید ولی شما می‌توانید یک هفته بعد به شکل تازه‌تری آن خوراکی وغذا را به او بدهید. البته بدون اجبار و اجازه دهيد خودش نسبت به خوردن آن ترغيب شود.

به خواسته های کودک احترام بگذارید:

اگر کودک شما در حال حاضر حوصله غذا خوردن را ندارد یا اصلا میلی ندارد، مجبورش نکنید چون این کار فقط باعث تندتر شدن آتش درگیری‌های غذایی شما و کودک شده یا باعث می‌شود موقع غذا خوردن استرس بگیرد. از کودک خود نخواهید ته بشقابش را کاملا تمیز کند. به جای این کار می‌توانید به او آزادی انتخاب بدهید تا اگر دلش خواست دوباره کمی غذا در بشقابش بکشد.

 غذاها را به اشکال و طعم های مختلف درست کنید

مادران گرامی اگر برای مثال کودکان شما سیب زمینی را به شکل پوره دوست ندارند، آن را به روش های دیگری طبخ کنید. شیوه طبخ غذا (بخارپز، کبابی، سرخ شده…) و طعم دهنده هایی که استفاده می کنید، در بو، رنگ و مزه غذا موثرند.

روش های صحیح غذا دادن به کودک + قصه شب
سعی کنید هر بار شکل تازه ای از همان ماده غذایی را جلوی کودک دلبندتان بگذارید. اگر سری به رستوران چینی بزنید، می بینید که یک نوع ماهی را به اشکال و با رنگ ها و مزه های مختلف برایتان سرو می کنند و شما دوست دارید از هرکدام مقداری بخورید .

این نکته در مورد کودکان نیز صدق می کند و تنوع در وعده ی غذایی کودکان بسیار مهم و ضرری است.

دور هم غذا بخورید

غذا خوردن فقط برای سیر شدن و جذب کالری نیست. غذا خوردن سر میز غذا همراه با خانواده اهمیت بیشتری دارد. جز در شرایط استثنایی، به کودک جداگانه غذا ندهید. معمولا میل به خوردن غذا در کنار اعضای خانواده بیشتر می شود.

والدین عزیز برای آگاهی از روش های تربیتی درست به سایت رادیو قصه به قسمت تعلیم و تربیت کودک و برای کودکان خود به قسمت قصه کودکانه صوتی مراجعه کنید.

روش صحیح غذا دادن به کودکان + بخش دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *