اختلال خواب در کودکان + بخش دوم

اختلال خواب در کودکان + قصه صوتی

مشغله خواب کودکان یکی از مسائلی هست که امروزه والدین با آن مشکل دارند. تاثیر خواب شبانه کافی بر روی سلامت بدن و گرفتن انرژی برای روز بعد برکسی پوشیده نیست، اما براساس آن چه که تحقیقات نشان میدهند برخلاف تلاش مکرر والدین بیشتر کودکان دارای مشکلات بی خوابی هستند، شما باید برخی از اختلالات خواب در کودک خود را جدی بگیرید زیرا واقعا مسئله ای مهم است.

اختلال خواب در کودکان + بخش اول

خوابگردی:

خوابگردی به واسطه اختلال در سیستم عصبی  است که در کودک ایجاد می‌شود و می تواند سابقه ارثی هم داشته باشد. درمان آن به کمک پزشک معالج انجام می‌شود. گاهی عوامل دیگری دست به دست هم می‌دهند و مانع خواب کودک می‌شوند؛ از جمله خستگی بیش از حد، از فعالیت های انجام شده. اگر کودک دچار خوابگردی است، دست او را بگیرید و به تخت خوابش برگردانید و کنارش بمانید تا به خواب برود. از تخت خواب های حفاظ‌ دار استفاده کنید. به اتاق او زنگ وصل کنید. به پزشک مراجعه کنید. برنامه نامنظم خواب و بیدار، والدین را خسته و کودک را کم‌خواب می‌کند. پس بهتر است والدین از همان ابتدا اقدام کنند. به این ترتیب که به نق‌های کودک پاسخ ندهند تا خوابش ببرد. با این کار به مرور زمان نق نق های کودک کاهش می‌یابد و کودک راحت‌تر از شب‌های گذشته می‌خوابد. زود بیدار شدن از آزاردهنده‌ترین مشکلات خواب کودک است. مراقب باشید اگر کودک شما صبح زود ساعت ۵ بیدار شد، به او پاداش ندهید. دادن شیشه شیر یا حتی در آغوش گرفتن و بغل کردن و بازی کردن با کودک پس از بیدار شدن، می تواند برای او حکم پاداش را داشته باشد. بنابراین پاداش دادن را هر روز ۵ دقیقه به تأخیر بیندازید.

اختلال خواب در کودکان + قصه صوتی

 

والدین عزیز برای آگاهی از روش های تربیتی درست به سایت رادیو قصه به قسمت تعلیم و تربیت کودک و برای کودکان خود به قسمت قصه کودکانه صوتی مراجعه کنید.

مشکلات خواب:

اگر فرزندتان در خوابیدن مشکل دارد یا از این که زودتر از معمول بیدار می شود شکایت می کند امکان دارد نشانه ای از بی خوابی باشد، عوامل ایجاد کننده بی خوابی در کودکان بسیار مختلف است که می تواند از جمله استرس، درد یا اختلالات ذهنی ریشه بگیرد. استرس می تواند ناشی از مشکلات مربوط به مدرسه، مسائل اجتماعی، مسائل خانوادگی و یا تغییر در الگوهای عادی زندگی آن ها مانند رفتن به یک شهر جدید باشد، از دیگر علائم مشکلات خواب در کودکان می توان به خر و پف نیز اشاره کرد، برخی از علل شایع خرخر کردن در کودکان عبارتند از عفونت تنفسی، گرفتگی بینی، یا بزرگ شدن لوزه ها باشد حدود ا۳٪ کودکان از تنگی نفس بازدارنده (آپنه) رنج می برند.

راه های پیشگیری از اختلالات خواب کودکان:

تلاش کنید ریشه استرس و تشویش کودک را پیدا کنید و میزان آن را کاهش دهید، امکان دارد کودک شما با دوستانش دچار مشکل شده باشد، یا ممکن است با درس هایش به مشکل برخورده باشد. به او کمک کنید تا آرامشش را بدست آورد، ساعت و برنامه منظم شبانه موجب آرامش در کودکتان می شود. برای به راحتی خوابیدن کودکان حتما قبل از خاموشی و خواب برنامه آرام و لذت بخشی برای فرزندتان تدارک ببینید.

اختلال خواب در کودکان + قصه صوتی

در چه صورت باید به پزشک مراجعه نمود:

در برخی موارد، این اختلالات خواب، کابوس شبانه یا وحشت شبانه را تشکیل می دهند که ممکن است نیاز به تجویز داروهایی خاص به طور موقت داشته باشد.

هرگز سعی نکنید در مورد کودکان آشفته و بی خواب از خود درمانی استفاده کنید، زیرا بیشتر داروهای آرام بخش و خواب آور در کودکان باعث تولید اختلال رشد و اشتها و بسیاری عوارض دیگر نموده و به علاوه اگر اختلال خواب نشانی از یک بیماری زیربنایی جدی اعم از جسمی یا روانی بوده باشد موجب مخفی ماندن آن و عواقب خطرناکتری می شود.

به طور خلاصه در بسیاری از موارد که والدین فرزند خود را بی خواب تصور می کنند، در واقعیت چنین نبوده و نیز بسیاری از این موارد با رعایت موازین ساده، قابل پیشگیری و رفع خواهد بود.

شما می توانید ما را از طریق رادیو قصه برای شنیدن قصه کودکانه صوتی و قصه شب با صدای خاله سمینا دنبال کنید.

اختلال خواب در کودکان + بخش اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *